הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
העימות בין סגני הנשיאים התקיים רגע אחרי המתקפה על ישראל - וזה מה שהיה להם להגיד
ג'יי.די ואנס תקף את ממשל ביידן-האריס בגין הנתהלות רכה כלפי המשטר האיראני, ואילו טים וולז אמר שטראמפ הפכפך ומאז שיצא מהסכם הגרעין - המצב התדרדר

הסנאטור מאוהיו ג'יי.די. ואנס שמתמודד לצד דונלד טראמפ, ומושל מינסוטה טים וולז, שרץ עם קמלה האריס - הביעו שניהם תמיכה בלתי מסויגת בישראל במהלך העימות הטלוויזיוני הראשון בין השניים – שהתקיים זמן קצר לאחר המתקפה הבליסטית של איראן על ישראל.

למרות ההסכמה הגורפת, השניים התעמתו בשאלה האם הנשיא לשעבר והמועמד הרפובליקני היה מתחזק טוב יותר את היחסים בין ארצות הברית לישראל מאשר הנשיא ג'ו ביידן – ששלח ביום שלישי תגבורת למזרח התיכון ואזהיר את איראן מפני "תוצאות חמורות".

בשאלה הראשונה על הנושא, המועמדים נשאלו האם יתמכו בישראל אם תתקוף את איראן כדי לעכב את תוכנית הגרעין שלה.

וולז הדמוקרטי לא ענה ישירות אך הדגיש כי "מנהיגות יציבה" מצד ארה"ב תהיה חיונית מאוד בהתמודדות עם האיום שמציבה איראן.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

מושל מינסוטה עבר אז למתקפה על טראמפ, טען שהוא הפכפך ולכן אינו מתאים לשמור על בריתות דיפלומטיות. אבל האריס מצד שני, לדבריו, "ראינו רוגע שמסוגל להסתמך על הקואליציות כדי לאחד אותן, מתוך הבנה שבעלות בריתנו חשובות".

ואנס, בתשובתו, הגן על הרקורד של טראמפ בקדנציה הראשונה שלו וטען שמדיניות שקידמו ביידן והאריס העניקה אומץ לאיראן.

"דונלד טראמפ למעשה הביא יציבות לעולם, והוא עשה זאת על ידי יצירת הרתעה אפקטיבית שגרמה לאנשים לפחד לחרוג מהשורה. איראן, שהשיקה את ההתקפה הזו, קיבלה מעל 100 מיליארד דולר ונכסים שהופשרו הודות לממשל קמלה האריס", אמר ואנס. לא היה ברור למה הוא התכוון. נכסים איראניים שהוחזקו על ידי קוריאה בסך 6-7 מיליארד דולר שוחררו לשימוש הומניטרי כחלק מעסקה לשחרור אזרחים אמריקאים שהוחזקו באיראן.

ואנס גם ענה ישירות לשאלה על תקיפה מקדימה. "זה תלוי בישראל מה הם חושבים שהם צריכים לעשות כדי לשמור על ביטחון מדינתם, ואנחנו צריכים לתמוך בבעלות בריתנו בכל מקום שהן נמצאות כשהן נלחמות ברעים", אמר.

וולז מצידו הגן על הסכם הגרעין עם איראן משנת 2015, שהושג תחת הנשיא ברק אובמה והחליף למעשה את הסנקציות תמורת הגבלות על תוכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית. ההסכם, כזכור, קיבל התנגדות חריפה מצד ישראל – ובשנת 2018 טראמפ נטש את ההסכם באופן חד צדדי במהלך שהוא ציטט כראיה לנאמנותו לישראל.

הדמוקרטים אומרים שעזיבת טראמפ את ההסכם האיצה את האיום שמציבה איראן.

 

 

"היתה לנו קואליציה של מדינות שכלאה את תוכנית הגרעין של איראן באי-יכולת לקדם אותה", אמר וולז. "דונלד טראמפ משך את התוכנית הזו ולא שם שום דבר אחר במקומה. מאז איראן קרובה יותר לנשק גרעיני ממה שהיתה קודם בגלל המנהיגות ההפכפכה של דונלד טראמפ".

בן זוגו למירוץ לבית הלבן של טראמפ, אמר בתגובה: "המושל וולז יכול לבקר את הציוצים של דונלד טראמפ, אך דיפלומטיה חכמה ויעילה ושלום דרך כוח הם הדרך להחזיר יציבות לעולם שבור מאוד".

וולז כמעט ולא התייחס לפלסטינים ולמצב ברצועת עזה בעקבות המלחמה שפרצה לאחר הטבח שחמאס ביצע על אזרחי ישראל. במקום זאת, מושל מינסוטה התמרד באיום שישראל מבקשת להסיר.

"בואו נזכור איפה זה התחיל. ב-7 באוקטובר, מחבלי חמאס טבחו ביותר מ-1,400 ישראלים ולקחו בני ערובה", הוא אמר. "יכולתה של ישראל להגן על עצמה היא חיונית בהחלט. להחזיר את בני הערובה שלה, חיוני. וסיום המשבר ההומניטרי בעזה".

 

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE