הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מדינות "אדומות" – ב- 2016: חסינות יותר תעסוקתית מול הקורונה
מגמת התאוששות כלכלית מעורבת ולא אחידה נרשמה במדינות ארה"ב. סקירת נתוני האבטלה בצל השפעת וירוס הקורונה במדינות ארצות הברית השונות

כידוע, מגפת וירוס הקורונה פוגעת באופן משמעותי ביותר בכלכלות העולם כולל זו של ארה"ב. השיקוף המשמעותי ביותר הנראה לעין הוא כמובן עליה משמעותית בשיעור המובטלים.
בניתוחים קודמים נמצא שרמת שיעור הפגיעה הקשה של וירוס הקורונה בהקשר הבריאותי,  גדולה יותר במדינות שרוב הבוחרים בהן נתנו את קולם למועמדת הדמוקרטית ב-2016 ולרוב למושלים דמוקרטים נוכחיים, ובראשן כמובן ניו-יורק. כעת מתברר שלא רק בעניין זה, "האדומות" גוברות על ה"כחולות".


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



מפת ארה"ב עלפי חלוקה של הצבעה אלקטוראלית לנשיאות 2016 

ניתוח פרטי הדו"ח העדכני של משרד העבודה שפורסם ביום שישי האחרון, הבוחן את שיעורי האבטלה של חודש מאי ב-50 מדינות ארה"ב מגלה ממצאים מעניינים.  

החדשות הן שחלק מהכלכלות במדינות ארה"ב, מתאוששות מהר הרבה יותר מאחרות. ניתן לזהות לצד הדפוס המוכר של  קשר ישיר בין חומרת הסגר הפנימי שמטילה כל מדינה באופן סוברני לבין שיעורי התעסוקה והגברת המיתון, גם דפוס אחר, לא פחות מעניין.

שיעור המובטלים הלאומי הממוצע ע"פ הדו"ח עמד על 13.3 אחוזים בחודש מאי, מה שמצביע על שיעור התאוששות של ממש בכלכלה האמריקאית, אך ב-10  מדינות עדיין שיעורי האבטלה עולים מעל 15 אחוזים ולמעשה "מקפיצים" את מדד האבטלה כלפי מעלה, לעומת שאר 40 המדינות שם ההתאוששות ניכרת יותר.
ניתן למצוא מכנה משותף  אצל 90% מהמדינות שבהן שיעור האבטלה גבוה: למעט מדינה  "אדומה" אחת ב-2016 (מישיגן) שגם היא מנוהלת בידי מושלת דמוקרטית  9 מתוך 10 מהמדינות מוכות האבטלה הן מדינות "כחולות" שבבחירות לנשיאות 2016 רוב הבוחרים בהן הצביעו למועמדת הדמוקרטית וגם מנוהלות ע"י מושלים דמוקרטים כיום.
להלן הרשימה בסדר יורד של המדינות מוכות האבטלה בחודש מאי: נבדה (25.3 אחוזים), הוואי (22.6 אחוז), מישיגן (21.2 אחוז), קליפורניה, רוד איילנד ומסצ'וסטס (16.3 אחוזים), דלאוור (15.8 אחוז), אילינוי וניו ג'רזי (15.2 אחוז) ומדינת וושינגטון (15.1 אחוזים).

מדינות כמו נבדה והוואי, כמובן, יכולות להשען על טיעון מוצק של הפגיעה האובייקטיבית המיוחדת בתיירות שמהווה אצלן נתח קריטי בשיעור המועסקים במצב שגרה, אך טיעון זה כמובן לא מחזיק מים לגבי מדינות אחרות.



מושלת מישיגן המדשדשת: גרטשן וויטמור, שנבחרה לתפקידה בשלהי 2018 כמחליפת המושל הרפובליקני היוצא, בריאן קלי


 
מעניינת במיוחד היא מישיגן, אשר אמנם ב-2016 רוב בוחריה, הצביעו למועמד הרפובליקני לנשיאות, אך כעבור שנתיים בחרו להחליף את המושל הרפובליקני הקודם בריאן קלי במושלת הדמוקרטית הנוכחית, גרטשן וויטמר.
מישיגן, בולטת במיוחד לרעה ע"פ הדו"ח הנוכחי. שכן,  שיעור האבטלה בה, כמעט כפול(כאמור 21.2 אחוז) לעומת שכנתה וויסקונסין שניצבת עם 12 אחוזי אבטלה.

 

אריק הולוקומב, מושל מדינת אינדיאנה שרושמת התאוששות מרשימה יחסית בנתוני האבטלה

עוד מסקנות שעולות מהדו"ח: אינדיאנה "האדומה" מספקת התאוששות מרשימה יחסית באחוזי האבטלה של כ-30 אחוזים יחסיים. שיעור האבטלה שם ירד מ-17.5 אחוזים בחודש אפריל ל-12.3 אחוזים, במאי.

בניו יורק בה מצוי המטרופולין הגדול ביותר- המדינה שנפגעה בריאותית בצורה הקשה ביותר מהנגיף, נרשמה התאוששות קטנה של 0.8 אחוזים, מ-15.3 בחודש אפריל ל-14.5 אחוזים בחודש מאי. 

כאמור, ניתן למצוא קשר נסיבתי גורף בין מגמת התאוששות בשיעורי תעסוקה, לבין דפוס לבחירות לנשיאות 2016 וכן זהות המושלים של אותן מדינות.
חריג נרשם בקולורדו, שם המושל הדמוקרטי ג'ארד פוליס היה מהראשונים שהביאו לפתיחה מחדש של המשק. ההחלטה שלו הוכיחה עצמה גם תעסוקתית,  שכן שיעור המובטלים בקולורדו בחודש מאי צנח ל-10.2 אחוזים לעומת 12.2 אחוזים באפריל.

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE