הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ: "אעודד את רוסיה לתקוף את מדינות נאט"ו אם לא ישלמו עבור הוצאות הביטחון"
הנשיא ה-45 חשף כי תמך בעבר בפגיעה רוסית במדינות אירופה שלא שילמו את החשבון על הוצאות הביטחון שארצות הברית נאלצה לכסות - דבריו גררו ביקורת דמוקרטית קולנית

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הצהיר שאם ייבחר מחדש לנשיא הוא "יעודד" את רוסיה "לעשות מה שהם רוצים לעזאזל" לכל חברת נאט"ו שלא משלמת עבור הגנתה.

בנאום שנשא בעצרת שנערכה בקונווי, דרום קרוליינה, הנשיא לשעבר נזכר כי מנהיג של "מדינה גדולה" שאל פעם אם ארה"ב עשויה לבוא לעזרתה אם לא תשלם את חלקה בהוצאות הביטחון שצריכות לשלם מדינות נאט"ו במקרה של מתקפה ממוסקבה.

"אמרתי: 'לא שילמת? אתה במצב של חוב?'... 'לא, אני לא מגן עליך, למעשה, הייתי מעודד אותם לעשות מה שהם רוצים. אתה צריך לשלם. אתה צריך לשלם את החשבונות שלך", אמר טראמפ.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

"עידוד הפלישות של בני בריתנו הקרובים ביותר על ידי משטרים רצחניים הוא מזעזע ובלתי תלוי - והוא מסכן את הביטחון הלאומי האמריקאי, היציבות העולמית והכלכלה שלנו בבית", אמר בתגובה גורם בבית הלבן.

טראמפ, המועמד הרפובליקני המוביל לבחירות לנשיאות של 2024, הטיל ספק בערכו של נאט"ו, וראה בו נטל פיננסי מופרז על ארה"ב ואפילו איים לוותר עליו במהלך הקמפיין שלו ב-2016.

הנשיא לשעבר גם ביקר את סכום הכסף ששלחה ארה"ב לאוקראינה - שאינה מדינה של נאט"ו - על רקע מלחמתה המתמשכת עם רוסיה.

רבים פנו לרשתות החברתיות כדי לבקר את דבריו.

"דונלד טראמפ אומר הרבה דברים מטורפים והבהיר שהדמוקרטיה היא מכשול למרדף אחרי השלטון שלו", כתב חבר הקונגרס הדמוקרטי מניו יורק דניאל גולדמן.

"אבל ההצהרה שלו שהוא ינטוש את נאט"ו ויתמוך בוולדימיר פוטין - שמיישר קו עם סין ואיראן - היא נורה אדומה מהבהבת".

פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת סטנפורד, מייקל מקפול, כתב "זה מטורף", והוסיף, "8 שנים מאוחר יותר, טראמפ מראה שהוא עדיין לא מבין איך נאט"ו עובד!"

מוקדם יותר בשבת קרא טראמפ להפסיק את סיוע החוץ "ללא תנאים" לבעלות ברית, בטענה שארה"ב צריכה לבצע שינויים באופן שבו היא מספקת כסף למדינות אחרות.

"מנקודה זו והלאה, האם אתה מקשיב לסנאט האמריקאי(?), אין לתת כסף בצורת סיוע חוץ לאף מדינה אלא אם זה נעשה כהלוואה", כתב טראמפ ב-Truth Social באותיות גדולות.

טראמפ הוסיף כי ניתן להלוות כסף "בתנאים טובים במיוחד", ללא ריבית וללא תאריך פירעון.

אך ציין כי, "אם המדינה לה אנו עוזרים תפנה אי פעם נגדנו, או תתעשר מתישהו בעתיד, ההלוואה תיפרע והכסף יוחזר לארצות הברית".

נאט"ו דיווחה ב-2022 כי שבע מתוך 31 חברות עמדו בהתחייבויותיהן הכספיות, עלייה משלושה בלבד ב-2014.

מדובר בשינוי שטראמפ עצמו אחראי לו במידה רבה.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE