הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
עקב המשבר ההומניטרי המחריף: ארה"ב מאפשרת הזרמת כספים לטליבאן
משרד האוצר העביר שני תוכניות אשר מאפשרות לממשל האמריקני ולארגונים שונים לבצע עסקאות עם ארגון הטרור, שנמצא תחת סנקציות, כדי לסייע לתושבים האפגנים

בעקבות החשש שהסנקציות הבינלאומיות על ארגון הטליבאן יחריף את המשבר ההומניטרי המתמשך באפגניסטן, ארצות הברית החליטה לנקוט בצעדים שיאפשרו זרימת כספים לאומה המשותקת כלכלית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


משבר הומניטרי חמור באפגניסטן (צילום: AP)

 

משרד האוצר האמריקני מסר ביום שישי כי הוא הוציא שני רישיונות כלליים, האחד מאפשר לממשלת ארה"ב, לארגונים לא ממשלתיים וארגונים בינלאומיים מסוימים, כולל האומות המאוחדות, לעסוק בעסקאות עם הטליבאן או רשת חקאני (ארגון טרור אסלאמי באפגניסטן, הפועל בעיקר נגד כוחות זרים במדינה) – אשר שתיהן תחת סנקציות, אך שתיהן זקוקות לסיוע הומניטרי.

הרישיון השני מסמיך עסקאות מסוימות הקשורות לייצוא וייצוא מחדש של מזון, תרופות ופריטים אחרים. "האוצר מחויב להקל על זרימת הסיוע ההומניטרי לתושבי אפגניסטן ופעילויות אחרות התומכות בצרכים האנושיים הבסיסיים שלהם", אמרה אנדראה גאקי, מנהלת משרד האוצר.

גאקי הוסיפה כי וושינגטון תמשיך לפעול עם מוסדות פיננסיים, ארגונים לא ממשלתיים וארגונים בינלאומיים על מנת להקל על זרימת הסחורות החקלאיות, תרופות ומשאבים אחרים תוך שמירה על סנקציות נגד הטליבאן, רשת חקאני וארגוני טרור נוספים.

ממשל ביידן אמר כי הוא מחויב להמשיך ולאפשר את העבודה ההומניטרית במדינה המזרח תיכונית, וזאת למרות שוושינגטון מחשיבה את הטליבאן כארגון טרור. לכן, לצד הסיוע לאזרחים, הממשל עדיין מחיל סנקציות על הארגון – כאשר הוא הקפיא את כל הנכסים שיש לטליבאן בארה"ב ומונע מאמריקנים לבצע עסקאות עמו, כמו תרומות כספים, סחורות או שירותים שונים.

 

אפגניסטן (צילום: AP)

 

אך המהלך של יום שישי משחרר קצת את המושכות, כאשר הממשל למעשה מאפשר לארגונים לשלם מסים, אגרות, מסי יבוא או היתרים, רישיונות או עסקאות נחוצות, אשר בפועל מאפשרות להמשיך בסיוע ההומניטרי על ידי אספקת מזון, מחסה, תרופות ושירותים רפואיים, כולל סיוע במאבק במגפת הקורונה.

דובר משרד האוצר הדגיש בהודעה כי "לא הפחתנו את הלחץ והסנקציות על מנהיגי הטליבאן או את ההגבלות המשמעותיות בנגישות שלהם למערכת הפיננסית הבינלאומית".

ארצות הברית, כאמור, הקפיאה 9 מיליארד דולרים המוחזקים בניו יורק ובבנק העולמי, וקרן המטבע הבינלאומי והאיחוד האירופי השעו את המימון לפרויקטים באפגניסטן. ללא גישה לכספים אלה, למעשה, הממשלה בקאבול לא יכולה אפילו לשלם את מסי הייבוא הדרושים כדי להביא מכולות מזון מפקיסטן.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר בשבוע שעבר כי אפגניסטן נמצאת על סף אסון הומניטרי חמור, ולכן הארגון החליט לתקשר עם הטליבאן על מנת לסייע לתושבי המדינה. בתחילת השנה, על פי האומות המאוחדות, יותר מ-18 מיליון איש – כלומר כמחצית מאוכלוסיית אפגניסטן, נדרשה לסיוע על רקע הבצורת השנייה במדינה בתוך ארבע שנים.

גם ארגון הבריאות העולמי, נציגים באפגניסטן של ארגון רופאים ללא גבולות, וההסתדרות הבינלאומית של הצלב האדום, אמרו כי מערכת הבריאות במדינה נמצאת על סף קריסה, וקראה בדחיפות למימון התוכניות לבריאות הציבור במדינה.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE