הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
על שולחן הניתוחים: מה העתיד צופן לישראל עם ממשל ביידן?
בישראל ובארה"ב הדעות חלוקות האם ביידן עדיף על טראמפ, כמובן שיש 2 צדדים למטבע לגבי כל אחד משניהם, אך בואו נתמקד במי שעתיד על פי הנראה לקבל את הכיסא בינואר 2021. פרשנות עומק ודעה

לאחר הניתוח המעמיק בכתבת טרום בחירות שבוע לפני ההכרזה של התוצאה הסופית היום, בה צפיתי ופירטתי לטוב או לרע, מדוע ביידן ינצח בבחירות של 2020, הגיע הזמן לסיכום נוסף, פוסט בחירות.

נראה שמייד ברגע הניצחון בפנסילבניה שהעניקה לג'ו ביידן 20 אלקטורים, מה שמעניק לו דיי והותר מעל 270 קולות האלקטורים שהוא צריך, מיהרה התקשורת להכריז עליו כנשיא הבא ונראה שדרכו של סגן הנשיא לשעבר סלולה לבית הלבן, זאת במידה וטראמפ ינחל כשלון בהבטחותיו אשר השמיע במהלך ארבעת הימים האחרונים של ספירת הקולות- הנשיא מחה על ההחלטה להכתיר את ביידן ודרש שינוי התוצאה ע"י שורה ארוכה של ערעורים לבית המשפט העליון בתואנה של זיופי קולות מצד הדמוקרטים ושחיתות של התקשורת השמאלנית, יד ביד הצהיר שלא יפנה את הבית הלבן ומיאן להכיר בהכרזה של היום.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

כרגע הטיעון שלו לגבי כך, כמו כן הבטחותיו לתומכיו נראים קלושים מאחר ולא סיפק עד כה שום הוכחה או גיבוי ממשי לטענות על זיוף או רמאות בנושא, אך ימים יגידו, בל נשכח שקיים רוב של 6 שופטים שמרניים לעומת 3 דמוקרטיים בעליון, כאשר את הרוב השמרני הוא מינה בעצמו, אולי כי צפה את העתיד או כי זה תאם את הכיוון אליו ציפה שאמריקה תצעד.

מניסיון למוד העבר של ההיסטוריה הפוליטית בארה"ב, מהלך נואש זה לא צלח לאל גור הדמוקרטי כשחלק על ניצחון המתמודד הרפובליקני- בוש השני, בית המשפט ביטל את טענותיו, והתחושה היא שההיסטוריה תחזור על עצמה במידה וטראמפ ינסה לבצע מהלך "הייל מארי" כמו שהאמריקאים אוהבים לומר בעולם הפוטבול, שכרגע מסתמן כמהלך סרק.

 

לא עבד לאל גור בזמנו


 ואכן רשתות התקשורת האמריקאיות השונות גיבו היום את ביידן בכך שהכתירו אותו כמנצח חרף טענות נשיא המפלגה הרפובליקנית, אלפי אנשים בערים השונות ובמיוחד וושינגטון עיר הבירה הציפו את הרחובות במסיבות ספונטניות בעד הניצחון הדמוקרטי, מול הבית הלבן מאות ליברלים התקהלו בשמחה כאשר מולם תומכי טראמפ.

ביידן אף נשא נאום ניצחון לפני כמה שעות, 8 בערב זמן ארה"ב, מול האומה והעביר מסר שהוא בעד אומה מאוחדת בניגוד למדיניות הנשיא הנוכחי ב4 שנים האחרונות, שעודדה פילוג בעם, ודאג להכריז שהוא יהיה נשיא אף עבור אלו שלא הצביעו לו.

ב-20 בינואר 2021 הוא צפוי להיכנס לבית הלבן ולהתחיל את תפקידו ואילו הקדנציה של טראמפ תסתיים.

 

נאומו הראשון של ביידן לאחר הכרזת תוצאות הבחירות

 

אין ספק שביבי פחות מברך על החלפת הנשיא האמריקאי וזה בולט כעת בשתיקתו לאחל לנשיא החדש בניגוד למקביליו בתפקיד בגרמניה צרפת ויפן, ומתרץ זאת בכך שהוא מחכה לתוצאות סופיות. תמיכתו השקטה של ביבי לא מפתיעה מאחר ומדיניות טראמפ תרמה רבות לישראל והוא עצמו היה פרו ישראל במובנים רבים ואף העיד על עצמו "כדבר הכי טוב שקרה לישראל", הוא אף מינה את חתנו היהודי להיות אחראי על יחסי ארה"ב-ישראל ומשא ומתן מול המדינות סובבות ישראל, הוא נקט במדיניות קשה כנגד הפלסטינים אשר כרגע לא מסתירים את שמחתם על בחירתו של ביידן.

 

בניימין נתניהו וביידן חברים ותיקים

 

לא ניתן לערער על כך שהוא תרם רבות לישראל במהלך תקופת כהונתו ורבים קיוו שיבחר מחדש אך המציאות היא שבניגוד לתושבי ישראל, רוב יהודי ארה"ב רואים בטראמפ זרז וקטליזטור לאנטישמיות שגואה בארה"ב מאז שטראמפ עלה לשלטון, והמוטו שלו – 'תחזירו את אמריקה לגדולתה' מעודד שנאת זרים, חלקם משווים את הלך הרוחות והנאומים בעצרת בחירות שלו לתחילת עלייתו של אותו מנהיג גרמני לשלטון כאשר התחיל באמירות דומות ולפני שסחף את המדינה כולה כנגד גירוש גזע ואמונה שונים משל האומה הגרמנית. אין ספק שהמגמה שגדלה במרוצת השנים האחרונות בארה"ב מהווה ניגוד מוחלט לתמיכה האבסולוטית שלו בישראל.

 

Hebrew News - ערב הבחירות במישיגן: כתובות

מצער: בית קברות יהודי במישיגן מרוסס ביום עצרת בחירות טראמפ בעיר, בראשי תיבות של 'תחזירו את אמריקה לגדולתה'- תופעת לוואי של השפעת טראמפ על הלך הרוח של תומכיו

 

ואכן בשיחות בקרב הקהילה היהודית אמריקאית הרבה הביעו חששות לגבי עוד כהונה של טראמפ במיוחד לנוכח מקרים כגון השחתת מצבות בבית קברות יהודי במישיגן לפני שבוע, כמה שעות לפני שטראמפ קיים שם את העצרת בחירות האחרונה שלו יממה לפני יום הבחירות עצמו.

רובם רוצים לראות את המועמד הליברלי בבית הלבן ומהווים רוב דמוקרטי, ובחירה זו לא נעוצה בכך שביידן הוא ביידן, אלא בגלל שהוא לא טראמפ, על כל מה שמשתמע ומלווה את השם הזה.

לעומת זאת יש בישראל החוששים ממעבר לנשיא שכיהן כסגן נשיא תחת מדיניות אובמה שהייתה יותר נוקשה כלפי ישראל, במיוחד בתחום היחסים הטעונים מול פלסטין. במיוחד לאור העובדה שצפוי להניח שיחזיר את הסיוע הכספי מארה"ב לפלסטינים, יקים מחדש שגרירות עבורם בוודינגטון דיסי ויחזור לטפל בפניות פלסטינים בשגרירות אמריקה בירושלים. אין ספק שהוא ירצה לשקם את אמון הפלסטינאים שוב ובכך יהווה רועץ לישראל שתחזור כמה צעדים אחורה לעומת התנהלות טראמפ, אם כי מקורביו של ביידן טוענים שהוא דווקא לא יבחר ליישם את אותה גישה של אובמה ויהיה ידיד נאמן לישראל ומסתמן שגישתו תהיה אמצע דרך בין אובמה לטראמפ.

כמו כן חוששים רבים מאיך יטפל בסוגיה האירנית ומעריכים שינסה להנהיג יד יותר איתנה מאובמה. אך צפוי שהאירנים לא יסכימו לשינויים שיונהגו על ידו וסביר להניח שהאנשים שימונו ע"י ביידן יהיו אלו שניהלו את ההצגה בתקופת אובמה, אלו מזהים את ביבי כתומך טראמפ ויש חשש זה יצור חיכוכים בכללי ובנושא האירני בפרט.

בישראל כנראה יפעלו לשכנוע מיידי של ביידן עבור המשך הסנקציות על אירן.

זאת במיוחד לאור העובדה שאירן ממשיכה לתמוך בטרור למרות ההסכם המקורי שנחתם, אפילו אירופה מבינה זאת כעת ואין סיבה שביידן לא ישתכנע.
במידה והוא לא, צפוייה אירן להוות איום גרעיני, קל וחומר שסוגיית העשרת האורניום בהיעדר ארה"ב תחדל להוות כחוצץ בינה להתקדמות מהירה, מצב אפשרי שיוביל לעימות צבאי בין ישראל לאירן.

מאידך כהמשך ישיר של נושא ההתמודדות עם אירן, היתרון הגדול של ביידן הוא בהנחה הרווחת לגבי הטלת הגבלות על פצלי השמן בארה"ב.

 כידוע, אחד הגורמים המשפיעים על ירידת המחירים הוא ההיצע הגובר בעקבות הפקתם בארה"ב, הגבלות על הפקתם עשויות להשפיע לטובה על סקטור הגז והנפט בעולם.

מצד שני בחירתו של ביידן עשויה להאיץ התפתחות של אנרגיות מתחדשות על חשבון הנפט, ובכך להקטין את הביקוש לנפט בעולם.

בהתאם לכך אם ביידן יחדש את המשא ומתן עם איראן, ויסיר את הסנקציות שהוטלו על עליה, היא תחזור להציע נפט לעולם ומלאי הנפט העולמי יגדל בצורה משמעותית וזה יצור גל עצום עבור הכלכלה.

עוד חשש הוא לגבי ביטול עסקת המאה שהוביל טראמפ אשר שמה את הפלסטינים בעמדת נחיתות, ויציע דיון מחדש ביחסים בין שני העמים, כיוון שאין ספק שהצד הפלסטיני יאחזו בשתי ידיים.

הבטחות במצע הקמפיין של ביידן: הוא מתחייב "לקיים את המחויבות הבלתי מתפשרת של ארה"ב לביטחון ישראל ולהבטיח שישראל תמיד תשמור על היתרון הצבאי האיכותי שלה". הקמפיין ציין את התנגדותו למכירת נשק לאויבי ישראל ואין ספק שהוא מחויב לבטחון ישראל בצורה בלתי מעורערת על פי המצע שפורסם.

אפשר לסכם שמדיניות טראמפ לחרם על אירן וגישתו לפלסטינאים הייתה טובה ליהודים (בישראל) ואילו ביידן אומנם בעל תדמית פרו ישראלית, אך ממשלתנו לא תשכח תקריות עבר כמו קידום החלטות כנגד התנחלויות בתקופת כהונתו בסוף 2016.

ביידן כבר הצהיר שהוא מאמין במציאת גשר בפתרון שתי המדינות ובהקמת מדינה פלסטינית שתחיה בשלום ובביטחון לצד ישראל. הוא חושב שהפתרון הזה צריך להיות המדיניות האמריקנית בנושא הסכסוך הישראלי-ערבי. הוא הוכיח עשרות פעמים את פועלו וידידותו לישראל ואפשר להניח שיהיה הוגן עמנו, וידרוש מהפלסטינים להימנע מדה לגיטימציה לישראל, הסתה שקרית וסיוע למחבלים, אך על אף כוונותיו הטובות אין ספק שטראמפ הוא לא יהיה, ובתור התחלה יתמקד בתחילת כהונתו בשיקום קרעים באומה האמריקאית והתמודדות עם המגיפה העולמית.

 

ישאף לפשרה בין ישראל לפלסטין: ביידן ואבו מאזן

 

זו תהיה איוולת מצידו לא לרכב על המומנטום שטראמפ התחיל בהסכם השלום האחרון ולהמשיך לרתום אותו ליחסי שלום בין ישראל עם שאר מדינות האזור ויצירת נורמליזציה של המצב, כנראה שזו תהיה הבחירה ההגיונית.

כמו כן צפויה התנגדות היסטורית מביידן עבור נושא בנייה בהתנחלויות ובכך תשקף את המשך גישת ממשל אובמה, ובקיום מסיבת העיתנאים היומית בבית הלבן בנושא, לא ישמע פירגון לישראל כששאלות אלו יעלו.

על פי השינוי הצפוי בבית הלבן סביר להניח שכדי לרצות את הממשל העתידי, ישראל תחליף את רון דרמר, השגריר שלנו בדיסי שמצטייר במפלגה הדמוקרטית כאישיות לא רצויה, ואף יש רמיזות שאת תפקידו יקח גלעד ארדן שמתגורר בניו יורק.

 

מימין רון דרמר, משמאל- גלעד ארדן

 

למרות הטענות של הרפובליקנים שביידן הוא בובה על חוט, בואו נבחן רגע מה השינוי החיובי שהוא מבטיח להביא עימו?

ראשית כל- תרומה וסיוע למשבר האקלים העולמי,
לאחר שטראמפ הוציא את ארה"ב במהלך דרמטי מהסכם פריז בטענה שזה יפגע בכלכלה האמריקאית ובכך יצר "אפקט טראמפ" אצל מנהיגים אחרים בעולם, רבים מהם תהו מדוע הם צריכים להוציא כסף ומאמצים על שיפור מצב כדור הארץ כשאחת השחקניות הראשיות בזיהום לא תתרום מאומה.

ביידן כבר הודיע שיחזיר את אמריקה להסכם ותגובה זו התקבלה בשמחה ע"י קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שאמונה בתורה מתוך סבב המדינות התורני על הנהגת ההסכם.
קדנציה שנייה של טראמפ טמנה בחובה הרס אקולוגי עצום לכדור והחמצת הזדמנות של שיתוף פעולה עולמי להצלה של הרגע האחרון, לפי מדענים מובילים בתחום.

נושא שני הוא הפיכת מדיניות ההגירה הקיצונית של טראפ עבור מהגרים, והצהרה שיאפשר ל11 מיליון המהגרים שחיים כעת בארה"ב לקבל סטטוס חוקי ואזרחות במידה ויעברו בדיקות רקע הכרחיות וישלמו מיסים, יגן על פליטים שממתינים לגירוש למדינות שבהם יצפה להם מוות, יחבר שוב בין הורים שגורשו לילדיהם שנולדו בארה"ב ועוד ניואנסים של חוקי הגירה שמהווה תמונת מראה לגישת טראמפ.

שלישית, נושא שדרבן את האמריקאים להצביע עבורו. הוא הכריז על תוכנית פעולה לשיקום כלכלי שלפי אנליסטים תזניק את הכלכלה שנפגעה בזמן ממשל טראמפ עקב הקורונה, באופן מובהק לעומת התוכנית שצייר טראמפ. במודי'ס הידועה אישרו שהתוכנית הכלכלית של ביידן צפויה להוסיף למשק 7.4 מיליון משרות יותר מזו של טראמפ.

כך בניגוד לטראמפ, הנשיא הנבחר תומך בחדשנות, מתן משקל לדברי מדענים, בהזרמת טריליוני דולרים למשק כבר בראשית 2021, בהקצאת דיור לשכבות החלשות, במלחמה חסרת פשרות בתחום האקלים ובהעלאות מיסים לשמנה והסולתה של האליטה האמריקאית.
בחירת ביידן ככל הנראה תשפיע בגדול על הכלכלה האמריקנית – ובמהרה.

אך בעניין אחד כנראה ביידן יתיישר עם טראמפ: מלחמת הסחר הבלתי מתפשרת נגד סין תימשך ואולי אף תחריף. כנראה שילחם על העברה לארה"ב של מפעלים בסין וישאף להעברת עבודה לאמריקנים.

מה עוד, הוא יבקש להיטיב עם השכבות החלשות יותר, בהעלאת שכר המינימום, הרחבת ביטוחי הבריאות וסיוע מיוחד, בשל מגיפת הקורונה, למובטלים ולעניים. הוא הודיע כבר שיקצה מאות מיליארדי דולרים להשגת דיור לשכבות החלשות ויפעל לחקיקה לשכירות הוגנת יותר.

למרות שהוא הנשיא הכי מבוגר שנבחר לנשיאות ארה"ב אי פעם, בגיל 78 ובכך שבר את השיא של טראמפ שנבחר בגיל 70, הוא דווקא דוגל בחדשנות. לכן יעודד את תעשיות הרכב לייצר מכוניות מזהמות פחות, שיזיקו פחות לאקלים - ובעיקר יעודד ייצור מכוניות חשמליות וקטנות יותר, שיצרכו פחות אנרגיה. הוא גם התחייב כבר להשקיע כרבע טריליון דולר במחקר ופיתוח של טכנולוגיות חדשות בעשרות תחומים.

אין ספק שמחכה לנו תקופת מעניינת מבחינה כלכלה שכמובן תשפיע גם על שאר העולם וישראל, שלא לדבר על האקלים ובמיוחד שיפור בנושא הגזענות ששררה בארה"ב ותדלקה שנאת זרים וכפועל יוצא גם אנטישמיות, נשאר כעת לראות אם ביידן יממש עקרונות מפתח אלו ששחרר בנאומים מרגשים והבטחות מצע קמפיין בחירות.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE