הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לא רק הקורונה: מסעדות רבות נאלצות להתמודד עם הונאות 'סעד וברח'
השימוש המוגבר באפליקציות משלוחים, לדוגמה אובר איטס וגראב האב, פתח את הדלת בפני גורמים עבריינים, שמנצלים את הכאוס כדי להזמין כמויות אדירות של אוכל, ולאחר מכן מבטלים את העסקה מול חברת האשראי. בפועל, בעלי המסעדות הם אלו שנפגעים, וחלקם נאלצו להיסגר בשל כך

בסוף שנה שעברה איגוד המסעדות הלאומי (National Restaurant Association) העריך שאחת מכל חמש מסעדות נאלצה להיסגר לצמיתות בעקבות משבר הקורונה. במדינה כה גדולה כמו ארצות הברית, פגיעה זו מתורגמת ליותר מ-110 אלף בתי עסק מחוף לחוף.

כמובן שגם חשוב להתייחס לכך שכל בית עסק מהווה מקום עבודה עבור עובדים רבים, ולא רק בעליו. ישנם מלצרים, ברמנים, טבחים, עובדי ניקיון ועוד, וסגירת המקום מאלצת אותם למצוא עבודה חדשה.

כעת מסתבר שהמסעדות שהצליחו 'לשרוד' את השנה האחרונה נאלצות להתמודד עם בעיה אחרת: סועדים שמנצלים את המשבר כדי לגנוב מהמסעדות באופן עקיף. מסעדה אחת בלוס אנג'לס הצביעה על תופעת ה"סעד וברח" כסיבה העיקרית לסגירתה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מסעדה בלוס אנג'לס, מוקדם יותר השנה (צילום: Getty Images)

 

לפני שניכנס לפרשה עצמה, מוטב להיזכר במה בדיוק מדובר כאשר מדברים על "סעד וברח". ובכן, המושג נקרא "dine and dash" באנגלית, והוא מסביר מצב שבו סועד או סועדים נכנסים למסעדה, מזמינים ואוכלים כרגיל, ובורחים מהמקום לפני תשלום החשבון.

אלא שכעת מסתבר שאנשים מנצלים את משבר הקורונה, ובעיקר את השימוש באפליקציות משלוחים כגון "אובר איטס", "דור דאש" ו"גראב האב", כדי לבצע את ההונאה.

בשונה מ"סעד וברח" קלאסי, במקרים הללו ההונאה מתבצעת במספר דרכים. למשל, לקוח שהזמין אוכל ממסעדה מסוימת יכול לפנות לגוף שאחראי על המשלוח ולטעון שקיבל רק חלק ממה שהזמין, או לחילופין שקיבל הזמנה שגויה. במקרים אחרים, הלקוחות דורשים החזר כספי, מבטלים את כרטיס האשראי או אפילו משתמשים בכרטיסי אשראי גנובים.

 

ההונאה נפוצה בעיקר בקרב לקוחות המשתמשים בשירותי משלוחים כגון אובר איטס ועוד (צילום: Getty Images)

 

לפי הפרסומים ב"לוס אנג'לס טיימס", ישנן מאות מסעדות מקומיות שנפלו קורבן לשיטות ההונאה השונות של "סעד וברח".

אחת מהן, מסעדת פיוז'ן קוריאנית בשם "Spoon by H", נסגרה לצמיתות - לא בגלל משבר הקורונה, אלא בגלל אותם גורמים עבריינים שמבצעים את ההונאה.

יונג'ין האנג, הבעלים של המסעדה, סיפרה שהיא עובדת 15 שעות ביום ביחד עם אמה ואחיה כדי להפעיל את בית העסק: "אין לנו צוות עובדים או טבחים, אני עושה הכל בעצמי. כמו מרבית העסקים הקטנים בארה"ב, גם אנחנו נפגענו קשות מהקורונה. כל מה שנותר לנו זה לעבוד יום יום ולעשות הכל כדי לשמור על העסק", היא סיפרה.

האנג סיפרה כיצד שמחה כאשר קיבלה את הזמנתה הגדולה ביותר מאז שפתחה את המסעדה, עשרות מנות שונות בשווי 700 דולר. אך במהרה השמחה הזו הפכה לעצב, כעס ותסכול, כאשר האנג הבינה שנפלה קורבן: "הבחור בא ואסף את האוכל, ואחרי שבוע הוא ביטל את התשלום באמצעות הכחשת עסקה עם חברת האשראי שלו".

בעלת המסעדה נותרו בידיים ריקות, שכן 700 הדולר נלקחו ממנה ע"י חברת האשראי, והמזון נלקח ע"י הלקוח. ולמרות החוויה הקשה, היא ניסתה להמשיך להפעיל את המסעדה - אך בפועל ההונאה חזרה על עצמה שוב ושוב.

בערב יום שבת האחרון, האנג נעלה את דלת המסעדה בפעם האחרונה. מבחינתה, הדבר החיובי היחיד שיצא מהפרשה זה שהלקוחות הקבועים של המסעדה החליטו לפתוח דף התרמה עבורה, והם אספו יותר מ-60 אלף דולר עבור האנג ומשפחה:

"זו תזכורת נפלאה לכך שיש יותר טוב בעולם הזה מאשר רע", היא סיכמה והוסיפה שאולי היא תשמש בסכום כדי לפתוח מסעדה נוספת ביום מן הימים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE