הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לראשונה מזה 4 חודשים: זינוק במספר המובטלים החדשים בארה"ב
מאז שקרוב ל-7 מיליון איש פנו ללשכות האבטלה השונות בסוף חודש מרץ, מיליונים נוספים אומנם עשו זאת, אך הנתון הלך וירד בכל שבוע. כעת, כמות הבקשות הראשוניות זינקה ב-100 אלף לעומת השבוע הקודם, וזאת לצד קרוב למיליון מובטלים במשרות מזדמנות כגון אובר וליפט. האם חקיקת החירום הבאה תצליח להוציא את הכלכלה מהבוץ?

1.4 מיליון אמריקאים פנו לראשונה ללשכות האבטלה במדינות השונות במהלך השבוע החולף, כך על פי הדו"ח השבועי שפורסם הבוקר (חמישי) ע"י משרד העבודה בוושינגטון.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

הסיבות שהובילו לעלייה די ברורות, ולא צריך להיות כלכלן כדי להבין שפתיחת המשק נעשתה מוקדם מדי וגרמה לתחלואת הקורונה לעלות ברוב מדינות ארה"ב, בייחוד בפלורידה, קליפורניה וטקסס. בעקבות כך, רשויות מקומיות רבות הורו לסגור עסקים, דבר שגרם לעובדים רבים למצוא את עצמם שוב במעגל האבטלה.

חשוב להסביר כי כמות הבקשות - 1.4 מיליון - מתייחסת אך ורק לאלו שהגישו במהלך השבוע החולף בקשה ראשונה לקבלת הסיוע הכספי מהממשל. אליהם צריך להוסיף 975 אלף אמריקאים שפנו ללשכות האבטלה לראשונה, במסגרת תוכנית "Pandemic Unemployment Assistance" (לעיתים קרובות היא מופיעה תחת ראשי התיבות PUA). תוכנית זו נועדה לעצמאים ועובדים במשרות מזדמנות כגון נהגי אובר וליפט.

כזכור, בשלהי חודש מרץ נקבע שיא חדש עם 6.9 מיליון בקשות ראשוניות. על אף שהמשבר רק הלך והחריף מאז, מדי שבוע כמות הפניות ללשכות האבטלה ירדה (אם כי בצורה איטית ביותר). היות שבשבוע שעבר הוגשו 1.3 מיליון בקשות ראשוניות (ו-928 אלף בקשות PUA), מדובר בפעם הראשונה מאז חודש מרץ שבו נרשמת מגמה הפוכה.

"מן הסתם זה מאכזב ביותר", הסביר מארק המריק, כלכלן בכיר באתר Bankrate, "בעיקר כי זה מסיים רצף חיובי של 15 שבועות. העלייה במספר המובטלים רק מוכיחה את גודל הפגיעה במשק שהמגפה הסבה".

 

בניו אורלינס נערכה הפגנה ברכבים הקוראת להאריך את התוספת השבועית לדמי האבטלה (צילום: AP)

 

 

ולמרות המגמה השלילית, יש גם נקודות חיוביות בדו"ח של משרד העבודה. כך למשל, סך האמריקאים שזוכים לסיוע במסגרת דמי אבטלה ירד ב-1.1 מיליון ל-16.2 מיליון. עם זאת, חשוב לזכור כי בכל זאת מדובר בנתון גבוה פי 10 ממה שנרשם ערב המשבר. בנוסף, ראוי לציין כי נתון זה אינו מתייחס למקבלי הסיוע הכלכלי במסגרת תוכנית PUA.

במקביל, נרשמה התקדמות משמעותית בשיחות שמתקיימות בין הבית הלבן לבין הרפובליקנים בקונגרס בנוגע לחקיקת החירום. חשוב להזכיר כי מדובר במו"מ פנימי בתוך המפלגה, וכדי לאשר את החקיקה הרפובליקנים יצטרכו להגיע לפשרות עם הדמוקרטים (השולטים בבית הנבחרים).

מוקדם יותר השבוע נערכה פגישה חשובה בבית הלבן, בה השתתפו הנשיא טראמפ, סגנו מייק פנס, יו"ר הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מק'קונל, ויו"ר המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מקארתי.

ככל הנראה, חלוקת התקציב מחקיקת החירום למשרדי החינוך השונים ברחבי ארצות הברית, תותנה בכך שאותו מחוז חינוך יתחייב לקיים לימודים בבתי הספר במשך חמישה ימים בשבוע.

מק'קונל רמז על כך ואמר: "החזרת הילדים לבתי הספר, משרות ומערך הבריאות הם הנושאים המרכזיים של ההצעות שאנחנו מקווים לגבש היום ולהציג לרפובליקנים מחר", הוא אמר לפני הפגישה. עוד עולה מדברי מק'קונל כי בכוונתו להכניס לחקיקה מתן זיכוי מס עבור רכישת ציוד הגנה אישי (למשל, כפפות ומסכות) - בייחוד עבור תאגידים וחברות ענק. 

 

הנשיא טראמפ ויו"ר הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מק'קונל, מוקדם יותר השבוע בבית הלבן (צילום: AP)

 

בזמנו, הנשיא טראמפ הסביר כי הוא מעוניין שחקיקת החירום גם תפחית את שיעור המיסוי על שכר של עסקים ("payroll tax"): "אנחנו עובדים על זה, ואני לא חושב שיש מי שיתווכח על כך שמדובר בנושא חשוב", הסביר הנשיא, שהצביע על ה-payroll tax כאחד מעשרה נושאים מרכזיים של החקיקה.

לפי הדיווחים, זו הייתה נקודת המחלוקת הגדולה בין המחוקקים לממשל, ובסופו של דבר הוחלט שלא לעלות את סוגיית ה-payroll tax בחקיקה הנוכחית. ככל הנראה, המטרה כעת היא לאשר את החקיקה מהר ככל הניתן, וזאת במטרה שהתוספת לדמי אבטלה (בגובה 600 דולר) תחודש, שכן עבור רבים היא תסתיים מחרתיים, ואילו עבור אחרים היא תסתיים בתוך כשבוע.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE