הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האיום מומש: ארצות הברית מנתקת את קשריה עם ארגון הבריאות העולמי
מעבר לפעולות הנקמה ב-WHO, הנשיא טראמפ אף חשף שורה של צעדים שנועדו לפגוע בסין, לרבות ביטול המעמד המיוחד שניתן להונג קונג בנוגע למסחר. גם סטודנטים החשודים בריגול לטובת סין ייפגעו, והוויזות שלהם יבוטלו. הנשיא: "ביקשנו מהארגון לבצע רפורמה, והם סירבו"

ארצות הברית תפסיק לתקצב את ארגון הבריאות העולמי (WHO), המעמד המיוחד שניתן להונג קונג בכל הקשור לסחר יוסר, ו-וויזות יבוטלו עבור סטודנטים מסין שלומדים בארה"ב וחשודים במסירת מידע לממשל הסיני.

כך הודיע מוקדם יותר היום (שישי) הנשיא טראמפ מחוץ לבית הלבן, במה שמהווה הסלמה משמעותית במתחים בין שתי המדינות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: רויטרס / Shutterstock)

 

כזכור, הנשיא מאשים את סין ואת ארגון הבריאות בכך שלא הגיבו בצורה נכונה כאשר מגפת הקורונה החלה במחוז ווהאן. לדבריו, הרשויות בסין התעלמו מחובת הדיווח לארגון הבריאות, ואף הפעילו לחץ כדי שהארגון יפרסם מידע לא מדויק.

"פירטנו את הרפורמות שהארגון צריך לעבור, ויצרנו קשר ישיר עם אנשיו, אך הם מסרבים לפעול. מכיוון שהם לא עשו את הרפורמה הנדרשת, היום אנחנו מנתקים את הקשר עם הארגון", מסר הנישא.

עם כ-450 מיליון דולר מדי שנה, ארצות הברית מספקת את המימון העיקרי ל-WHO, וניתוק היחסים והפסקת המימון צפויים להחליש את הארגון באופן משמעותי. לדברי הנשיא, תקציב זה "יועבר לגורמי בריאות הציבור אחרים", אך הוא סירב לפרט מעבר לכך.

 

 

ראוי לציין כי קיימת התנגדות גדולה למהלך, ולא רק מצד הדמוקרטים כפי שמצופה, אלא גם מצד בכירי רשויות הבריאות, לרבות ארגוני הרופאים הגדולים בארה"ב. לטענתם, מדובר בטעות גדולה לנתק את הקשר מארגון הבריאות העולמי דווקא בזמן שמגפה מאיימת על העולם כולו (וגבתה את חייהם של יותר ממאה אלף אמריקאים).

בנוסף, קיים סיכוי גבוה שהפסקת המימון תפגע בתהליך הפיתוח של חיסון לנגיף. ד"ר פטריס האריס, נשיאת איגוד הרפואי האמריקאי AMA: "אין כל היגיון בניתוק היחסים עם ארגון הבריאות העולמי, והפסקת המימון רק מקשה על הניסיונות והמאמצים לצאת מהמשבר".

בשלב זה, טרם התקבלה תגובה כלשהי מארגון הבריאות.

 

הנשיא טראמפ, הבוקר במהלך ההכרזה בבית הלבן (צילום: AP)

 

כאמור, מעבר לניתוק היחסים עם WHO, הנשיא טראמפ אף הודיע על שני צעדים נוספים שנועדו לפגוע בסין.

הראשון נוגע להונג קונג, וליתר דיוק בנוגע לשליטה ההולכת וגוברת של סין על הטריטוריה הבריטית לשעבר. רק שלשום צייץ מזכיר המדינה פומפאו כי דיווח לקונגרס "שהונג קונג כבר לא אוטונומית מסין". כעת, ההחלטה להסיר את הסטטוס המיוחד - זה שאיפשר להונג קונג להתפתח כ"שער למערב", והינו חלק מרכזי בהיותה עיר בינלאומית - צפויה להסב הפסדים של מיליארדים לכלכלה הסינית.

"סין המירה את המדיניות שהייתה עד כה - 'מדינה אחת, שתי מערכות' - וכעת היא 'מדינה אחת, מערכת אחת'", הסביר הנשיא בנוגע להחלטה.

בנוסף, הנשיא הסביר כי יורה לרשויות ההגירה לבטל את הוויזות שהונפקו לסטודנטים מסין, בעיקר ללימודים לתואר שני, הנחשדים במעורבות בקמפיין של ממשלת סין להשיג מידע על תעשיות שונות בארצות הברית, לרבות הצבא. "המשך כניסתם למדינה פוגעת באינטרסים של ארצות הברית", כתב הנשיא בצו המנהלי שעליו חתם.

דבריו של הנשיא התקבלו במהלך "מסיבת עיתונאים", אך בפועל הנשיא עזב את המקום מבלי לענות על שאלות הכתבים, ומבלי להתייחס ולו במילה אחת לפרשת ג'ורג' פלויד.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE