הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
קליפורניה נגד הקורונה: חובת ההתחסנות שצפויה לשנות את השגרה במדינה המוזהבת
בזמן שעובדים בבתי ספר, בתי חולים ובתי אבות כבר קיבלו הודעה על כך שהם נדרשים להתחסן, כעת גם הרשויות המקומיות פועלות בנושא. סן פרנסיסקו תתיר כניסה לעסקים רק למחוסנים באופן מלא, ואילו לוס אנג'לס בדרך לאשר הצעת חוק דומה

לפני קצת יותר מחודשיים, ב-15 ביוני, היה נדמה שקליפורניה הצליחה לרשום הישג משמעותי במאבק כנגד נגיף הקורונה. כמעט כל מגבלות הקורונה בוטלו באותו יום, לרבות הדרישה לחבוש מסכות בחללים סגורים, לשמור על ריחוק חברתי ועוד.

עשרות מיליוני התושבים במדינה המוזהבת הרגישו שהמשבר מתקרב לסיומו, אולם כיום המצב שונה לחלוטין: תחלואת הקורונה ברחבי המדינה זינקה בחודשים האחרונים, ובהתאם לכך גם מספר הנשאים שנזקקים לאשפוז בבתי החולים הולך ועולה.

אם לא די בכך, רשויות מקומיות רבות הכריזו על חובת התחסנות לעובדים ציבוריים, וזאת לצד הדרישה לחייב את כלל עובדי בתי החולים ובתי הספר בקליפורניה להתחסן.

או במילים אחרות, אם בתחילת הקיץ רבים סברו שהמגפה העולמית הולכת ונעלמת, כעת תמונת המצב ברורה לחלוטין: כמו כל מדינות ארה"ב (והעולם), המאבק של קליפורניה כנגד נגיף הקורונה עדיין רחוק מסיומו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

לפני הנתונים של חוקרי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס שבמרילנד, ממוצע הנשאים החדשים בקליפורניה בכל אחד משבעת הימים האחרונים (בין ה-9 ל-15 באוגוסט) עומד על 10,987. מדובר בממוצע הנדבקים הגבוה ביותר מאז תחילת פברואר האחרון, אז הנתון עמד על 11,260 נשאים.

לשם השוואה, ב-15 ביוני - שכאמור הינו היום שבו מרבית מגבלות הקורונה הוסרו בקליפורניה - מחלקת בריאות הציבור של המדינה דיווחה על ממוצע של 777 נדבקים חדשים בכל יום במהלך. 

על אף שניתן לראות את הזינוק החד שנרשם בתחלואה, חשוב לזכור שקליפורניה עדיין רחוקה מאוד משיא המשבר בחודש דצמבר האחרון, אז אובחנו יותר מ-300 אלף נשאים חדשים בשבוע אחד (ממוצע של קרוב ל-44 אלף נדבקים בכל יום).

אם לא די בכך, נכון ל-15 באוגוסט אושפזו ברחבי קליפורניה 7,574 חולי קורונה. מדובר במספר המאושפזים הגבוה ביותר שידעה המדינה המוזהבת מאז ה-20 בפברואר, אז היו 7,313 חולי קורונה בבתי החולים. לשם השוואה, ב-15 ביוני היו רק 1,256 חולי קורונה בבתי החולים של קליפורניה.

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

 

בדיעבד, ההתדרדרות של קליפורניה החלה כשבועיים בלבד לאחר הסרת מרבית מגבלות הקורונה ב-15 ביוני. הווריאנט "דלתא" של נגיף הקורונה (B.1.617.2 בשמו הרשמי, או "הווריאנט ההודי") הפך לזן הקורונה השכיח ביותר בקליפורניה, ולקראת סוף יוני רשויות הבריאות המליצו לתושבים לחזור ולעשות שימוש במסכות בחללים סגורים.

בזמנו הובהר כי מדובר בהמלצה בלבד, ולא הנחייה מחייבת, הן עבור תושבים מחוסנים והן עבור כאלה שלא קיבלו את החיסון.

אך בפועל, המלצה זו לא סייעה לבלום את העלייה במספר נשאי הנגיף בקליפורניה. על אף שמחלקת בריאות הציבור של המדינה סירבה להורות על כך, ב-15 ביולי מחלקת בריאות הציבור של לוס אנג'לס הכריזה רשמית על חובת חבישת מסכות בחללים סגורים, גם עבור אנשים מחוסנים.

"עד שנבין בצורה טובה יותר כיצד וריאנט דלתא מתפשט ומי עלול להידבק בו, אנו ממליצים שכל אחד ימצא את הדרך לספק לעצמו הגנה מקסימלית עם הפרעה מינימלית לשגרת היום", הסבירו בזמנו אנשי מחלקת בריאות הציבור, "ולכן ההמלצה היא לחבוש מסכות בחללים סגורים - למשל סופרמרקטים, בתי קולנוע, מרכזי בידור ומקומות עבודה - שבהם לא ברור אם כלל הנמצאים מחוסנים".

 

מתאמן בחדר כושר במחוז לוס אנג'לס. בקרוב יידרש להוכיח שהתחסן? (צילום: Getty Images)

 

למרות הדרישה לחבוש מסכות בחללים סגורים, ד"ר ברברה פרר - מנהלת מחלקת בריאות הציבור של לוס אנג'לס, הדגישה ש"מי שמחוסן באופן מלא זוכה להגנה טובה מפני הווריאנט ההודי":

"אנחנו רואים בבירור ששלושת החיסונים לקורונה יעילים יותר כנגד וריאנט דלתא, בייחוד במניעת אשפוזים ומוות, אך הזן הזה מדבק יותר וצפוי להיות השכיח ביותר ברחבי המחוז", היא אמרה והוסיפה, "בהתאם לכך, הכלי היעיל ביותר שיש לנו במניעת הידבקות הוא מסכות - בייחוד במקומות סגורים".

ד"ר מונטו דיוויס, קצין הבריאות של המחוז המאוכלס ביותר בארצות הברית, הצטרף לדבריה של ד"ר פרר ואמר: "כמחוז שבו מיליוני אנשים מתגוררים בו, אנחנו לא נמצאים במקום שבו עלינו להיות. האופציה השנייה - להמתין ולא לבצע שינויים כלשהם - לא ריאלית בהתאם למצב כיום".

עוד מסר ד"ר דיוויס ש"עד שלא נראה שהתחלואה שוב יורדת, מדיניות המסכות תישאר בתוקף. חבישת המסכות בחללים סגורים צריכה לחזור להיות שגרתית עבור כולם, ללא כל קשר לשאלה האם הם קיבלו את החיסון או לא".

 

המושל ניוסאם, מוקדם יותר החודש במהלך ההכרזה על חובת התחסנות בבתי הספר (צילום מסך מתוך יוטיוב)

 

כתוצאה מהמצב ההולך ומדרדר בקליפורניה, רשויות רבות בתוך המדינה המוזהבת הכריזו על חובת חיסונים לעובדיהן.

בתחילת אוגוסט הודיעה מחלקת בריאות הציבור של קליפורניה כי כלל עובדי בתי החולים הציבוריים ובתי האבות - כ-2.2 מיליון איש - יידרשו להתחסן עד ה-30 הספטמבר. 

חשוב לציין כי המדיניות מחייבת את העובדים להיות 'מחוסנים באופן מלא' - מושג שמתייחס למי שקיבל את זריקת החיסון האחרונה (השנייה במקרה של פייזר ומודרנה, הראשונה במקרה של ג'ונסון אנד ג'ונסון) לפני שבועיים או יותר - עד ה-30 בספטמבר. 

לצד זאת, בשבוע שעבר קליפורניה הפכה למדינה האמריקאית הראשונה שמחייבת את כלל המורים ועובדים בבתי הספר הציבוריים לקבל חיסון לקורונה. בדומה למדיניות שחלה על עובדי בתי החולים ובתי האבות, גם למחנכים ניתנו 2 אופציות: להוכיח שהם קיבלו את אחד משלושת החיסונים המאושרים לשימוש בארה"ב (באמצעות הצגת תעודת התחסנות), או לחילופין לעבור בדיקת קורונה פעם בשבוע.

כמו כן, במסגרת המדיניות החדשה כלל הנמצאים בבית הספר - מורים, עובדים, תלמידים ואורחים - יחויבו לחבוש מסכות כשהם נמצאים בחללים סגורים: "אנחנו סבורים שזו המדיניות הנכונה ביותר, וכזו שבעזרתה ניתן לוודא שבתי הספר יישארו פתוחים, תוך כדי שנספק מענה לחרדה שהורים רבים מרגישים", הסביר המושל ניוסאם בעת ההכרזה על המדיניות החדשה.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים החדשה, משרד החינוך בלוס אנג'לס (Los Angeles Unified School District, או LAUSD) הודיע שהוא מאמץ את המדיניות הזו.

מפקחת החינוך בפועל, מייגן ריילי, הסבירה כי לצד דרישת ההתחסנות, כלל המורים ועובדים יידרשו לעבור בדיקות קורונה שבועיות: "המדע ברור ביותר: החיסונים הם חלק חיוני ובלתי נפרד במאבק כנגד נגיף הקורונה".

ריילי אף הוסיפה שמורים ועובדים עלולים להיענש אם הם לא יתחסנו, ויתכן שהם יוצאו לחופשות ללא תשלום. עם זאת, כן יתאפשר למורים ועובדים מסוימים לא להתחסן, אם הם בוחרים שלא לעשות זאת בגלל בעיה בריאותית או אמונה דתית.

מדיניות זו תיכנס לתוקף באופן רשמי רק ב-15 באוקטובר, כחודשיים לאחר שהחלה שנת הלימודים החדשה בלוס אנג'לס.

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

 

בזמן שמחוזות וערים רבים מנסים לגבש מדיניות שתצליח לאזן בין החשש מנגיף הקורונה לבין הרצון לחזור לשגרה, נדמה שסן פרנסיסקו נעה לכיוון השני. בשבוע שעבר היא הפכה לעיר הגדולה הראשונה בארצות הברית שתגביל את הכניסה למרבית בתי העסק הפועלים בחללים סגורים - לרבות מסעדות, בתי קפה, ברים וחדרי כושר - אך ורק לאנשים מחוסנים.

המדיניות השנויה במחלוקת (שתיכנס לתוקף ביום שישי ה-20 באוגוסט) הוצגה ע"י ראשת העיר לונדון בריד, ולדבריה חובת ההתחסנות תחול הן על לקוחות והן על עובדים. כמו כן, בריד הסבירה שהמדיניות תהיה תקפה בכל בית עסק בחלל סגור, שבו נגיף הקורונה עלול לעבור מאדם לאדם.  רשימת בתי העסק כוללת כל מקום שמגיש מזון או שתייה (מסעדות, ברים, בתי קפה, יקבים ועוד), כמו גם מועדונים, בתי קולנוע ומתחמי בידור כגון אצטדיונים ואולמות.

במקביל, מועצת עיריית לוס אנג'לס אישרה בשבוע שעבר הצעת חוק הקוראת לחייבת בתי עסק לדרוש מלקוחות להציג הוכחת התחסנות. אם תאושר בהצבעה נוספת, הצעת החוק תהפוך למדיניות גם בעיר המלאכים.

חשוב להבהיר כי בניגוד לסן פרנסיסקו, בלוס אנג'לס דיברו על כך שלקוחות ייאלצו להוכיח שהם קיבלו לפחות זריקת חיסון אחת. לעומת זאת, בסן פרנסיסקו לקוחות יידרשו להוכיח שהם מחוסנים באופן מלא.

 

התעודה שבלעדיה לא ניתן יהיה להיכנס לבתי עסק? (צילום: Shutterstock)

 

כאמור, נדמה כי בארצות הברית (וברחבי העולם) התחילו להבין שמשבר הקורונה עדיין רחוק מסיומו. השאלה הגדולה ביותר תהיה אם המגבלות החדשות יעבדו ויסייעו לבלום את התפשטות הנגיף, או שמא החורף הקרוב יהיה דומה לקודם: מאות אלפי נדבקים ואלפי מתים בכל יום, עומס בבתי החולים וסגירה גורפת של עסקים.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE