הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המירוץ לחיסון מול הקורונה: כל הפרטים
עוד לא הספקנו להירגע מהודעתה של פייזר על יעילות בפיתוח וכבר השבוע הכריזה מודרנה כי היא עקפה אותה בסיבוב עם מודל לכאורה מוצלח יותר. כעת עולות השאלות עד כמה מדובר בבשורה חשובה, כיצד פועל החיסון והאם ישנם סיכונים?

חברת התרופות האמריקאית 'מודרנה' הודיעה בתחילת השבוע כי החיסון נגד נגיף הקורונה נמצא יעיל בכמעט 95 אחוזים במחקר המרכזי שהיא ביצעה, ושתוצאותיו הוסיפו לתקוות כי אמצעי הריפוי המונע מול המגפה העולמית יהיה זמין בקרוב.

ההודעה של חברת הביוטכנולוגיה הפכה אותה למועמדת הגדולה השנייה שחשפה נתונים מוקדמים מבטיחים מניסוי קליני בשלב מאוחר, שבוע בלבד לאחר שפייזר הודיעה כי הזריקה שלה יעילה ביותר מ-90%.

התוצאות ממחקר שלב 3 הצביעו גם על כך שהחיסון של מודרנה יכול לסייע בהתמודדות מול מקרים חמורים של הנגיף, כשזו למעשה התפתחות משמעותית בזמן ארה"ב מתמודדת עם עלייה שיא לזיהומים ואשפוזים.

ניתוח הביניים "נתן לנו את האישור הקליני הראשון לפיו החיסון שלנו יכול למנוע את מחלת COVID-19, כולל במקרים קשים", אמר בהצהרה מנכ"ל מודרנה, סטפן באנסל, וכינה את התוצאות "רגע מכריע" בהתפתחות החיסון.

ההודעה שיגרה את מחיר המניה של מודרנה שנסק ביותר מ-12% ל-100.33 דולר נכון לשעות הבוקר באותה יממה.

בדומה לפייזר, גם מודרנה שבסיסה במסצ'וסטס הודיעה כי תבקש ממנהל המזון והתרופות האמריקני אישור חירום לזריקה "בשבועות הקרובים" במקביל לכך שהיא אוספת נתונים נוספים על יעילות ובטיחות החיסון.

החברה פרסמה את התוצאות לאחר שוועדת בטיחות עצמאית בחנה נתונים מקרב 95 משתתפים במחקר בו השתתפו כ-30,000 אנשים שחלו ב- COVID-19. רק חמישה מתוך אותם 95 חולים קיבלו את שני המינונים של החיסון לפני שחטפו את הנגיף, ואילו 90 האחרים קיבלו פלצבו.

11 מאותם משתתפים פיתחו מקרים חמורים של וירוס קורונה אך אף אחד מהם לא קיבל את החיסון, סימן לכך שהזריקה יעילה במניעת זיהומים חמורים, על פי החברה.

הן בחיסונים של מודרנה והן של פייזר משתמשים בשליח של ה-RNA , המייצר חומר גנטי שמוזרק לתאים כדי לעורר תגובה חיסונית לגוף.

כאמור, ניתן כבר לומר בוודאות כי המירוץ להשגת חיסון לקורונה נכנס לישורת האחרונה עם הודעת חברת מודרנה שהניסוי הקליני שלה רשם 94.5% הצלחה במניעת הידבקות בנגיף. ביחד עם תוצאות דומות שהתקבלו בניסוי של פייזר, נראה כי כבר בדצמבר החיסון יופץ בקרב חלק מאוכלוסיית ארצות הברית.

על אף ששני החיסונים עדיין צריכים לעבור תהליך אישור מצד מנהל המזון והתרופות (FDA), מדובר בבשורות נהדרות עבור ארה"ב, שבסוף השבוע חצתה את רף 11 מיליון הנשאים (כשבוע בלבד לאחר שהגיעה לעשרה מיליון). בנוסף, במדינות וערים רבות שוקלים להטיל מגבלות נוספות (בחלקן, למשל בניו יורק, כבר הורו לבתי עסק להיסגר במהלך הלילה), בייחוד לקראת חג ההודיה שחל בשבוע הבא.

כדי שיהיו יעילים במניעת הידבקות בקורונה, החיסונים של מודרנה ופייזר ניתנים בשתי מנות, בהפרש של כמה שבועות. כאמור, ב-FDA טרם נתנו את האישור הסופי לשתי החברות, אך כבר עתה ברור שלא יהיו מספיק מנות זמינות על מנת לחסן את כל 330 מיליון תושבי ארה"ב, לפחות לא בשלב הראשון.

עם זאת, בממשל צופים שכל אחת מיצרניות התרופות תוכל למסור כ-20 מיליון מנות של החיסון במהלך השבועיים האחרונים של דצמבר (כמות המספיקה לחיסון של 20 מיליון איש), מהלך שיאפשר לחסן מבוגרים, אנשים שנמצאים בקבוצת הסיכון לחלות במחלת קוביד-19 ועובדים בבתי החולים ומרפאות.

"מלאי החיסונים רק ילך ויגדל עם הזמן, ובמהלך שנת 2021 כל הבוגרים בארצות הברית יוכלו להתחסן", הסבירו במרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), "עם זאת, יתכן שהחיסון לילדים קטנים לא יהיה זמין עד שיושלמו מחקרים נוספים".

מנכ"ל חברת מודרנה, סטפן בנסל, אמר אתמול שהחיסון אמור להיות זמין לכלל תושבי ארצות הברית עד חודש מאי הקרוב: "להערכתי, עד חג הממוריאל דיי, כל מי שמעוניין להתחסן בארצות הברית יוכל לעשות זאת", הוא סיפר בראיון לאתר "ביזנס אינסיידר".

מסגרת הזמנים דומה מאוד לזו שהוצגה ע"י הנשיא טראמפ ביום שישי האחרון, שאמר שהחיסון יופץ בקרב אנשים בקבוצת הסיכון ועובדי בתי החולים, ואז יגיע למרבית מדינות ארצות הברית באפריל.

הנשיא אף ציין כי הורה שלא להעביר את החיסון לידי הרשויות בניו יורק: "מסיבות פוליטיות, המושל החליט שהוא לא רוצה לקבל את החיסון כי זה מגיע מהממשל הזה. לא נוכל לשלוח את החיסון למדינה שלא תפיץ אותו בקרב התושבים. כואב לי להגיד את זה, אבל עד שלא נקבל אישור מניו יורק, לא נשלח לשם חיסון. המושל קואומו יצטרך להגיד לנו כשהוא יהיה מוכן".

חשוב להבהיר כי ההודעות שפורסמו בימים האחרונים ע"י פייזר ומודרנה מתבססות על נתוני המחקרים הקליניים שהן בעצמן ביצעו. עובדה זו כמובן לא מעידה על כך שהדיווחים לא אמינים, אולם רשויות הבריאות ייאלצו לבדוק ולאמת את הנתונים לפני שניתן יהיה להפיץ את החיסונים השונים.

ראוי להוסיף כי תהליך האישור בדרך כלל נמשך חודשים ארוכים, אולם במקרים האלה מדובר בתהליך מזורז שאמור להימשך בין עשרה ימים לשבועיים.

כאמור, ההערכות הן שה-FDA יעניק את האישור החריג לפייזר כבר בתוך כמה שבועות, והחיסונים הראשונים יופצו למדינות השונות לקראת סוף חודש דצמבר. אלכס אזר, שר הבריאות ושירותי האנוש, אמר בסוף השבוע שהמטרה העיקרית תהיה לחסן את שלוש הקבוצות באוכלוסייה - בני 65 ומעלה, בעלי מחלות רקע הנמצאים בקבוצת הסיכון ועובדי בתי החולים, מרפאות ופרמדיקים - עד סוף חודש ינואר.

ד"ר אנתוני פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיות ומחלות זיהומיות, בירך על ההתקדמות המרשימה בהשגת החיסון. לדבריו, אם יצליחו לתת חיסון לשלוש הקבוצות באוכלוסייה כבר החורף, ואם החיסון אכן יהיה זמין עבור מרבית התושבים לקראת חודש מאי, "בהחלט ניתן לדבר על חזרה לשגרה בקיץ הבא".

לאחר כל העבודה הקשה וההמתנה, מרגיע לראות בעין אופק שיאפשר למנוע את ההשפעות ההרסניות של נגיף הקורונה, החדשות שלפי תוצאות הביניים, החיסון של פייזר כנראה יעיל ב-90% הן חדשות טובות ולא רק לחברת פייזר, אלא לכל תעשיית החיסונים נגד הקורונה.
הסיבה לכך: כל החיסונים שמפותחים נגד הנגיף תוקפים את אותו החלבון בנגיף, החלבון של ה"ספייק" (קוץ) שסובב את הנגיף. החלבון הזה הוא החלבון שמזוהה על ידי תאי הגוף, ובזכותו הנגיף מוזמן להיכנס לתא, ולכן הוא סומן כמטרה הגיונית לפיתוח תרופות וחיסונים. תוצאות הביניים של פייזר מעידות שככל הנראה, החלבון הזה הוא אכן בסיס טוב לחיסון.
אך מנגד, נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן אמר על המתרחש כי אכן מדובר ב"חדשות נהדרות", אולם הבהיר ש"יעברו חודשים רבים עד שהחיסון ייצא לתפוצה רחבה בארצות הברית". לדבריו, "החדשות לא משנות את המציאות המיידית שבה מסכות, ריחוק חברתי ושאר צעדים בריאותיים יישארו הכרחיים גם בשנת 2021".

איך השימוש בחיסון יתרחש בפועל?

החיסון של פייזר, הדומה לזה של מודרנה, ינתן בשתי מנות, בהפרש של 28 ימים זה מזה, כדי לגרום ל"קפיצה" גדולה ככל האפשר של כמות הנוגדנים ותאי ה-T הנוצרים בגוף בעקבות החיסון. הזריקה ניתנת בזרוע, בדומה לחיסונים אחרים.
תופעות הלוואי שדווחו בניסויים הן קלות וחולפות כגון חום מקומי ואדמומיות, נפיחות באזור ההזרקה, או חום גוף המתפוגג תוך מספר שעות.

איך פועל החיסון של פייזר ומודרנה?

הטכנולוגיה היחודית עליה מבוסס החיסון של שתי החברות, mRNA, היא חדשה, והצלחתו מעידה גם על הצלחת הטכנולוגיה הזו. לפיכך אלו חדשות טובות גם בכל הנוגע להגשת בקשה לאישורי החיסונים על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) עד סוף 2020. בדרך כלל לוקח ל- FDA כמה שנים טובות לאשר חיסון, אך יש חוק חירום שמאשר להם לבצע אישור מהיר של בדיקות בירוקרטיה מהירות יותר של כמה שבועות.
חברות נוספות שאלו חדשות טובות עבורן הן החברה הגרמנית Curevac, החברה האמריקאית Arcturus, החברה הסינית Abogen, והחברה התאילנדית Chula VRC, שכולן מפתחות באותה טכנולוגיה ומנגנון, חיסוני- mRNA.

כיצד עובד ה- mRNA?

החיסון של פייזר נקרא BNT162b2  והוא מפותח בטכנולוגיה מתקדמת מאוד, שניתנת לייצור המוני בתוך זמן קצר. החיסון מבוסס על מרכיב תורשתי בגרעין התא שנקרא mRNA (ובעברית: רנ"א שליח).

מדובר במולקולה הדומה למולקולת התורשה דנ"א מורכבת מחלקים הקרויים "נוקלאוטידים" המסודרים בצורה כזו שמורה לתא כיצד לייצר חלבונים. כאשר חיסון המכיל mRNA מוחדר לגוף, התאים מתחילים לייצר חלבונים המקודדים על פי ה"תכנות" של ה- mRNA.

החלבונים שנוצרו מסתדרים על שטח פני התא המחוסן, ומזוהים על ידי מערכת החיסון ליצירת תגובה חיסונית, שכוללת נוגדנים נגד קורונה. במילים אחרות, החיסון החדש מסוג mRNA, "מתכנת" את תאי הגוף להשתנות, כך שמערכת החיסון "חושבת" שישנו נגיף קורונה בגוף – ויוצרת כנגדו נוגדנים ותאי דם לבנים מסוג T, הדרושים לניטרול נגיף הקורונה בהדבקות הבאות.

 

מהי "חצי הכוס הריקה" של חיסוני mRNA?

הבעיה עם חיסוני mRNA היא שהם צריכים להישמר בקירור קיצוני, דבר שיכול להקשות על הפצתם ברחבי העולם. אם יתגלה שחיסוני mRNA יעילים מאוד, זה יכול להצדיק את המאמץ וההוצאות שכרוכים בייצור והפצה של חיסון שדורש את התנאים האלה.

האתגר העיקרי זה רמות טמפרטורה גבוהות שדורש החיסון עבור האחסון כך שזה ידרוש ממרכזי החיסון לפתוח את המקרר רק ל-2 דקות ביום בלבד, כמו כן תדרש זכוכית עמידה ברמה מסחרית גבוהה כדי שתוכל לעמוד ברמות הקור הקיצוניות של שימור החיסון.

הסוגיה הטכנית של אחסון ושמירה של תרכיבי החיסון היא בעיית האחסון במקפיאים מיוחדים שבהם שוררת טמפרטורה כה נמוכה מציבה לכן בעיה לוגיסטית בכל הנוגע לשיווק והפצת התרכיבים למרפאות. קיים כיום מחסור חמור במקררים שבהם מתקיימים תנאי "אולטרה-קור" מהסוג הנדרש לשימור תרכיבי החיסון.

תרכיב החיסון שמפתחת פייזר ומבוסס על mRNA, קיבל את הסימון BNT162b2. תנאי האחסון שלו מחייבים שיימצא בטמפרטורה של מינוס 70 צלזיוס ויש לשמור אותו במקרר לא יותר מ-24 שעות בטמפרטורה שבין 35.60 ל-46.60 פרנהייט, כלומר בין 8 ל-2 מעלות צלזיוס.

בהתחשב בדרישת האחסון המיוחדת של תרכיב פייזר, ייתכן שהוא יקבל אישור לשימוש רק בבתי חולים מסוימים ובמרפאות שבהם קיימים תנאי אחסון מתאימים ולא יתאפשר להביאו למרפאות אחרות. יתר על כן, אספקת תרכיב זה תחייב מערך לוגיסטי מורכב משום ש"אורך החיים" שלו פחות מיממה ולכן יהיה צורך לספק מלאים חדשים מדי יום.

בתגובה לבעיה שעלתה בדיון המומחים, הודיעה פייזר כי התרכיב שלה יכול להימצא במקרר במשך יומיים ולא רק 24 שעות כפי שדווח. כמו כן הודיעה החברה שבמקביל היא פיתחה קונטיינרים מיוחדים שבהם יש קרח-יבש וכך תיפתר בעיית השיווק וההפצה של התרכיב.

תרכיב החיסון הדומה של מודרנה שקיבל את הסימון mRNA1273, מחייב לפי הודעת החברה, תנאי אחסון בטמפרטורה של מינוס 4 מעלות פרנהייט, מינוס 20 מעלות צלזיוס – ולפיכך ב"תחרות" שהיא מנהלת מול פייזר יהיה לה יתרון, מעריכים מומחים, כמו כן נראה שבחיסון של מודרנה הנבדקים צברו רמת נוגדנים גבוהה יותר מאשר החיסון של פייזר.

מה בעצם אנו מבינים מהמידע הראשוני שפייזר פרסמה, ומה עדיין לא ידוע?

פייזר פרסמה מעט מאוד נתונים על הניסוי שלה, שנמצא עדיין בעיצומו. החברה הודיעה על תוצאות הביניים בעיקר לטובת המשקיעים שלה, ולפי החוק בארה"ב היא מחויבת להודיע גם לציבור כל מידע שהיא מוסרת למשקיעים והוא בעל השפעה על ערך המניות.  בגלל שהנתונים אינם נגישים לבקרה של מדענים, התוצאות לא אמינות ברמה של פרסום בכתב עת מדעי.

מאחר שמדובר בתוצאות ביניים, אי אפשר לדעת האם יעילות החיסון תמשיך לעמוד על 90% עד סוף הניסוי. תוצאות הביניים מבוססות על 94 נסיינים שהודבקו בקורונה מתחילת הניסוי בספטמבר, בקרב 44,000 המתנדבים בניסוי, שמתוכם חלק קיבלו חיסון דמה. עד כה לפי החברה (הנתונים עוד לא פורסמו במלואם), המתנדבים שקיבלו חיסון אמיתי חלו ב-90% פחות מאלו שבקבוצת הדמה. אבל הניסוי יימשך עד ש-164 המתנדבים יחלו, והאחוזים עוד עלולים להשתנות.

 

האם החיסון אפקטיבי בהתגוננות הדבקה מחולים שאין להם תסמינים?

המספרים שפורסמו התייחסו רק למקרי מחלה, ורק הנסיינים שחוו תסמינים נבדקו. לא ניתן לדעת מהם עד כמה החיסון אפקטיבי במניעת הדבקה של אנשים ללא תסמיני קורונה.

האם החיסון יתפקד במניעת תחלואה קשה בקורונה?

לא ניתן לדעת עד כמה החיסון אפקטיבי במניעת מחלה קשה. עד כה פורסם כי אף אחד מהנסיינים שחלו, לא פיתח מחלה קשה.

האם פורסם מידע וסטטיסטיקות על בטיחות החיסון?

גם בתחום הבטיחות, לא ניתן לדעת איפה החיסון עומד. פייזר אומרת שלא עלו בעיות רציניות עד כה, אך לא פרסמה את נתוני הבטיחות. החיסון לא יקבל אישור FDA עד שחצי מהמתנדבים יהיה תחת השגחה במהלך חודשיים מקבלת החיסון, מה שיקרה לפי החברה רק בשבוע השלישי של נובמבר. לאחר מכן תמשיך החברה לעקוב אחרי הנסיינים במשך עד שנתיים מקבלתו, אך האישור לחיסון יינתן מוקדם יותר.

מה המשך כוונות של החברה להמשך?

בשבוע השלישי של נובמבר צפוי להיות בידי החברה מידע מחודשיים של ניסוי בהתאם לדרישות ה-FDA, ולאחר איסופו ופרסומו היא מתכוונת להגיש אותו לאישור חירום. בפייזר מעריכים שייצרו מעל 50 מיליון מנות חיסון ב-2020, ועד 1.3 מיליארד מנות נוספות במהלך 2021.

אלו מדינות עתידות לקבל קודם את החיסון של פייזר?

על פי ההערכות, בראש רשימת המתחסנים יהיו תושבי ארה"ב וגרמניה, ומדינות נוספות שכבר חתמו מראש עם פייזר על הסכם הפצה.
קנדה צפויה לקבל יחידות מהחיסון כבר בתחילת 2021, זאת במקביל למספר מדינות נוספות - בהן האיחוד האירופי ואוסטרליה. עם זאת, כאמור הדבר ייצא לפועל רק לאחר שארה"ב ובריטניה יקבלו את החיסון.

האם ישראל תקבל את הפיתוח של פייזר?

ישנו הסכם שנחתם בין חברת פייזר לבין ממשלת ישראל, ליבוא לישראל של חיסונים לקורונה. על פי מידע שדיווח אתר גלובס, ההסכם אכן משריין לישראל 8 מיליון מנות, שיגיעו אליה בהדרגה על פני כשנה, וזאת בהנחה שפייזר אכן תצליח לייצר 50 מיליון מנות עד סוף 2020 וכ-1.3 מיליארד מנות עד סוף 2021.

בנוסף, ישראל חתמה עם מודרנה על הסכם ניפוק מיליוני חיסונים וייתכן שהם יגיעו ארצה לקראת חודש אפריל.

 

 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


המכניזם של חיסון mRNA

 
 
50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE