הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דמי אבטלה לעצמאים? מי זכאי לתוספת של 600 דולרים בשבוע? השאלות הנפוצות של הקהילה הישראלית בארה"ב
נתוני משרד העבודה חושפים כי יותר מ-2 מיליון איש הגישו בקשות ראשוניות בשבוע החולף. ולמרות זאת, רבים אינם יודעים אם הם זכאים לקבל את הסיוע הממשלתי המיוחל; כלכלנים רבים חוששים שדו"ח התעסוקה שיפורסם בשבוע הבא יהיה קשה מהמצופה

2,123,000 אמריקאים הגישו בקשה ראשונה לקבלת דמי אבטלה בשבוע שעבר (זה שהסתיים ב-23 במאי), כך שמתחילת המשבר הגישו 40.7 מיליון אמריקאים בקשות מסוג זה. למעשה, מדובר בשבוע העשירי ברציפות שבו מיליונים נוספים מדווחים על עצמם כמבוטלים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: AP)

 

עוד עולה מהנתונים שפורסמו מוקדם יותר היום (חמישי) ע"י משרד העבודה בוושינגטון, כי כמות הבקשות המתמשכות - מספר האנשים שמבקשים לקבל דמי אבטלה במשך יותר משבוע - עומד כעת על כ-21 מיליון.

מצד אחד, קיימת אופטימיות זהירה, שכן כמות הבקשות החדשות המוגשות מדי שבוע נמצאת בירידה מאז שלהי חודש מרץ, אז נרשם שיא בלתי נתפס של 6.8 מיליון בקשות מסוג זה. מאידך, בלא מעט מדינות עדיין קיים עומס עצום על לשכות האבטלה השונות, והתושבים נאלצים להמתין בסבלנות.

גל המובטלים שנוצר בעקבות השבועות האחרונים רק מדגיש את גודל המשבר, ולמרות שכל מדינות ארצות הברית נמצאות בתהליכי חזרה לשגרה, עבור עובדים רבים לא מדובר במספיק. כך למשל, מסעדות בהרבה מדינות מוגבלות ב-25% עד 50% מהקיבולת הרגילה שלהם, דבר שמפחית את הצורך בעובדים מסוימים.

בנוסף, יש לזכור כי סוגיית הילדים גם משפיעה על הנתונים: מחנות קיץ לא צפויים להיפתח, והורים רבים מספרים שאינם יכולים לשוב לעבודתם מכיוון שאין מסגרת כלשהי עבור הילדים.

מעבר לכל זה, בשבוע הבא צפויה להיחשף עוד קצת מתמונת המצב הכלכלית העגומה: ביום שישי יפורסם דו"ח התעסוקה החודשי (של חודש מאי). כזכור, בדו"ח החודש הקודם נודע כי שיעור האבטלה זינק לרמה של 14.7% - חודשים ספורים לאחר שהנתון עמד על 3.5% בלבד, שפל של כ-50 שנה.

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

 

לאור פניות רבות למערכת היברו ניוז בנוגע לזכאות בקבלת דמי אבטלה, נציג בפניכם את השאלות הנפוצות ביותר. בתשובותינו נתייחס למצב בשתי מדינות - קליפורניה וניו יורק - כך שלמי שגר במדינה אחרת מומלץ לבדוק היטב את החוקים והנהלים המקומיים בנושא.

 

אני לא בעל מעמד חוקי, אבל איבדתי את עבודתי בגלל המשבר. אני גם זכאי לקבל דמי אבטלה?

באופן עקרוני - לא. לשכות האבטלה ממומנות ע"י משלם המסים ונועדו אך ורק למי שנמצא במדינה במעמד חוקי. עם זאת, לאחרונה הושקה תוכנית בקליפורניה שבה אדם שאינו בעל מעמד חוקי יכול לקבל סיוע בסכום של עד אלף דולר. בניו יורק, לעומת זאת, לא קיימת תוכנית מסוג זה, ולמעשה היא קיימת אך ורק בקליפורניה.

 

עברתי למתכונת של עבודה מהבית, האם אני יכול לקבל דמי אבטלה?

לפי לשכת האבטלה בניו יורק, אדם שעובד מהבית אינו זכאי לקבל דמי אבטלה, שכן הוא אינו מובטל. בקליפורניה קיימת מדיניות דומה, אך אדם שעובד מהבית פחות שעות ממה שעבד במשרד כן יכול לקבל דמי אבטלה: "25 דולר, או 25% מהשכר השבועי, לא יחושב כשכר שהרווחתם ולא יופחת מהסכום שתקבלו. לדוגמה, אם הרווחתם 100 דולר בשבוע, רק 75 דולר יקוזזו מדמי האבטלה. אדם שזכאי לקבל 450 דולר יקבל במקום 375 דולר", כך הוסבר ע"י המחלקה לפיתוח תעסוקתי (Employment Development Department, או EDD).

 

קראתי אצלכם שהקונגרס אישר תוספת תקציבית לדמי האבטלה. כמה זה ואיך אני מגיש בקשה לקבל את זה גם?

אכן, במסגרת חקיקת החירום שאושרה ע"י שני בתי הקונגרס ושנחתמה ע"י הנשיא טראמפ, למדינות התאפשר להעניק 600 דולרים נוספים בשבוע לכל אדם שמקבל דמי אבטלה. סכום זה מתווסף לסכום שנקבע על פי גובה השכר שלכם בתקופה האחרונה (בניו יורק ניתן לקבל 172 עד 504 דולר בשבוע; בקליפורניה ניתן לקבל 40 עד 450 דולר).

חשוב להבהיר כי אתה לא צריך לעשות דבר כדי לקבל את התוספת הזו (מלבד, כמובן, הגשת הבקשה לקבל דמי אבטלה). הטבה זה תסתיים ב-31 ביולי, אך בקונגרס מגבשים כבר עתה חקיקה נוספת שלפי הדיווחים תביא להמשך מימון ההטבה עד תום השנה הנוכחית.

 

למשך כמה זמן אפשר לקבל דמי אבטלה?

האמת, שאלה זו עדיין באוויר. בגדול, בקליפורניה וניו יורק ניתן לקבל דמי אבטלה במשך 26 שבועות בשנה. אך גם כאן נכנסת חקיקת החירום, שתממן 13 שבועות נוספים. כעת נותר לראות אם חקיקת החירום הבאה תביא להארכה נוספת.

 

הבנתי שיש איזו 'תקופת צינון' מהרגע שמאבדים את העבודה ועד שאפשר להגיש בקשה לקבלת דמי אבטלה. האם זה נכון?

בימים כתיקונם, בהחלט. מרבית המדינות - לרבות קליפורניה וניו יורק - דורשות להמתין שבוע ימים עד ההגשה. אך בשל המשבר והצורך המיידי בסיוע כלכלי, סעיף זה בוטל באופן זמני.

 

במקום העבודה שלי חוזרים לשגרה, אבל אני לא יכול לשוב לשם עדיין כי לילד שלי אין מסגרת לימודים. האם אני יכול לקבל דמי אבטלה?

אם אתה גר בניו יורק, אתה אכן זכאי לקבל דמי אבטלה, ובשלב זה תוכל להמשיך לקבל את ההטבה עד ה-31 בדצמבר (ככל הנראה, כאשר תמונת המצב לגבי שנת הלימודים תתברר, התקופה של ההטבה תקוצר).

בקליפורניה, לעומת זאת, אתה עשוי להיות זכאי. ב-EDD אמרו שיתייחסו לכל מקרה לגופו, ושיחה תתקיים מולך כדי להבין את גודל הפגיעה הכלכלית שהמשבר הסב לך באופן אישי.

 

אני עצמאי ("Independent Contractor"). האם אני זכאי לקבל דמי אבטלה?

אכן, למרות שבעבר עצמאים לא היו זכאים, הוחלט בתחילת המשבר לאפשר גם להם לקבל דמי אבטלה. כמו כן, גם עובדים בשירותים מזדמנים - אובר, ליפט, פוסטמייטס וכדומה - זכאים לקבל את ההטבה.

עצמאים צריכים להגיש בקשה במסגרת תוכנית "Pandemic Unemployment Assistance" (לעיתים קרובות היא מופיעה תחת ראשי התיבות PUA). ראוי להבהיר כי התוספת השבועית של 600 דולרים והארכת קבלת דמי האבטלה ב-13 שבועות רלוונטיות גם עבור עובדים עצמאיים.

 

אני עצמאי, הגשתי בקשה לקבלת דמי אבטלה והסכום הנקוב שחזר אליי עמד על 0 דולר. מה אני עושה?

מבלי לדעת בוודאות היכן הגולש גר, אני מבין שהוא תושב קליפורניה, שכן זוהי המדינה היחידה שבה דווח על תקלה המונית כזו. באופן כללי, הסיבה לתופעה המשונה היא שב-EDD לא יכולים לאמת את רמת ההכנסה של עצמאיים, ולכן המחשב אוטומטית מגדיר את סכום הפיצוי כאפס. 

עם זאת, ישנן שתי סיבות נוספות שעלולות לעכב את קבלת דמי האבטלה: ב-EDD לא הצליחו לאמת את זהותך, או שהוגדרת כעצמאי ע"י המעסיק בצורה שגויה.

סביר להניח שאתה שייך לקבוצה השלישית - אלו שנפלו בגלל התקלה במחשב. אם אכן כך, דע לך שאתה יכול להגיש בקשה חדשה לקבלת דמי אבטלה. אך שים לב - מותר לך לעשות את זה רק אם לא התחלת בתהליך ערעור במסגרת שתי הסיבות האפשריות האחרות.

אם וכאשר אתה מגיש את הבקשה בשנית, שים לב לשלושת הסעיפים הבאים (והצורה הנכונה למלא אותם, לפי ה-EDD):

  • באזור שבו אתה נשאל לגבי היסטוריית התעסוקה שלך, תידרש לספק את שם המעסיק האחרון. בחר באפשרות "לא".
  • בשאלה מספר 7 בבקשה השבועית (בו אתה מתבקש לבחור האם לבצע ניכוי מס לפני העברת דמי האבטלה), בחר באפשרות "לא".
  • בטופס בשם "Disaster Information", בשאלה 1A.3 תישאל כיצד המגפה השפיעה עליך. תבחר באפשרות שמתחילה עם "...You are an independent contractor with"

 

 

כאמור, לפרטים נוספים מומלץ לעיין בלשכות האבטלה השונות:

אילינוי

טקסס

מרילנד

נבאדה

ניו ג'רזי

ניו יורק

פלורידה

פנסילבניה

קולורדו

קליפורניה

 

נתקלתם בעוד שאלות? מוזמנים לפנות אלינו בתגובות או באמצעות תיבת ההודעות

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE