הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחקר: אמריקאים העובדים לצד רובוטים נוטים יותר לבעיות נפשיות ולשתייה מופרזת
ההתקדמות הטכנולוגית אפשרה לאנשים להפוך הרבה דברים למהירים, קלים ואמינים יותר. אבל נראה שלניסיונות להעמיד רובוטים בשירות האנושות יש חיסרון. "הממצאים שלנו מצביעים על כך שבהקשרים בהם עובדים היו מוגנים פחות ברמה התעסוקתית, התחרות עם רובוטים הייתה קשורה לעלייה בבעיות בריאות הנפש"

רובוטים תעשייתיים עוזרים לעובדים אמריקאים להימנע מפציעות אך מגדילים את מספר מקרי המוות הקשורים לסמים או אלכוהול כמו גם את כמות הבעיות הנפשיות בקרב עובדים הקרובים להם, כך מצא מחקר חדש שפורסם ב-Labor Economics.

על פי המחקר, עלייה בסטיית תקן אחת בחשיפה לרובוטים מפחיתה את שיעורי הפציעות השנתיות הקשורות לעבודה בכ-1.2 מקרים לכל 100 עובדים.

אך פחות פציעות פיזיות לא אומרות הכל, שכן נראה שריבוי הרובוטים מוביל גם ליותר בעיות נפשיות - שכן חשיפה מוגברת לרובוטים הביאה גם לעלייה של כ-37.8 מקרים לכל 100,000 עובדים בכל הקשור לאלה הסובלים ממקרי מוות הקשורים לסמים או לאלכוהול.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"מצד אחד, רובוטים יכולים לקחת מאיתנו כמה מהמשימות המאומצות, האינטנסיביות והמסוכנות ביותר, ולהפחית את הסיכון של העובדים", אמרה אוסיה ג'ונטלה, מומחית לכלכלת עבודה ודמוגרפיה כלכלית ועוזרת פרופסור באוניברסיטת פיטסבורג.

"מצד שני, התחרות עם רובוטים עלולה להגביר את הלחץ על עובדים שעלולים לאבד את מקום עבודתם או להיאלץ לבצע הסבה מקצועית. כאן כמובן שמוסדות שוק העבודה עשויים למלא תפקיד חשוב, במיוחד בשלב המעבר".

עם זאת, התוצאות היו מעט שונות עבור עובדים גרמנים.

בגרמניה, המחקר הראה ששינוי סטיית תקן אחד בחשיפה לרובוט הוביל לירידה של 4% בעוצמת העבודה הפיזית ולירידה של 5% בנכות.

אך בשונה מארה"ב לא נרשמו תופעות לוואי מיוחדות או השפעות על בריאות הנפש או שביעות הרצון מהחיים של העובדים הגרמנים שנראה שמסתדרים הרבה יותר טוב עם רובוטים מאשר האמריקאים. ההסבר עשוי לנבוע מההבדלים בחוקי העבודה הגרמניים, לדברי המדענים.

"חשיפה לרובוטים לא גרמה לאובדן מקומות עבודה משבשת בגרמניה; לגרמניה יש חקיקה הרבה יותר טובה בכל הנוגע להגנת תעסוקה", הסבירה ג'ונטלה.

"הממצאים שלנו מצביעים על כך שבהקשרים שבהם עובדים היו מוגנים פחות, התחרות עם רובוטים הייתה קשורה לעלייה בבעיות בריאות הנפש", סיכמה.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE