הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"מתנצלים בפני בית המשפט": הממשל הפדרלי יאפשר לתושבי ניו יורק להשתתף ב"גלובל אנטרי"
עורכי דין מטעם ממשל טראמפ הודו שהם "הוליכו שולל" והביעו על כך צער עמוק, תוך כדי שהם ביטלו את ההחלטה מראשית השנה שבה תושבי המדינה הוצאו מרשימת הזכאים להשתתפות בשירותי הגירה כגון גלובל אנטרי. מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, קורא לקונגרס לחקור את הפרשה

כחמישה חודשים לאחר שתושבי ניו יורק הוצאו מרשימת הזכאים להשתתף בשירותים כגון Global Entry, אמש (חמישי) נודע כי המשרד לביטחון המולדת (DHS) חזר בו מההודעה הדרמטית שהשפיעה על כ-20 מיליון תושבי במדינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

הפרשה אומנם ירדה מכותרות בעיקר בגלל התפרצות הקורונה בארצות הברית, אך חשוב להבין את ההקשר שבה היא עלתה לשם מלכתחילה:

בשלהי שנת 2019 נכנס לתוקף חודש חדש בניו יורק, במסגרתו כל תושב מעל גיל 16 יכול להגיש בקשה לקבלת רישיון נהיגה ללא קשר למעמדו החוקי. החוק אף אוסר על רשויות ההגירה, ביניהן רשות ההגירה ואכיפת המכס (ICE) וסוכנות המכס והגנת הגבולות (CBP), לקבל מידע אישי של התושבים ממאגרי משרד הרישוי ללא צו של בית המשפט.

ברמת המאקרו, מדובר בפרק נוסף במאבק של הממשל הפדרלי כנגד אותן רשויות מקומיות שהגדירו את עצמן כ"ערי מקלט" ו-"מדינות מקלט" (כינוי שניתן לרשות מקומית שאינה משתפת פעולה עם רשויות ההגירה הפדרליות). 

בשורה מעודדת: ההרשמה לשירות "גלובל אנטרי" נפתחה בשנית

השר לביטחון המולדת בפועל, צ'אד וולף, הצביע על החוק הנ"ל כסיבה העיקרית למהלך. בזמנו הוא אמר כי "הודענו לניו יורק שתושביהן כבר לא רשאים להשתתף בתוכניות מסוג זה כי לסוכנות המכס והגנת הגבולות אין גישה למאגרי מידע בניו יורק, ולכן לא ניתן לדעת אם מבקשי הבקשה עומדים בקריטריונים הנדרשים".

קן קוצ'ינלי, סגן השר לביטחון המולדת בפועל, הוסיף כי התוכניות שיושפעו מן השינוי הן Global Entry, FAST ו-NEXUS.

 

אילוסטרציה (צילום: המשרד לביטחון המולדת)

 

כאמור, אתמול חלה תפנית בגישת המשרד לביטחון המולדת. עם זאת, בהודעה המקורית שפורסם מטעם DHS הוסבר כי ההחלטה לבטל את המגבלה על תושבי ניו יורק התקבלה לאחר שהמחוקקים במדינה שינו את החוק כדי לאפשר גישה לרשויות ההגירה הפדרליות.

אלא ששעות בודדות לאחר מכן, משרד התביעה הפדרלי במנהטן (מי שבפועל מייצג את הממשל הפדרלי בתיק) הודה בכך שהם "פספסו עובדות מרכזיות" ואף "הוליכו שולל את בית המשפט". כזכור, בממשל טענו שניו יורק היא המדינה היחידה שלא מאפשרת לרשויות ההגירה גישה למאגרי המידע, דבר שכביכול מונע לקבוע האם תושב המדינה יכול להשתתף בגלובל אנטרי וכדומה.

בפועל, ישנן לא מעט מדינות - ביניהן קליפורניה - שפועלות באופן דומה, ואינן הוצאו מהשתתפות בתוכניות השונות: "ההגנה מבקשת להביע צער עמוק בעקבות מסירת תצהירים מטעים שאינם מדויקים. ברצוננו להתנצל הן בפני בית המשפט והן בפני התביעה, בעקבות הצורך לבצע שינויים אלו בשלב כה מאוחר בתביעה", כתבו במשרד התביעה הפדרלי.

 

 

במשרד התביעה אף הסבירו כי תושבי ניו יורק יוחזרו לתוכניות הנסיעות השונות באופן מיידי.

מושל ניו יורק, שנפגש עם הנשיא טראמפ בבית הלבן מוקדם יותר השנה כדי לדון על הסוגיה הזו, הגיב להחלטה וכתב: "אני שמח שנמצא פתרון לנושא עבור כל תושבי ניו יורק". בהמשך הוא הוסיף כי הוא קורא לקונגרס לחקור את הפרשה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE