הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טונה יכולה להיות מאוד בריאה – אבל גם מסוכנת. הנה מה שצריך לדעת
קופסת טונה תספק עבורכם שלל ויטמינים חיוניים, החל מברזל, מגנזיום וחלבון. אבל חשוב מאוד לשים לב לרמות הכספית ולהיזהר שלא לצרוך יתר על המידה

אמריקאים צורכים כמות משמעותית של דג טונה - בסביבות יותר ממיליארד פאונד של טונה בקופסאות וחבילות הנאכלות בתוך המדינה מדי שנה. למעשה, רק קפה וסוכר עולים על טונה בשימורים במכירות בארה"ב, כאשר מתחשבים בכמות שטח המדף שהם תופסים בחנויות מכולת.

טונה היא מין של דג מי מלח שנמצא בכל האוקיינוסים בעולם, כולל האטלנטי, הפסיפי וההודי. ישנם 15 סוגים של טונה בעולם, אבל הזן סקיפג'ק הוא המוביל במכירות בארצות הברית ומהווה יותר מ-70% מכל הטונה הנמכרת במדינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

האם טונה טובה עבורכם?

לא משנה איך אתם בוחרים לאכול את הטונה שלהם – טרייה, בשימורים, בסלט או בסושי – יש לדג שפע של יתרונות בריאותיים, כל עוד הוא לא מעורבב עם מרכיבים לא בריאים.

שלוש אונקיות של טונת סקיפג'ק, למשל, מכילות ברזל, סידן, מגנזיום, זרחן, אבץ, ויטמין B1, חומצה פולית, ויטמין B12, ויטמין A, ו-18 גרם חלבון מרשימים, על פי משרד החקלאות האמריקאי.

תכולת החלבון הגבוהה הזו בנוסף למספר הקלוריות הנמוך שלה - קופסת חמש אונקיות של טונת סקיפג'ק מכילה רק 80 קלוריות - הופכת את הדג ל"מזון אידיאלי לניהול משקל" תקין. הטונה יכולה גם לעזור לכם להרגיש שבעים יותר מאשר מזונות רבים אחרים, ולעזור לכם לבנות ולגדל מסת שריר.

מעבר לתכולת הוויטמינים, המינרלים והחלבון שלה, "רבים מהיתרונות הבריאותיים של טונה נובעים מכך שהיא מקור טוב לחומצות שומן אומגה-3", ארה לייאן ויינטראוב, דיאטנית רשומה מלוס אנג'לס.

אומגה-3 קשורות לשיפור תסמינים של ADHD ודיכאון, בריאות מוח טובה יותר, והפחתת דלקת. יתרונות אלה, בשילוב עם הויטמינים האחרים הכלולים בטונה, "יכולים לקדם סיכון מופחת למחלות לב, דמנציה, ובעיות ראייה", אמרה ויינטראוב.

"מחקרים גם תומכים באכילת דגים, כולל טונה, להפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס", הוסיפה הדיאטנית ג'יין מסר. אלה הן בין הסיבות ש"ההנחיות התזונתיות לאמריקאים ממליצות על אכילת דגים כחלק מדפוס אכילה בריא".

 

 

האם מותר לאכול טונה בכל יום?

לצד כל הנכתב לעיל, יש סיבות תקפות להימנע מצריכת יתר של טונה - ותמיד צריך להיזהר כשמוסיפים מרכיבים כמו מיונז למנה כי הוא עתיר בשומנים רוויים וקלוריות.

טונה בשימורים יכולה להכיל גם הרבה נתרן - בסביבות 280 מיליגרם, או 12% מהצריכה היומית המומלצת בקופסה אחת. תזונות עתירות נתרן מגבירות את הסיכון למחלות לב, מחלות כליות, וסרטן הקיבה.

תכולת הכספית היא גם משהו שצריך להיזהר ממנו, ומאוד, במיוחד עבור נשים בהריון או מניקות, כיוון שרמות גבוהות של כספית יכולות להזיק למערכות עצבים מתפתחות.

"במיוחד מינים גדולים יותר של טונה כמו ילוופין וביג-איי נוטים להכיל רמות כספית גבוהות יותר בגלל ביואקומולציה", מזהירה מסר. ביואקומולציה מתרחשת כאשר דגים גדולים יותר אוכלים דגים קטנים יותר המכילים כספית, "גורמת לרמות הכספית להצטבר במינים הגדולים יותר", היא הסבירה.

בגלל זה, "צריכה קבועה של כמויות גדולות של טונות אלה (וטונת אלבקור - שבדרך כלל מכילה פי שלושה יותר כספית מטונה קלה בקופסה) יכולה להגביר את החשיפה לכספית", אמרה מסר.

כדי למזער את הסיכון, מנהל המזון והתרופות ממליץ לבחור טונת סקיפג'ק או טונה "קלה" - במיוחד עבור ילדים צעירים ואימהות בהריון ומניקות.

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE