הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בכיר בבנק הפדרלי לשעבר: "אנחנו כבר נכנסנו למיתון"
כל הסימנים מעידים כי ייתכן והכלכלה האמריקאית כבר נכנסת למיתון. נתוני מחירי האנרגיה, העלייה העלובה במספר מקומות העבודה במקביל למדדי המניות המנוחים מזכירים כי ייתכן ואנו ב-2008 שוב

באחרונה, אלברט אדוארדס מחברת SocGen ערך השוואה מבשרת רעות - אם כי ברורה מאליה: "כאשר מחירי האנרגיה עולים עם רקע של הידוקים מצד הבנק המרכזי זה מתחיל להרגיש קצת כמו יולי 2008".

בהתייחסו לרגע הזה בו "טירוף של בנק מרכזי מעלה את הריבית בדיוק כשמחירי הנפט הגיעו ל-150 דולר והמיתון הגיע".

לאחר מכן, כשהסתכל על ההשפעה החמורה של תשואות גבוהות יותר ועל השווקים שעדיין משוכנעים שהאינפלציה היא חולפת, הוא הזהיר שלא רק שהגיעה הסטגפלציה, אלא שהמשקיעים צריכים "לחשוב היטב על הסבירות שמחירי אנרגיה גבוהים ותשואות אג"ח יגרמו למיתון 'בלתי צפוי לחלוטין'.

"כיוון שכאן הסיכון הגדול ביותר עשוי להיות עבור המשקיעים".

לפי הבנקאי המרכזי לשעבר במהלך המשבר הפיננסי למרות עליית התעסוקה והשכר, ארה"ב היא כבר במיתון על פי הצניחה האחרונה בציפיות הצרכנים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: מרכז אקדמי פרס)

במאמר שפורסם ביום חמישי בשם "כלכלת ההליכה והחיזוי של ירידות בארה"ב", הגיעו צמד כלכלנים, בלנצ'פלור ובריסון, למסקנה שמדדי ציפיות הצרכנים נוטים לחזות את הירידות בכלכלה האמריקאית 18 חודשים מראש.

"אולם המצב הכלכלי בשנת 2021 יוצא דופן. שכן התערבות ממשלתית ישירה חסרת תקדים בשוק העבודה באמצעות הסדרים, אפשרה לשיעורי התעסוקה להתאושש במהירות מהאכזבה העצומה בשנת 2020".

כתבו הכלכלנים שצוטטו על ידי בלומברג. "עם זאת, תנועות כלפי מטה בציפיות הצרכנים בחצי השנה האחרונה מצביעות שהכלכלה נכנסת כעת למיתון, למרות שנתוני התעסוקה וצמיחת השכר מעידים אחרת".

בנוסף, עלייה חודשית אחת של לפחות 0.3 נקודות אחוז באבטלה ושני חודשים רצופים של ירידות בשיעור התעסוקה הם גם אינדיקטורים מובילים.

הכלכלנים מסכמים כי "זו קריאה נועזת כמובן, ולא תואמת קונצנזוס ורק הזמן יגיד אם צדקנו".

עם זאת, הם מוסיפים כי "נפילות שוות בנתונים כמו בשנת 2007 היו אינדיקטור מוקדם למיתון, שהוחמצו אז על ידי קובעי מדיניות וכלכלנים".

"קיימת אפשרות כמובן, כי נתונים אלה מעניקים תחזית שווא. עם זאת, החמצת הירידות ב-משתנים אלה בשנת 2007, כפי שעשו רוב קובעי המדיניות והכלכלנים, הוכיחו את עצמם כקטלניים".

"התקווה שלנו היא כי טעויות כאלה לא יחזרו על עצמן הפעם. וכי יש להתייחס ברצינות לאינדיקטורים".

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE