הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
גיאולוגים מזהירים: רעשי רידג'קרסט הגבירו את הסיכוי לרעידת אדמה גדולה במיוחד
מחקר מחדש מצביע על כך ששתי רעידות האדמה שפקדו את דרום קליפורניה אשתקד גרמו לתגובת שרשרת שעלולה להסתיים עם רעש עוצמתי ובלתי נתפס, הסיכויים לרעשים בשני שברים מרכזיים - סן אנדראס וגארלוק - עלו באופן משמעותי בשנה החולפת. למעשה, המחקר מאשש את שנטען ע"י חוקר CalTech

יותר משנה עברה מאז שתי רעידות האדמה העוצמתיות שהורגשו בדרום קליפורניה, ומחקר שפורסם הבוקר (שני) חושף ממצאים מדאיגים ביותר: הרעשים ברידג'קרסט הגבירו את הסיכוי לרעידת אדמה עוצמתית במיוחד לאורך שבר סן אנדראס.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


כביש שניזוק במהלך הרעש הראשון מבין השניים, אשתקד ברידג'קרסט (צילום: Getty Images)

 

המחקר, שפורסם בכתב העת הבכיר בתחום הסייסמולוגיה - "Bulletin of the Seismological Society of America" - מצביע על סיכוי של 2.3% שרעידת אדמה בעוצמה 7.5 בסולם ריכטר תתרחש לאורך שבר גארלוק (Garlock) שאורכו כ-160 מייל (כ-250 ק"מ), ומתחיל בקצה הצפוני של מדבר מוהאבי (בסמוך לעיירה בייקר) ועד לפאתים הצפוניים של מחוז לוס אנג'לס (אזור העיר לנקסטר). 

כתוצאה מכך, הסיכויים לרעידת אדמה עוצמתית במיוחד לאורך שבר סן אנדראס המפורסם במהלך השנה הקרובה עלו ל-1.15%. 

נתונים אלה - 2.3% ו-1.15% - אומנם נראים קטנים ביותר, אך יש להשוות אותם לנתונים המקבילים לפני שתי הרעידות ברידג'קרסט: בשבר גארלוק הסיכוי עמד על 0.023%, ואילו בשבר סן אנדראס הסיכוי לרעש עוצמתי עלה מ-0.35%.

 

עובדת בסופרמרקט ברידג'קרסט מתחילה לנקות את העסק אחרי הרעש (צילום: Getty Images)

 

ד"ר לוסי ג'ונס, סייסמולוגית במקצועה ומומחית לרעידות אדמה ומוכנות לרעידות אדמה בקליפורניה (ובעלת 21 שנות ניסיון בסקר הגיאולוגי של ארצות הברית), לא הייתה מעורבת במחקר שפורסם הבוקר. על אף שכינתה את מסקנות המחקר כ"מדע אלגנטי", היא הסתייגה במעט וביקשה להדגיש כי המסקנות אינן מאומתות.

"מבחינת המדע, זה מעניין ביותר, ואני מאוד אוהבת את האופן שבו הם מציגים מודל מורכב יותר. זה מתקדם ביותר, אך מדובר בממצא שטרם הוכח כנכון", הסבירה ד"ר ג'ונס. עוד הדגישה כי הרשויות בקליפורניה צריכות להיות מוכנות למצב שבו רעש גדול יתרחש בשבר גארלוק: "אם אכן תהיה רעידה בגארלוק, אז נאמר שבסן אנדראס הסיכוי גבוה יותר לרעידה נוספת".

 

 

כאמור, בשנה שעברה במהך יום העצמאות האמריקאי הורגשה רעידה אדמה בעוצמה 6.1 בסולם ריכטר. בדיעבד התברר כי מדובר ברעש מקדים, שכן למחרת היום, בסביבות השעה 8:20 בלילה, הורגשה רעידה נוספת, הפעם בעוצמה 7.1 בסולם ריכטר. כדי להמחיש את ההבדל בעוצמות בין שתי הרעידות, גיאולוגים הסבירו כי הרעש השני היה חזק פי 11 מזה שהורגש יום קודם לכן.

ההערכות הן שרעשי רידג'קרסט יצרו תגובת שרשרת, שעלולה להסתיים עם עם רעש הרסני במיוחד. וחשוב להדגיש כי שבר סן אנדראס מגיע לכ-35 מייל (כ-55 ק"מ) בלבד ממרכז העיר לוס אנג'לס.

 

מפת השברים גארלוק וסן אנדראס (צילום: הסקר הגיאולוגי של ארצות הברית)

 

חשוב להסביר כי המסקנה העיקרית של המחקר זהה לזו שגובשה ע"י החוקרים מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה (CalTech) בפסדינה, שחשפו כי הרעשים ברידג'קרסט הובילו לתזוזות בשבר גארלוק, בפעם הראשונה בהיסטוריה.

"זה מאוד מפתיע, כי לא ראינו פעילות כלשהי בגארלוק מאז ומעולם. והנה פתאום, השבר השתנה לחלוטין ואנחנו לא יודעים לומר בוודאות מה המשמעות של זה", אמר זאק רוס, מרצה לגאופיזיקה ב-CalTech ואחד ממחברי המחקר.

עוד מצאו מחברי המחקר כי הפעילות בשבר מתרחשת במספר מוקדים שונים, דבר שלדבריהם מגביר באופן משמעותי את הסיכוי לרעידת אדמה עוצמתית. שאלת השאלות שעולה מהמחקר אם האם העובדה שהשבר הפך לפעיל בהכרח אומרת שרעידת אדמה עוצמתית תכה בדרום קליפורניה, אך מחברי המחקר מסתייגים ומדגישים שלא ניתן לספק תחזית מדויקת לרעשים.

 

אמת המים של קליפורניה. קיים חשש לפגיעה בתשתיות קריטיות כגון זו (צילום: Shutterstock)

 

אם רעידת אדמה חזקה אכן תגיע משבר גארלוק, היא תורגש ברחבי ואלי לוס אנג'לס, סנטה קלריטה, פלמדייל, ונטורה, אוקסנרד, לנקסטר, בייקרספילד ועוד. בנוסף, תיתכן פגיעה קשה במספר תשתיות קריטיות, למשל מים (אמת מים באורך של כ-450 מייל/700 ק"מ שעוברת מצפון קליפורניה ועד לוס אנג'לס), בסיסים של צבא ארה"ב (4 בסיסים באזור השבר) וכביש מהיר מס' 5 שחוצה את קליפורניה מצפון לדרום.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE