הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הביקוש עולה, המחירים מזנקים בהתאם: מומחים צופים שנה קשה לתעשיית הרכב בארה"ב
מחירו הממוצע של מכונית חדשה בארצות הברית זינק לקרוב ל-46 אלף דולר, מאות דולרים יותר מהמחיר המומלץ לצרכן. שלא במקרה, מגמה דומה נרשמת גם בתעשיית המכוניות המשומשות, שמחיריהן עלו בקרוב ל-30% בתוך חמישה חודשים בלבד

מחירים המכוניות החדשות והמשומשות בארצות הברית זינקו במהלך השנתיים האחרונות, ומומחים בתעשייה סבורים שמגמה זו תימשך לפחות חצי שנה נוספת.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


סוכנות רכבי 'טויוטה' בניו ג'רזי, עם מכוניות בודדות שמוצעות למכירה (צילום: Shutterstock)

 

שלא בשונה משוק הנדל"ן, השילוב של ביקוש גבוה והיצע נמוך הוביל להתייקרות משמעותית במחירי המכוניות ברחבי ארצו הברית.

כך לדוגמה, דו"ח שפורסם לאחרונה ע"י האתר Edmunds.com מצביע על כך שהמחיר הממוצע שבו מכוניות חדשות נמכרות עומד על 45,872 אלף דולר. לשם השוואה, המחיר המומלץ לצרכן (Manufacturer's Suggested Retail Price) הממוצע של מכונית חדשה עומד על 45,209 דולר.

מגמה דומה נרשמת בשוק המכוניות המשומשות, שם המחיר הממוצע זינק מ-21 אלף דולר בחודש אוגוסט האחרון ל-27 אלף דולר כיום - עלייה של יותר מ-28% בתוך חמישה חודשים בלבד.

מומחים מסבירים כי המצב השתפר במעט במהלך החודשים האחרונים, בעיקר בזכות פתרונות שמאפשרים לייעל את תהליך הייצור למרות המחסור בעובדים (שנגרם כתוצאה ממשבר הקורונה), אך שיפור זה לא יתורגם לירידת מחירים - לפחות לא במהלך החודשים הקרובים.

"ישנה 'חווית דילרשיפ' שמוכרת לצרכנים רבים, בה הם מגיעים לסוכנות רכב, מטיילים בין אינספור שורות של מכוניות חדשות ומשומשות, מנהלים משא ומתן על המחיר הסופי ויוצאים משם עם רכב חדש וחבילת הטבות מכובדת", מסביר טייסון ג'ומיני, אלנסיט בכיר בחברת ג'יי. די. פאוור, "אבל החוויה הזו לא צפויה לחזור במהלך השנה הנוכחית כי כיום ישנם בין 4.5 מיליון לחמישה מיליון רוכשים פוטנציאליים שממתינים לירידת מחירים. הביקוש העצום צפוי להוביל לכך שהמחירים ימשיכו להיות גבוהים ומלאי המכוניות הזמינות לרכישה יישאר נמוך לאורך 2022".

 

שיבושים רבים נרשמו בתהליך הייצור של כלי רכב חדשים (צילום: Getty Images)

 

למעשה, הבעיות בתעשיית המכוניות העולמית החלו לפני כשנתיים, עם פרוץ משבר הקורונה, כאשר נרשם מחסור עצום ב"צ'יפים" - אותם שבבים אלקטרוניים שהפכו להיות חלק בלתי נפרד מכל מכונית חדשה. המחסור הוביל להאטה משמעותית בקצב הייצור של המכוניות החדשות, ובתגובה הביקוש לכלי רכב חדשים גבר על ההיצע.

תחילה לא נרשמה השפעה משמעותית, שכן מיליוני אמריקאים נשארו בבתיהם בתחילת 2020. אלא שאז הגיעה 2021, ועמה ביטול הסגרים והמצב הכלכלי הלך והשתפר. כתוצאה מכך, במהלך שנה שעברה מספר הרכבים החדשים שעלו על כבישי ארצות הברית ירד ב-8 מיליון (בהשוואה לתחזית).

"החדשות הטובות, לפחות מבחינת הצרכנים, הן שנרשמה התייצבות מסוימת, כך שמספר הרכבים החדשים שעולים על הכבשים אומנם נמוך, אך הנתון לא ירד יותר", מסביר איבן דרורי, בכיר באדמונדס, "אבל יעברו חודשים על גבי חודשים עד שנראה רגיעה בשוק וחזרה למעין 'נורמליות'".

הנשיא ביידן התייחס לתעשיית הרכב בשבוע שעבר ואמר שהממשל "עושה מאמץ גדול" לטפל בבעיות הרבות הקיימות בשרשרת האספקה העולמית, ובכך לאפשר לייצר מיליוני מכוניות נוספות: "אני לא כלכלן, אבל אני מתעסק בזה כבר שנים ארוכות. ולדעתי ישנם פתרון אחד בולט למצב הנוכחי שבו המכוניות יקרות מדי: להגביר את קצב הייצור וליצור היצע גדול יותר".

כאמור, המחיר הממוצע שבו נמכרת מכונית חדשה גבוהה יותר מאשר ה-MSRP. לפי דו"ח של ג'יי. די. פאוור, 89% מהצרכנים שקנו רכש בחודשים האחרונים שילמו יותר מהמחיר המומלץ: "אחת הסיבות שהובילו למחירי השיא היא שיצרניות הרכבים כבר לא צריכות להציע חבילת הטבות או מבצעים מיוחדים על מנת למכור את המכונית באופן מיידי", מסביר ג'ומיני.

לדבריו, מגמה זו באה לידי ביטוי גם במשך הזמן שבו מכונית חדשה נמצאת בסוכנות עד שהיא נמכרת. לפי דו"ח של ג'יי. די. פאוור, 57% מהמכוניות שנמכרו בחודש דצמבר נמכרו בתוך עשרה ימים (מהרגע שבו כלי הרכב מגיע לדילרשיפ ועד שנרכש), כאשר הזמן הממוצע שנדרש על מנת למכור מכונית חדשה עומד על 17 ימים בלבד. לשם השוואה, לפני שנה סוכנויות הרכב דיווחו על זמן ממוצע של 49 יום.

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

 

בדומה לשוק הנדל"ן שבו התייקרות במחירי הבתים מתורגמת להתייקרות בשוק השכירות, גם בתעשיית הרכב האמריקאית מתמודדים עם התייקרות במחירים של מכוניות משומשות. כיום, מחירו הממוצע של מכונית משומשת בארצות הברית עומד על 29,011 דולר - זינוק של קרוב ל-28% בתוך שנה אחת.

לפי הנתונים שפורסמו ע"י אדמונדס, מחירו הממוצע של מכונית בת 9 שנים עומד היום על 14,124 דולר, ואילו מחירו הממוצע של מכונית בת 3 שנים עומד על 30,334 דולר.

"אם יש נקודת אור בודדת בכל הסיפור הזה, וכזו שכל מי שמחפש לרכוש רכב צריך להכיר, היא שגם ערך הטרייד-אין - כלומר, השווי המוערך של המכונית הנוכחית שאותה אתם מבקשים להחליף - גם עולה", ציין איבן דרורי מאדמונדס, "אני מציע לכל מי שמחפש לעשות טרייד-אין לזכור את זה. אל תצאו מנקודת הנחה שהמכונית שלכם שווה פחות בגלל הקילומטראז הגבוה או בגלל עצם היותה משומשת, כי אנחנו נמצאים בעידן שונה".

דרורי אף הזכיר כי שיעור הריבית למי שמוציא הלוואה לרכישת מכונית נותר נמוך באופן יחסי: "זה הכל תלוי בסוג הרכב שאתם מבקשים לרכוש, למשל האם מדובר במודל מבוקש יותר מאחרים. אבל יש מוסדות פיננסיים רבים שמציעים ריבית נמוכה, לעיתים פחות מאחוז, אך הממוצע הלאומי עומד על קצת פחות מארבעה אחוזים", הוא אמר.

לכל מי שגמיש מבחינת הזמן (כלומר, מי שאינו זקוק לקנות מכונית כמה שיותר מהר) ג'ומיני מג'יי. די. פאוור ממליץ לנסות ולהזמין מכונית חדשה, ולא לבחור בין האופציות השונות הקיימות בסוכנות רכב: "החסרון של זה הוא שהזמנת מכונית חדשה בדרך כלל גוררת המתנה ממושכת, לעיתים קרובות בין ארבעה לשמונה שבועות", הוא אמר והוסיף, "מצד שני, מקבלים מכונית שנבנתה בדיוק כפי שרציתם, כולל בצבע שבחרתם. כמו כן, יצרניות רבות מעדיפות שהצרכנים ירכשו את המכונית ככה, ויתכנו הנחות מסוימות".

ולמרות זאת, חשוב להזכיר כי התשלום החודשי הממוצע עבור רכב (כאמור, בדרך כלל מדובר בהלוואה, אולם גם מכוניות שנרכשו במסגרת 'ליסינג' נופלים בקטגוריה זו) עומד על 530 דולר. כאשר מוסיפים את המיסוי ומאות דולרים נוספים על ביטוח, האמריקאי הממוצע נאלץ להוציא יותר מאלף דולר בחודש על מכוניתו.

כאמור, כל עוד הביקוש גבוה יותר מהיצע, ספק רב אם מחירי כלי הרכב החדשים ירדו, ובעקבות זאת גם מחירים המכוניות המשומשות.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE