הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ממשיך להסתבך: ועדת האתיקה של ניו יורק דורשת מיליוני דולרים מאנדרו קואומו
הוועדה אישרה לקואומו לכתוב ספר במהלך כהונתו כמושל המדינה, אך התנתה את האישור בכך שלא יעשה שימוש במשאבי הממשל או בעובדים. כעת, חברי הוועדה טוענים שקואומו לא עמד בהסכם, ועל כן הם צפויים לדרוש לקנוס אותו ביותר מ-5 מיליון דולר

מושל ניו יורק לשעבר, אנדרו קואומו, עלול להידרש לשלם למדינה יותר מ-5 מיליון דולרים, וזאת על רקע ספר שכתב ופרסם בשנה שעברה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ספרו של מושל ניו יורק לשעבר, אנדרו קואומו (צילום: Shutterstock)

 

עם 12 תומכים ומתנגד בודד, ועדת האתיקה לנבחרי ציבור (Joint Comission on Public Ethics, או JCOPE) קבעה שהמושל לשעבר "סילף עובדות והשמיט פרטים חשובים".

חשוב להסביר כי ה-JCOPE היא ועדה מיוחדת עבור עובדי הממשל המקומי בניו יורק (עובדי המדינה באולבני) המבקשים לקבל תשלום במסגרת עבודה או פעילות שאינה ממשלתית. מטרת הוועדה היא לוודא שאין ניגוד עניינים וכדומה.

כך למשל, ביולי 2020 המושל דאז קואומו פנה לוועדה וביקש וקיבל אישור לכתוב את ספרו, "משבר אמריקאי: שיעורים במנהיגות בעקבות מגפת הקורונה". מוקדם יותר השנה, לשכת המושל אישרה כי קואומו צפוי לקבל כ-5.1 מיליון דולר ממכירת הספר.

"בבקשתו של קואומו מיולי 2020 המושל דאז ציין שהוא יכתוב את הספר בזמנו הפרטי, ללא שימוש במשאבי המשרד או בעובדי הלשכה. בפועל, קואומו השתמש ברכוש של המדינה, משאבים ועובדים - לרבות מתנדבים - כדי להכין, לכתוב ולערוך את ספרו", אמרו בוועדה.

 

מושל ניו יורק לשעבר, אנדרו קואומו (צילום: AP)

 

דוברו של קואומו, ריץ' אזופרדי, דחה את הטענות על הסף ותקף את חברי הוועדה: "הבקשה שהוגשה ע"י עורך דין הייתה ברורה לחלוטין והוסבר בה שלא ייעשה שימוש במשאבים של הממשל. וכך בדיוק קרה בפועל, כאשר אנשים שהתנדבו לעזור עשו זאת בזמנם החופשי".

לא ברור אם בכוונת הוועדה לדרוש מהמושל לשעבר להחזיר את הכסף שהרוויח ממכירת הספר, אבל חשוב לציין שיש תקדים לכך:

לפני למעלה מעשור, ועדת האתיקה קנסה את מושל ניו יורק דאז - דיוויד פטרסון (קודמו של קואומו שכיהן בתפקיד בין 2008 ל-2010, בעקבות התפטרותו של אליוט ספיצר) - ב-62,125 דולר, וזאת לאחר שהתגלה שהוא ובנו קיבלו כרטיסים בחינם למשחק בייסבול.

ראוי לציין כי עורכי דינו של קואומו כבר אמרו שיעתרו לבית המשפט במידה שהוועדה תנסה להטיל עליו קנס.

 

המושל לשעבר קואומו, זמן קצר לפני שהודיע על התפטרותו מהתפקיד בחודש אוגוסט האחרון (צילום: AP)

 

כזכור, ב-10 באוגוסט המושל קואומו הודיע על התפטרותו מהתפקיד, וזאת על רקע פרשת ההטרדות המיניות החמורה שבה מעורב. התפטרותו של קואומו הגיעה כשבוע לאחר שהתובעת הכללית של ניו יורק - לטישיה ג'יימס - חשפה את ממצאי החקירה שנמשכה כחמישה חודשים.

היא מינתה שני עורכי דין לחקור את הטענות על כך שקואומו הטריד מינית מספר נשים שעבדו אצלו, והם ראיינו 179 עובדי לשכת המושל, עובדים לשעבר, שוטרים במשטרת מדינת ניו יורק ועובדים נוספים בממשל המקומי באולבני. "הראיונות והראיות חושפות תמונה ברורה ומטרידה ביותר: המושל קואומו הטריד מינית עובדות ועובדות לשעבר, בניגוד לחוק הפדרלי והמקומי", הסבירה התובעת הכללית של ניו יורק, שהוסיפה שהחקירה הגיעה לסיומה.

על אף שהכחיש את כל הטענות, בסופו של דבר קואומו בחר להתפטר בעקבות הלחץ הכבד שהופעל עליו מצד מחוקקים רבים במדינה ובכל ארה"ב (לרבות הנשיא ביידן שקרא לו להתפטר מיד לאחר פרסום הדו"ח).

למרות שהודיע על התפטרות ב-10 באוגוסט, קואומו פינה את מקומו לטובת סגניתו - קאת'י הוקול - רק ב-24 באוגוסט.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE