הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
קליפורניה: ניצחון משפטי אדיר לנהגי אובר וליפט
ביהמ"ש במדינה קבע כי נהגי החברות צריכים לזכות להכרה כשכירים, ולא כעצמאים כפי שנעשה עד כה. היות שהמהלך צפוי לפגוע בחברות הענק, הן מיד הודיעו שיגישו ערעור. מליפט נמסר: "בסופו של דבר, הבוחרים בקליפורניה יצטרכו להכריע"

חברות הנסיעות השיתופיות - ביניהן ליפט ואובר - לא יכולות להגדיר את הנהגים כעצמאים, ובמקום עליהם להכיר בהם כשכירים. כך על פי פסיקת בית המשפט במדינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

סוגיית הגדרת העובדים אינה חדשה, ולמעשה היא משמשת כנקודת המחלוקת העיקרית בין הנהגים לחברות במשך למעלה משנה. התנגדות החברות נובעת בעיקר מהפגיעה הכלכלית הצפויה, שכן עובדים המוגדרים כעצמאים אינם זוכים להטבות כגון דמי מחלה, חופשה בתשלום ותשלום שעות נוספות.

על אף שמדובר בהחלטה מחייבת, בית המשפט בקליפורניה נענה לבקשת החברות והוציא צו מניעה זמני. כעת, לליפט ולאובר נותרו 10 ימים בלבד כדי להגיש ערעור, דבר ששתי החברות כבר הבטיחו שיעשו.

חרף התנגדותן של חברות הענק: הסנאט בקליפורניה אישר את הגדרתם של נהגי אובר כשכירים

אתמול נערך דיון מקוון בבית המשפט המחוזי בסן פרנסיסקו, ונציגי אובר וליפט טענו שהן לא חברות תחבורה, אלא 'פלטפורמות המקשרות צרכנים לנהגים'. השופט איתן שולמן דחה את הטענה על הסף וכתב בפסיקתו שהיא "מנוגדת למציאות הכלכלית וההיגיון הבריא".

עוד כתב השופט שולמן כי הטענה "הינה דוגמה קלאסית להסבר מעגלי: בגלל שהיא רואה את עצמה כחברה טכנולוגית, ורק עובדי הטכנולוגיה הם באמת שכירים, כאשר כל השאר נחשבים לחריגים, ועל כן הם אינם שכירים. לו הייתי מקבל את ההיגיון הזה, תעשיית הטכנולוגיה כולה הייתה יכולה לשלול מעובדים רבים את ההגנות הבסיסיות שהם מקבלים בהיותם מועסקים".

בדקה ה-90: אובר מנסה לבלום חוק חדש שיהפוך את הנהגים בקליפורניה לשכירים

"למען הסר ספק", המשיך השופט, "נהגים הם חלק מרכזי, ולא משני, מחברת נסיעות שיתופיות כמו אובר וליפט".

 

נהגי אובר וליפט מפגינים נגד הכרתם כעצמאים, בשנה שעברה בלוס אנג'לס (צילום: רויטרס)

 

על פניו נדמה כי השופט צודק במאה אחוז, אולם יש לקחת בחשבון שנהגים העובדים באובר וליפט בכל זאת נהנים ממספר הטבות שעובדים 'רגילים' לא מקבלים. כך למשל, נהגי אובר וליפט בוחרים את השעות שבהן הם רוצים לעבוד.

אובר מציגה: נהג בוס ב-50 דולר לשעה

אך נראה שהחברות מנסות לקחת את העניין צעד אחד קדימה. לאחר הפסיקה, ליפט פרסמה את ההודעה הבאה: "נהגים לא רוצים להיות מוכרים כשכירים. נקודה! מיד נגיש ערעור על הפסיקה, ונמשיך במאבק על 'העצמאות' שלהם. בסופו של דבר, אנו סבורים שהבוחרים בקליפורניה יכריעו את הסוגיה, והם יבחרו בצד של הנהגים", כלשון ההודעה.

אובר הגיבה אף היא והסתפקה בהודעה הקצרה: "המנהיגים שלנו צריכים להתמקד ביצירת מקומות עבודה, ולא להשבית תעשיה שלמה בעיצומו של שפל כלכלי".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE