הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שאלת השאלות: האם בעלי עסקים יכולים לחייב אתכם לשים מסכות?
על רקע העלייה המדאיגה בעימותים בין לקוחות לעובדים בנוגע לחבישת מסכות, מומחים מסבירים כי לעסק יש את הזכות המשפטית לסרב לשרת אדם כלשהו, כל עוד לא מדובר באפליה על רקע דת, לאום, נכות או כדומה. יתרה מכך, למרות האכיפה הנמוכה של ההנחיות הללו, לעובדים מומלץ לפנות לרשויות החוק ולא להיכנס לוויכוחים מול הלקוח

מי שביקש להיכנס לחנות או מסעדה כלשהי בארצות הברית במהלך התקופה האחרונה בוודאי נתקל בשלטים המורים לשים מסכה או כיסוי פנים אחר. לעיתים קרובות, בייחוד בחנויות הגדולות, אחד העובדים עומד בכניסה ומזכיר ללקוחות לפעול לפי המדיניות.

אם בתחילת המשבר היה נדמה שמרבית האמריקאים פועלים לפי אותן הנחיות, הרי שבשבועות האחרונים דווח על יותר ויותר אירועים אלימים שנוצרו בעקבות ויכוח על חבישת מסכות. לפעמים האירועים מסתיימים בהפצת סרטון ברשתות (כמו שקרה ללקוח שסירב לשים מסכה בתוך סניף קוסטקו בקולורדו), ולעיתים העימותים מובילים לטרגדיה (כמו במקרה במישיגן שבו מאבטח בחנות נרצח).

לכן, באופן טבעי, עולה השאלה: האם לבעלים של עסק או לעובדים יש את הזכות החוקית לסלק לקוח שאינו מוכן לשים כיסוי פנים?

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock / רויטרס)

 

לדעת מומחים, התשובה ברורה: כן, מותר לעסקים לבחור שלא להעניק שירות ללקוח מסוים שאינו מוכן לשים מסכות, אך בתנאי שלא מדובר באדם בעל נכויות או מגבלות אחרות הפוגעות ביכולתו לחבוש מסכה.

רוברט מסקרי, סגן התובע במחוז מדיסון (צפון מדינת ניו יורק, בסמוך לעיר סירקיוז), הסביר: "לכל עסק יש את הזכות לסרב לשרת אדם, כל עוד לא מדובר באפליה כנגד דת, לאום, נכות או כדומה. למשל, אי אפשר לסרב להכניס אותי למסעדה כי אני חצי איטלקי וחצי אירי. לעומת זאת, ניתן לסרב להכניס אותי למקום אם אני מתנהג כמו אידיוט".

חשוב לזכור כי בניו יורק, בדומה למרבית מדינות ארה"ב, גובשה הנחיה של רשות הבריאות המקומית לפיה קיימת חובת חבישת מסכה בתוך עסקים. אך סוגיית האכיפה, במקרים רבים, נותרה בידי העובדים.

 

העימות שהתרחש בשבוע שעבר בקוסטקו. באופן כללי, לעובדים מומלץ לפנות למשטרה ולא להתעמת עם הלקוחות בעצמם (צילום: טוויטר / Shutterstock)

 

טד פוטריקוס, מנכ"ל מועצת הקמעונאות בניו יורק, אף הוסיף כי לדעתו האכיפה רק תלך ותגבר ככל שיותר ויותר עסקים נפתחים מחדש: "זוכרים את השלטים שכתוב עליהם 'אין חולצה, אין נעליים, אין שירות'? אפשר להוסיף לזה גם 'אין מסכה'", הוא אמר.

עוד אמר פוטריקוס כי בעלי העסקים מחויבים לשמור על בריאות העובדים, ולכן עליהם לעשות שימוש בזכות הסירוב כאשר אדם מסכן את העובדים ואת שאר הלקוחות: "אם מדיניות של חנות כלשהי היא X, ואני רוצה לפעול לפיה, אז לא צריך להכניס אותי למקום הזה. מצד אחד, בתור בעל עסק, אתה לא רוצה לגרש אנשים. אבל מצד שני, אם תכניס אדם אחד בלי מסכה, אתה חייב להכניס את כולם ללא מסכות".

הבעיה הגדולה בסוגיית האכיפה היא שרשויות החוק לא מעוניינות לחלק דו"חות או קנסות למי שמפר את המדיניות. ולמרות זאת, פוטריקוס ממליץ לעובדים שלא להגיע למצב שבו הם מתעמתים מול לקוחות, ובמקום הוא ממליץ לפנות למשטרה.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE