הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אסון ספינת הצלילה בדרום קליפורניה: רב החובל ב"קונספשן" בדרך למאסר ממושך?
כחודש וחצי לאחר שפורסמו ממצאי חקירת ה-NTSB, השבוע הוגש לבית המשפט הפדרלי בקליפורניה כתב אישום ובו 34 סעיפים של הריגה כנגד ג'רי בוילן בן ה-67. "כתוצאה מכך שהנאשם לא פעל לפי נהלי הבטיחות, טיול צלילה חגיגי הפך לסיוט בלתי נתפס", מסר התובע בתיק

כתב אישום חמור הוגד כנגד ג'רי בוילן, רב חובל בספינת ה"קונספשן" שעלתה באש מול חופי דרום קליפורניה בשנה שעברה, אירוע שהוביל למותם של 34 בני אדם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ג'רי בוילן לצד ספינת ה"קונספשן" בעודה עולה באש

 

כעת, בוילן מואשם ב-34 סעיפים של הריגה, כך נקבע ע"י חבר מושבעים גדול שבחן את תשתית הראיות נגדו: "כתוצאה מכך שמר בוילן לא פעל לפי נהלי הבטיחות, טיול צלילה חגיגי הפך לסיוט בלתי נתפס. הנוסעים ואיש צוות אחד מצאו את עצמם לכודים מתחת לסיפון הבוער, ללא דרך להימלט", נמסר מניקולה האנה, התובע הפדרלי במרכז קליפורניה.

בדומה לנספים, בוילן וארבעה אנשי צוות נוספים ישנו כאשר השריפה פרצה. אלא שבניגוד לקורבנות, הם ישנו על גבי הסיפון (ולא מתחת), ובזכות כך חייהם ניצלו.

במשרד התביעה הפדרלי טוענים שהחובל "פעל ברשלנות בוטה" בעקבות ההחלטה שלא לתרגל מצבי חירום, לרבות התמודדות עם שריפה על גבי כלי השיט. בנוסף, בכתב האישום הדגישו את הממצא העיקרי של חקירת המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה (NTSB), לפיה ההחלטה שלא להציב שומר במהלך הלילה עיכבה את תגובת אנשי הצוות לשריפה.

 

חקירה ממושכת הובילה להגשת כתב האישום כנגד החובל (צילום: Getty Images)

 

כזכור, 33 נוסעים ושישה אנשי צוות היו על גבי כלי השיט, שיצא לטיול צלילה במהלך חג הלייבור בתחילת ספטמבר 2019. ביום האחרון של השייט, בשעות הבוקר המוקדמות של יום שני ה-2 בספטמבר, שריפה פרצה בספינה, וכתוצאה ממנה נספו כלל הנוסעים ואשת צוות. חמישה אנשי צוות נוספים, ביניהם בוילן, ניצלו מהאסון הקשה.

כבר בשבועות שלאחר הטרגדיה, חוקרי ה-NTSB הבינו שחמשת אנשי הצוות שרדו את התופת בזכות העובדה שישנו במגוריהם הסמוכים לגשר, בחלקו העליון של כלי השיט, וקפצו למים כאשר הבינו שאין ביכולתם לעזור לנוסעים, שנלכדו מתחת לסיפון.

 

 

בחודש שעבר התפרסמו פרטים נוספים וקשים על האסון: חוקרי ה-NTSB חשפו כי לפחות חלק מגופות הנספים נמצאו עם נעליים, דבר שככל הנראה מעיד על כך שהם הספיקו להתעורר וניסו לברוח מהלהבות. חוקר מקרי המוות אף הצביע על כך שכלל ההרוגים מתו כתוצאה משאיפת עשן.

על אף החקירה היסודית שבוצעה, חוקרי ה-NTSB הסבירו שהם אינם יכולים לקבוע באופן חד משמעי מה הוביל לדליקה, וזאת מאחר שכלי השיט נשרף כמעט לחלוטין לפני ששקע למצולות. עם זאת, ההערכה היא שהאש החלה בחלק האחורי של הספינה, באזור שאליו חוברו עשרות מטענים של טלפונים ניידים ומצלמות.

 

מימין: פתח המילוט הקטן באזור שבו עשרות הנוסעים ישנו. משמאל: עמדת טעינת המכשירים, כפי שתועדה לפני האסון (צילום: NTSB)

 

כאמור, המסקנה העיקרית של היא שצוות הספינה שגה כאשר לא הציב שומר שיישאר ער במהלך הלילה, שכן במידה שהם היו עושים זאת אולי היה ניתן לכבות את האש בעזרת מטף עוד לפני שהלהבות התפשטו לחלקים אחרים, ולכל הפחות היה ניתן להעיר את הנוסעים ולנסות להציל אותם.

בחקירה הראשונית של האירוע התגלה שאחד מאנשי הצוות התעורר והבחין בשריפה שפרצה והעיר את יתר אנשי הצוות, בזמן שהחובל שלח קריאת "מיידיי" למשמר החופים. אחד מאנשי הצוות אף שבר את רגלו כאשר קפץ לסיפון התחתון במטרה להגיע אל הנוסעים, אך עשן מילא את כלי השיט וכל החמישה נאלצו לקפוץ למים. החובל ושני אנשי צוות נוספים שחו אל חלקו האחורי של הספינה ועלו עליה בשנית. לחוקרים הם סיפרו שחשבו להגיע לחדר מנוע כי הם האמינו שהאש פרצה שם. כאשר הבינו שטעו וכאשר לא נותרה להם ברירה נוספת, הם עלו על סירת הצלה ואספו את יתר אנשי הצוות.

במשרד התביעה הודיעו לבוילן על הגשת כתב האישום, והוא צפוי להסגיר את עצמו למשטרה בתוך מספר שבועות. אם יורשע, בוילן בן ה-67 עלול לבלות את שארית חייו מאחורי סורג ובריח, שכן כל סעיף עלול לגרור עונש מאסר של עד 10 שנים.

 

ה"קונספשן" בה אירעה הטרגדיה הקשה, לאחר שהוצאה מהמים (צילום: AP)

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE