הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בעקבות פסיקת בית המשפט: מנכ"ל אובר מאיים להשבית את פעילות החברה בקליפורניה
ביהמ"ש אומנם פסק נגד החברות, אך הוצא צו מניעה זמני כדי לאפשר להן להגיש ערעור. כעת, המנכ"ל מאיים להפסיק את פעילות החברה עד הבחירות, לכל הפחות, ורמז על גל פיטורים שצפוי להתרחש. עוד הסביר כי השירות יתייקר ברחבי המדינה כולה

דארה קוסרשאהי, מנכ"ל חברת הנסיעות השיתופיות הגדולה אובר, הגיב הבוקר (רביעי) לראשונה לפסיקת בית המשפט בקליפורניה, לפיה נהגי אובר צריכים לזכות למעמד של שכירים, ולא עצמאים. לדבריו, אם בית המשפט לא יקבל את ערעור החברה, לא תהיה לו ברירה מלבד להורות על עצירת פעילותה ברחבי המדינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מנכ"ל אובר, דארה קוסרשאהי (צילום: Getty Images)

 

כזכור, קליפורניה אישרה את חוק AB-5 בספטמבר 2019, במסגרתו נקבע כי העובדים ב"שירותים מזדמנים", לרבות נהגי אובר, צריכים לזכות להכרה כשכירים. למעשה, מדובר בנקודת המחלוקת הגדולה ביותר שקיימת בין החברות לנהגים, שכן יישום ההחלטה עלול לעלות לחברות עשרות מיליוני דולרים (במסגרת ימי מחלה בתשלום, ימי חופש וביטוח בריאות).

שלשום (שני) נערך דיון מקוון בבית המשפט המחוזי בסן פרנסיסקו, ונציגי אובר וליפט טענו שהן לא חברות תחבורה, אלא 'פלטפורמות המקשרות צרכנים לנהגים'. השופט איתן שולמן דחה את הטענה על הסף וכתב בפסיקתו שהיא "מנוגדת למציאות הכלכלית וההיגיון הבריא".

 

 

עוד כתב השופט שולמן כי הטענה "הינה דוגמה קלאסית להסבר מעגלי: בגלל שהיא רואה את עצמה כחברה טכנולוגית, ורק עובדי הטכנולוגיה הם באמת שכירים, כאשר כל השאר נחשבים לחריגים, ועל כן הם אינם שכירים. לו הייתי מקבל את ההיגיון הזה, תעשיית הטכנולוגיה כולה הייתה יכולה לשלול מעובדים רבים את ההגנות הבסיסיות שהם מקבלים בהיותם מועסקים".

"למען הסר ספק", המשיך השופט, "נהגים הם חלק מרכזי, ולא משני, מחברת נסיעות שיתופיות כמו אובר וליפט".

 

נהגי אובר מפגינים נגד החברה (צילום: רויטרס)

 

על אף שמדובר בהחלטה מחייבת, בית המשפט בקליפורניה נענה לבקשת החברות והוציא צו מניעה זמני. כעת, לליפט ולאובר נותרו 10 ימים בלבד כדי להגיש ערעור, דבר ששתי החברות כבר הבטיחו שיעשו.

הבוקר התראיין המנכ"ל קוסרשאהי ברשת MSNBC, וסיפר שאם הערעור לא יתקבל, "נצטרך להשבית את פעילותנו עד נובמבר". ככל הנראה, קוסרשאהי רומז על כך שאובר ושאר החברות בתעשייה ינסו לקדם פטור מחוק AB-5 (באמצעות הצבעה בבחירות בנובמבר), וראוי להזכיר שגם ליפט רמזה על אפשרות זו בהודעתה המקורית משלשום ("בסופו של דבר, אנו סבורים שהבוחרים בקליפורניה יכריעו את הסוגיה, והם יבחרו בצד של הנהגים").

עוד הסביר קוסרשאהי כי החברה תיאלץ לעבור שינויים רבים אם הערעור יידחה, ולדעתו זה יוביל להתייקרות משמעותית בשירות: "זו המציאות כפי שהיא, ובתי המשפט יקבעו בסופו של דבר. אנחנו נקבל את ההחלטה, אבל נצטרך לבצע שינויים", הוא הוסיף.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE