הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחקר: ההשמנה היא הגורם ללמעלה ממחצית מקרי הסכרת בארה"ב
לא נראה כי מדובר בממצא מפתיע במיוחד, אך ההוכחה החותכת במחקר צריכה לעורר את פעמוני האזעקה אצל מי שמשקלו גבוה

מחקר חדש מעריך כי השמנת יתר היא האשם בכמחצית ממקרי הסוכרת החדשים בקרב אמריקאים מדי שנה.

החוקרים מצאו כי במשך כמעט שני עשורים השמנת יתר תרמה בין 30% ל-53% מאבחנות הסוכרת מסוג 2 חדשות בקרב אמריקאים בגיל העמידה ומבוגרים. אחוז גבוה זה נראה בשנים האחרונות, כאשר שכיחות ההשמנה עלתה בצורה לאומית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


קרדיט:דרימסטיים

"ברור מאוד שמגמות בהשמנת יתר ובסוכרת מסוג 2 מתרחשות במקביל זו לזו", אמר מחבר המחקר ד"ר סאדיה חאן, פרופסור בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן פיינברג בשיקגו. ידוע היטב כי השמנת יתר מהווה גורם סיכון עיקרי לסוכרת מסוג 2, הנוצרת כאשר הגוף מאבד רגישות להורמון האינסולין, המווסת את רמת הסוכר בדם. הסיבות לקשר אינן ברורות לחלוטין, אך רקמת שומן נוספת עשויה לשנות את תאי הגוף באופן שמקשה עליהם להשתמש באינסולין, על פי המכון הלאומי לבריאות בארה"ב. סוכרת מסוג 2 יכולה בסופו של דבר להוביל לסיבוכים כמו מחלות לב, אי ספיקת כליות ופגיעה בעצבים בעיניים או בגפיים. בארצות הברית לבדה, יותר מ-31 מיליון בני אדם סובלים מסוכרת - רובם המכריע סובלים מסוג 2, על פי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן.

הממצאים החדשים, אמר חאן, מדגישים את השפעת ההשמנה על נתונים אלה.

"זה מעורר את פעמוני האזעקה" אמר.

במקביל, הוסיף חאן, הממצאים מרמזים כי ניתן למנוע מקרים רבים של סוכרת מסוג 2 באמצעות צעדים כמו אכילה בריאה ופעילות גופנית קבועה. הוא הודה כי קל יותר לומר מאשר לעשות: שנים של עלייה בשיעורי ההשמנה הבהירו כי פשוט לומר לאמריקאים לשנות את הרגליהם לא עובד.

במיוחד אמריקנים בעלי הכנסה נמוכה המתמודדים עם אתגרים גדולים, ציין.

"יתכן ולא יהיה להם כסף או זמן להכין ארוחות בריאות, או את הזמן או המקומות הבטוחים להתאמן. זה דורש גם שינויים ברמת המדיניות", אמר ח'אן, והצביע על דוגמאות כמו מיסי משקואות ממותקים ומאמץ להנגיש פירות וירקות בשכונות בעלות הכנסה נמוכה.

הממצאים, שפורסמו ב-10 בפברואר בכתב העת Journal of the American Heart Association, מבוססים על שני מחקרים גדולים ומתמשכים שעוקבים אחר הרגלי הבריאות ואורח החיים של האמריקאים. אחד מהם עקב אחר מבוגרים בגיל העמידה ומבוגרים במשך עשור, ומצא שכמעט 12% חלו בסוכרת מסוג 2 באותה תקופה.

הסיכויים היו גבוהים בהרבה בקרב משתתפים שמנים: 20% אובחנו כחולי סוכרת, לעומת 7% מהמבוגרים האחרים.

מקור הנתונים הנוסף היה סקר בדיקת הבריאות והתזונה הלאומית של הממשלה הפדרלית, האוסף מעת לעת מידע בריאותי ממדגם מייצג ארצי של אמריקאים. יחד עם שני המחקרים, צוותו של חאן חישב את מספר מקרי הסוכרת החדשים שניתן לייחס להשמנה.

בסוף תקופת המחקר - 2013-2016 - על פי ההערכות 53% מאבחנות הסוכרת היו קשורות להשמנה.

אולם ההשפעות לא היו אחידות.

להשמנת יתר הייתה ההשפעה הגדולה ביותר על הסיכון לסוכרת של נשים לבנות, ופחותה עבור אמריקאים שחורים והיספנים. זה לא אומר שההשמנה לא הייתה משמעותית שם, הדגיש חאן. אך לדבריו, גורמים

אחרים - החל מקושי להגיע לטיפול רפואי וכלה במתח יומיומי - עשויים להיות קריטיים בסיכון לסוכרת מסוג 2.

החדשות הטובות הן שהמחקרים לא השאירו "שום שאלה" כי צעדים באורח החיים יכולים להפחית את הסיכון לסוכרת, אמרה קתרין אוניל, פרופסור חבר באוניברסיטת אוקלהומה קולג' לרוקחות.

ואשר לאנשים הסובלים מהשמנת יתר, אפילו כמות מתונה של ירידה במשקל מביאה יתרונות, אמרה אוניל, שהיא גם דוברת האגודה למומחים לטיפול בסוכרת וחינוך.

המפתח הוא קיימות.

"הגורם החשוב ביותר הוא שהשינויים הללו צריכים להיות באורח חיים ולא שינויים זמניים," אמרה אוניל. תמיכה לא רק מספקי שירותי בריאות, אלא גם משפחה וחברים, משפיעים ביותר, הוסיפה.

עבור אנשים בעלי הכנסה נמוכה אמרה אוניל כי מרפאות בריאות קהילתיות וכנסיות יכולות להוות משאבים למידע ומוטיבציה.

התעמלות, הדגישה, אינה חייבת לערב חדר כושר: לרוץ במקום, ולחנות רחוק מהכניסה לחנות המכולת - ללכת אליה ואז לקחת כמה הקפות סביבה - הן כמה דרכים פשוטות להתאים את הפעילות ליום.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE