הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חברות התעופה הלואו-קוסט של ארצות הברית נמצאות בצרות כלכליות
חברות כמו Spirit ו-JetBlue עדיין לא מצליחות להתאושש מימי המגפה, כאשר הן מתמודדות עם עלויות גבוהות בהרבה – בעיקר לאור המלחמה במזרח התיכון ובאירופה

חברות התעופה הזולות של אמריקה מתקשות להתאושש בעודן מתמודדות עם רווחים  נמוכים ועלויות עולות המשפיעות על הנוסעים.

לאחר מגפת הקורונה, שעצרה את רוב הטיסות הפנימיות והבינלאומיות, חברות התעופה הזולות של ארה"ב מתקשות להתאושש. חברת Spirit Airlines הודיעה על הפסדים של 159 מיליון דולר ברבעון השני של השנה והיא כעת בוחנת אפשרויות פשיטת רגל לפי פרק 11, על פי דוח אחרון של ה'וול סטריט ג'ורנל'. Southwest, חברת התעופה הרביעית בגודלה בעולם, הודיעה ביולי כי רווחיה ירדו ב-46 אחוזים ברבעון השני של השנה.

JetBlue ו-Spirit לא הצליחו להפיק רווחים מאז לפני המגפה.

"ארצות הברית היא אחד משווקי התעופה הפנימיים הגדולים בעולם וייחודית במובנים רבים", אמר ראיין יואינג, מייסד AirlineGeeks, בראיון ל'ניוזוויק'. "גם כאשר הביקוש חזר לאחר המגפה, חברות אלו בהחלט יצטרכו להישאר זריזות".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חברות הלואו-קוסט ממשיכות להתמודד עם אתגרים כלכליים | צילום: Getty Images

 

מדוע חברות התעופה מתקשות?

למרות מספרי שיא של נוסעים השנה, חברות התעופה מתקשות למתן עלויות גבוהות יותר, כמו דלק, שכר ושיעורי ריבית.

"חברות תעופה לואו-קוסט כמו Spirit נותרו פגיעות מאוד לעלויות תנודתיות יותר ויותר", אמר יואינג. "לפי הערכות מסוימות, עלויות העבודה עלו ביותר מ-20 אחוזים בהשוואה לרמות שלפני המגפה, וכמובן, האינפלציה ובעיות אחרות בשרשרת האספקה הן גם גורם כאן".

על פי AviTrader, ההוצאות על דלק בתעשיית התעופה העולמית צפויות להגיע ל-291 מיליארד דולר ב-2024, עלייה של 100 מיליארד דולר מחמש שנים קודם לכן ב-2019. המלחמה של רוסיה באוקראינה והמתיחות המתמשכת בין ישראל, עזה, לבנון ואיראן לא מראות סימני סיום – מה שאומר שהמחירים עשויים להמשיך לעלות לתוך השנה הבאה.

כיצד זה עשוי להשפיע על הנוסעים?

כמה חברות תעופה כבר הודיעו על שינויים בשירותיהן לנוכח הירידה ברווחים, רובם קיצוצי מסלולים.

Southwest הודיעה מוקדם יותר השנה כי תצא מארבע שדות תעופה: שדה התעופה הבינלאומי בלינגהאם בוושינגטון, שדה התעופה הבינלאומי קוזומל בקינטנה רו, מקסיקו, שדה התעופה הבינלאומי ג'ורג' בוש ביוסטון, ושדה התעופה הבינלאומי סירקיוז הנקוק בניו יורק.

ביוני, JetBlue הפסיקה לשרת את בוגוטה, קולומביה, קיטו, אקוודור, לימה, פרו וקנזס סיטי. Spirit גם הודיעה בסוף ספטמבר כי תקצץ 32 מסלולים, בעיקר מבוסטון ודאלאס, שני אזורים בהם היא מתמודדת עם תחרות קשה מחברות תעופה אחרות.

עם זאת, בעוד שהבעיות נמשכות ומסלולים ממשיכים להיחתך, יואינג אמר כי לא סביר שאף אחת מחברות התעופה הזולות של ארצות הברית תצא מעסקים.

"חברות כמו Spirit בנויות סביב מבנה עלויות נמוך במיוחד, מכאן השם שלהן. כרגע לפחות, נראה שאף שחקן גדול לא 'יקרוס', אם אפשר לומר, אבל לקוחות עשויים לראות שינויים ברשתות המסלולים והצעות התעריפים כאשר חברות תעופה אלו מסתגלות לשוק דינמי", אמר יואינג.

 

 

למידה מאירופה

בעוד שהשמיים עשויים להיות חשוכים עבור חברות התעופה הזולות של ארה"ב, הדברים נראים בהירים בהרבה באירופה.

Ryanair האירית התאוששה היטב מהפסדי רווחים במהלך המגפה, עם עלייה של 34 אחוזים ברווחים שדווחה בשנה עד מאי 2024. לאחר שלוש שנים רצופות של הפסדים. Wizz Air ההונגרית התגאתה בעלייה של 30.2 אחוזים ברווחים במרץ השנה.

"כדי לעזור למצבן, חברות התעופה הזולות של ארה"ב יכולות ללמוד שיעור מהמקבילות שלהן באיחוד האירופי ובריטניה כמו easyJet, Wizz ו-Ryanair, שמשגשגות למרות התנאים הכלכליים", אמר אנטון רדצ'נקו, מנכ"ל AirAdvisor מבוסטון.

"חברות התעופה הזולות האלה באיחוד האירופי ובריטניה באמת שלטו במודל העסקי עם יותר יעילות תפעולית, בקרת עלויות, ועל ידי מקסום הכנסות נלוות - משהו שחברות התעופה הזולות של ארה"ב יכולות לעשות יותר".

רדצ'נקו הסביר שחברות התעופה הזולות של אירופה "מפרקות" את שירותיהן, מה שאומר שאלמנטים ניתנים לרכישה כמו מטען, בחירת מושב ועלייה מהירה למטוס מטופלים כתוספות בתשלום בעת ההזמנה. חלק מחברות התעופה אף גובות עבור הדפסת כרטיסי עלייה למטוס ודמי צ'ק-אין עבור אלה שלא עושים זאת באינטרנט לפני טיסה. בעוד שכמה ספקים אמריקאים עושים זאת, זו תופעה הרבה יותר נפוצה בחברות התעופה האירופאיות.

"כמה חברות תעופה זולות בארה"ב עושות זאת גם כן, אבל לא באותה מידה", הוא אמר. "זה אולי לא יהיה פופולרי בקרב נוסעים אמריקאים בהתחלה, אבל דיגיטציה של יותר משירותי הלקוחות המסורתיים פנים מול פנים יכולה גם להוריד עלויות".

"בנוסף, חברות תעופה זולות באיחוד האירופי ובריטניה מפיקות את המרב ממטוסיהן עם זמני סיבוב מהירים במיוחד. הן גם נוטות לסטנדרטיזציה של ציי המטוסים שלהן, מה שיכול להפחית את הזמן והכסף המשמשים עם מבחר מגוון יותר של מטוסים", אמר רדצ'נקו. "אם חברות התעופה הזולות של ארה"ב היו עושות זאת ומתמקדות יותר בשימוש בשדות תעופה משניים ושירות מנקודה לנקודה, הן היו יכולות להפחית חלק מהעלויות התפעוליות".

 

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE