הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
1,200 דולר לכל תושב והפחתה בהטבת האבטלה: זו חקיקת החירום ההולכת ומתגבשת בקונגרס
על אף שבכירי הסנאט צפויים להציג את התוכנית שלהם בתוך שעות בודדות, לא ברור האם תושג פשרה עם הדמוקרטים בבית הנבחרים, שתאפשר את קידום ההצעה והפיכתה לחוק. חלק מבכירי הבית הלבן רמזו בסופ"ש על האפשרות של "חקיקה רזה" שתטפל רק בסוגיות הדחופות

בתום ימים של דיונים ארוכים ומשא ומתן פנימי, בתוך שעות ספורות צפויים ראשי המפלגה הרפובליקנית בסנאט להציג את גרסתם לחקיקת החירום הבאה. על אף שחקיקה זו צפויה לזכות לתקציב של כטריליון דולר, גולת הכותרת שלה תפגע בכיס של כל מקבלי דמי אבטלה, שכן התוספת השבועית צפויה לצנוח ב-400 דולר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

עוד לפני שכל הפרטים יוצגו, כבר עתה ברור כי קיימים פערים עצומים בין תוכן חקיקת החירום כפי שגובש ע"י הרפובליקנים בסנאט, בהשוואה לחקיקת החירום שגובשה (ואף אושרה בהצבעה) ע"י בית הנבחרים שבו שולטת המפלגה הדמוקרטית. כמובן שצריך לזכור את הצד השלישי במשוואה - הבית הלבן - שכן, כל חקיקה שתאושר ע"י הקונגרס בכל זאת צריכה לזכות בחתימת הנשיא כדי להפוך לחוק.

בשל אותם פערים, כבר בסוף השבוע האחרון התראיינו מספר בכירים בבית הלבן ורמזו על אופציה נוספת: חקיקת חירום צרה ביותר שתעניק סיוע נקודתי.

לפני שניכנס לחקיקת החירום המוצעות, מוטב לזכור כי שתי הסוגיות הבוערות ביותר (ואלו שכביכול יקבלו מענה באמצעות חקיקה צרה) הן התוספת השבועית לדמי האבטלה, והאיסור הפדרלי על פינוי דיירים (תוקפו של האיסור הסתיים בשבוע שעבר). חשוב לציין כי התוספת השבועית של 600 דולר כבר הסתיימה בחלק מהמדינות (ניו יורק וקליפורניה, לדוגמה), ותסתיים בכל השאר עד יום שישי הקרוב (היום האחרון של יולי).

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

כאמור, החקיקה שהרפובליקנים בסנאט צפויים להציג בהמשך היום, תכלול תקצוב בסך טריליון דולר, לרבות 105 מיליארד דולר לטובת בתי הספר ו-16 מיליארד דולר לטובת מערך הבדיקות לזיהוי הקורונה. שני סעיפים שמהם התושבים יושפעו באופן ישיר הם גל תלשומים נוסף ותקצוב נוסף לתוכנית להגנה על השכר (Paycheck Protection Program, או PPP), המנוהלת ע"י מנהל העסקים הקטנים של ארה"ב (SBA).

מעבר לכך, החקיקה צפויה לכלול גם הטבות מס לחברות קטנות, בעיקר כאלה שנאלצו לבצע שינויים משמעותיים בשל המשבר.

השינוי הגדול ביותר צפוי להיות בתוספת השבועית לדמי אבטלה, שירד ב-400 דולר (מ-600 ל-200 דולר). חשוב לזכור כי מדובר בתוספת לדמי האבטלה (הסכום עצמו נקבע לפי המדינה וגודל ההכנסה בתקופה המוצהרת). ככל הנראה, המחשבה מאחורי הפחתת ההטבה היא הרצון לעבור למתוכנת של "השלמת 70% מההכנסה". כלומר, תוכנית שבכל זאת תסייע למובטלים, תוך כדי שהיא לא מציעה סכומים כה גבוהים שאנשים "מעדיפים" להישאר מובטלים.

לעומת זאת, חקיקת החירום של הדמוקרטים בבית הנבחרים דווקא נעה לכיוון השני - כלומר, הוספת הטבות. כך למשל, לחקיקה שאושרה במאי האחרון הוכנס שינוי בתשלומים הישירים, ובמקום לקבל 1,200 דולר על כל בוגר ו-500 דולר על כל ילד, החקיקה כללה 1,200 על כל בן משפחה שמתגורר בבית, עד 6,000 דולר.

דהיינו, משפחה עם חמש נפשות (זוג הורים ושלושה ילדים מתחת לגיל 18) כביכול הייתה זכאית לקבל 6,000 דולר (2,400 להורים ו-3,600 על שלושת הילדים). בנוסף, החקיקה הדמוקרטית גם כללה הארכה של התוספת של 600 דולר לדמי האבטלה.

 

הנשיא טראמפ ושר האוצר מנושין (צילום: Getty Images)

 

לאחר שהרפובליקנים בסנאט יציגו את התוכנית שלהם, הצבעה צפויה להיערך. אך חשוב להבהיר כי הפוליטיקאים משתי המפלגות בשני בתי הקונגרס יצטרכו להגיע להסכמה לפני שהחקיקה תישלח לאישור הנשיא.

כאמור, היות שישנם פערים גדולים בין הצדדים, חלק מבכירי הבית הלבן כבר רמזו על כך שהם מעוניינים שהקונגרס יאשר חקיקת חירום "רזה" יותר (ככל הנראה, ההטבה לדמי האבטלה היא הסוגיה שתיכלל בחקיקה כזו, אם אכן תקרה).

עם זאת, בשבוע שעבר נשאלה יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, האם תסכים למהלך שכזה, היא השיבה כי "זוהי חקיקת חירום, חבילה שלמה. אי אפשר לפרק אותה לגורמים". לדבריה, כל הפרטים בחקיקת החירום קשורים אחד לשני (למשל, תשלומים ישירים קשורים לתוספת השבועית), ועל כן לא ניתן לפרק את החקיקה.

למעשה, מה שנותר לראות זה כמה זמן יקח לצדדים להגיע לסיכום על מתווה החקיקה, שכן, כאמור, מיליוני מובטלים כבר איבדו את התוספת השבועית, ונתוני האבטלה במדינה ממשיכים לעלות גם חמישה חודשים לאחר פרוץ המשבר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE