הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מתקרבים לרגעי ההכרעה: משפטו של דרק שובין נכנס לישורת האחרונה
בבוקר יום שני יתקיימו דיוני הסיכום של שני הצדדים, ומיד לאחר מכן אנשי חבר המושבעים יבודדו מהעולם החיצוני ויצטרכו להגיע לקונצנזוס בנוגע לשלושת הסעיפים: רצח מדרגה שנייה, רצח מדרגה שלישית והריגה מדרגה שנייה. אם יורשע, סביר להניח ששובין יגיש ערעור - תהליך שעלול להיגרר שנים ארוכות

משפטו של דרק שובין, השוטר לשעבר המואשם ברצח ג'ורג' פלויד, ייכנס השבוע לישורת האחרונה לקראת רגעי ההכרעה.

ברחבי ארצות הברית נערכים למצב שבו התפרעויות עלולות להתרחש בעקבות ההכרעה, וכמובן לא ניתן להתעלם מכך ששורר מתח גדול באזור המשפט, במינסוטה, בעקבות התקרית שבה צעיר שחור נורה למוות ע"י שוטרת בסוף השבוע הקודם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


גדרות הותקנו מחוץ לבית המשפט במינסוטה, לפני תחילת משפטו של שובין. בתמונה הקטנה: הרצח שהצית את מהומות קיץ 2020 (צילום: AP / רויטרס)

 

התביעה סיימה את טיעוניה בשבוע שעבר, וימים בודדים לאחר מכן גם ההגנה עשתה זאת (מבלי ששובין יעלה לדוכן העדים). השופט פיטר קייהיל הורה ל-14 אנשי חבר המושבעים לשוב לבית המשפט מחר (שני) בשעה 9:00 בבוקר (שעון מקומי, 10:00 בבוקר בחוף המזרחי, 7:00 בבוקר בחוף המערבי).

לאחר ששני הצדדים יימסרו את טיעוני הסיכום שלהם, השופט ימסור לשניים מאנשי חבר המושבעים שהם השתתפו כ"מחליפים" (קביעה זו נעשתה מבעוד מועד, אולם ההודעה על כך נמסרה רק בשלב זה), ועל כן רק 12 מאנשי חבר המושבעים יבודדו מהעולם החיצוני עד שהמשפט יוכרע.

12 אנשי חבר המושבעים יצטרכו להכריע האם שובין אשם בכל אחד מהסעיפים שהוגש נגדו: רצח מדרגה שנייה, רצח מדרגה שלישית והריגה מדרגה שנייה. יתרה מכך, יכול לקרות מצב שבו חבר המושבעים יחליט להרשיע את שובין בסעיף אחד או שניים, ולזכות אותו בסעיף השלישי.

 

ציור של פלויד, בסמוך למקום שבו מת (צילום: Getty Images)

 

חשוב להסביר שכל 12 אנשי חבר המושבעים יצטרכו להסכים האם שובין יימצא אשם או זכאי בכל סעיף. במידה שחבר המושבעים אינו מצליח להגיע להסכמה, יוכרז מצב של "חבר מושבעים 'תלוי'" ("hung jury"), ובמצב כזה יתקיים משפט חדש עם חבר מושבעים חדש.

אגב, במעמד בחירת חבר המושבעים, עורך דינו של שובין, אריק נלסון, דאג לכך שהוא שאל את כל אחד מהם 'האם הם עומדים לעמוד על שלהם כאשר כולם חושבים אחרת?' - ככל הנראה מתוך ההבנה שסוגיה זו תהיה משמעותית ביותר בשלבי ההכרעה.

אם שובין אכן יורשע, הוא לאו דווקא יחל לרצות את עונשו באופן מיידי. בראש ובראשונה, יתקיימו מספר דיונים מקדימים לפני שייגזר דינו (למשל, להגנה יתאפשר לזמן עדי אופי כדי לבקש הקלה בעונש). יתרה מכך, אם יורשע, לשובין יש את הזכות לערער על ההחלטה, תהליך שעלול לקחת חודשים ושנים רבות. עם זאת, ראוי לציין שבדרך כלל עבריינים מורשעים מתחילים לרצות את עונשם בעת הגשת הערעור.

 

שובין ועורך דינו, אריק נלסן, בבית המשפט במינסוטה (צילום: AP)

 

כזכור, האירוע הקטלני התרחש ביום שני, ה-25 במאי 2020 - חג הממוריאל דיי האמריקאי. הנרצח ג'ורג' פלויד, שנחשד בכך שעשה שימוש בשטר מזויף של 20 דולר, נעצר ע"י שובין ושלושה שוטרים נוספים. עוברי אורח תיעדו את המקרה ופרסמו את הסרטון, שבמהרה הפך לוויראלי והצית גל של הפגנות שקטות ומהומות אלימות.

בחודש שעבר נודע שעיריית מיניאפוליס תשלם 27 מיליון דולר למשפחתו של ג'ורג' פלויד, וזאת בעקבות תביעה שהוגשה לבית המשפט הפדרלי בקיץ שעבר. בין היתר, נטען כי למשטרה לא הייתה מדיניות ברורה לגבי צורת התנהלות השוטרים במקרים מסוג זה. כמו כן, משפחתו של פלויד טענה שהנחת הברך של השוטר על צווארו של פלויד התבצעה בניגוד לחוק ולנהלי המשטרה.

בני המשפחה לא נקבו בגובה הפיצוי הספציפי שאותו הם דורשים, ובתביעה הם אמרו שההחלטה הזו "צריכה להתקבל ע"י חבר מושבעים". כאמור, מוקדם יותר החודש חברי מועצת העיר הצביעו פה אחד בעד סכום הפיצוי.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE