הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הקהילה החרדית בניו יורק פנתה לביהמ"ש העליון: "בטלו את מגבלות הקורונה בבתי הכנסת"
בעתירה שהוגשה נטען שהמושל קואומו "גיבש מדיניות שנועדה לפגוע ספציפית בקהילה החרדית", ושהמגבלות פוגעות בחופש הדת. בחודש שעבר הוגשה תביעה דומה לביהמ"ש הפדרלי בברוקלין, אך השופטת דחתה את הבקשה על הסף: "לא ניתן להתעלם מהאינטרס הציבורי, שהינו לשמור על חייהם של כלל התושבים"

מספר ארגונים יהודים-חרדים בניו יורק הגישו היום (שני) עתירה לבית המשפט העליון של ארצות הברית, בבקשה לבטל את המגבלות שהוטלו על התקהלות בבתי כנסת ע"י מושל המדינה, אנדרו קואומו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אחרי ההפגנות בברוקלין, כעת הקהילה היהודית פונה לבית המשפט העליון (צילום: רויטרס)

 

בתביעה, שהוגשה ע"י ארגון "אגודת ישראל באמריקה‎" בניו יורק וארגון "אגודת ישראל בקיו גארדן היל", נטען שהמושל קואומו ואנשי לשכתו "גיבשו מדיניות אפלייתית שנועדה לפגוע ספציפית בקהילה החרדית". על כן, מגישי התביעה דורשים מבית המשפט להוציא צו עיכוב להנחיה.

עוד כתבו הארגונים: "התובעים לא מואשמים בכך שהפרו את הנחיות בריאות הציבור או בטיחות. נהפוך הוא, הם פעלו בהצלחה כדי לדרוש מהנוכחים לחבוש מסכות, לשמור על ריחוק חברתי ולהגביל את כמות השוהים בבתי התפילה. ולמרות זאת, הנחיות המושל אינן מאפשרות להם לקבל את חופש הדת".

"המגבלות אוסרות על התקהלות, אך בפועל הן מונעות מיהודים רבים להתפלל במהלך הימים והחגים החשובים ביותר, והן לא תורמות לסוגיית בריאות הציבור", נכתב בתביעה.

 

מפגינים כנגד הנחיות המושל, בחודש שעבר בברוקלין (צילום: Getty Images)

 

ראוי להזכיר כי המגבלות משתנות לפי אזור, שכן כל שכונה מוגדרת באחד משלושה צבעים (אדומה, כתומה או צהובה) בהתאם למצב התחלואה המקומי. במסגרת המדיניות הנוקשה ביותר, בשכונות האדומות מותר להכניס לבתי הכנסת עד 25% מהתפוסה המלאה, או עד 10 אנשים. בשכונות הכתומות מותר עד 33%, או 25 איש, ואילו בשכונות האדומות מותר להכניס עד 50% מהתפוסה הרגילה של בית הכנסת.

למעשה, "אגודת ישראל" תבעה את המושל כבר לאחר פרסום ההנחיות בתחילת חודש אוקטובר, אולם בית המשפט הפדרלי בברוקלין קבע שהמגבלות אינן פוגעות בחופש הדת. השופטת קיו מטסומוטו אמרה בדיון שהתקיים בזמנו שהיא מבינה את הפגיעה שהקהילה החרדית נאלצת לספוג, אך המגבלות אינן מגיעות לרמה של "פגיעה בחופש הדת" כפי שהתובעים טענו.

"איך ניתן להתעלם מהאינטרס הציבורי, שהינו לשמור על חייהם ובריאותם של כלל התושבים?", היא כתבה בפסיקתה.

בשלב זה נראה שהתביעה תידחה על סמך אותם שיקולים שפורסמו ע"י ביהמ"ש בברוקלין, אך התיק יועבר לשופט ביהמ"ש העליון, סטיבן ברייר, שיחליט האם לעלות את הסוגיה בפני שאר השופטים.

 

המושל קואומו בעת ביקור בברוקלין, מוקדם יותר השנה (צילום: לשכת המושל)

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE