הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
איראן מתכוננת למלחמה עם ישראל, אך מקווה למנוע אותה
לטהרן מספר תוכניות להגיב למתקפת תגמול מאיימת מצד ישראל, בהתאם לחומרתה, וייתכן גם שלא תעשה דבר, אומרים גורמים מקורבים

איראן נמצאת במצב כוננות גבוה לקראת מתקפת תגמול צפויה מישראל, כאשר המנהיג העליון, איתאללה עלי חמינאי, הורה לצבא להכין מספר תוכניות תגובה אפשריות - כך עולה משיחות עם ארבעה גורמים איראנים בכירים.

לפי הגורמים, שדיברו בעילום שם, היקף התגובה האיראנית יהיה תלוי בעוצמת המתקפה הישראלית. אם ישראל תבצע מתקפה מוגבלת על בסיסים צבאיים ומחסני טילים ומל"טים, ייתכן שאיראן תבחר שלא להגיב כלל. עם זאת, חמינאי הבהיר כי תגובה איראנית תהיה ודאית במקרה של פגיעה בתשתיות נפט ואנרגיה, במתקנים גרעיניים או בבכירים איראנים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בעוד תומכי המשטר הנלהבים מביעים נכונות להילחם בישראל, רבים מהאיראנים מביעים חרדה וכעס על האפשרות להיגרר למלחמה שאינם תומכים בה

 

במקרה של פגיעה משמעותית, התגובות הנשקלות כוללות ירי של עד 1,000 טילים בליסטיים, הגברת התקיפות של ארגוני השליח (פרוקסי) האיראניים באזור, ושיבוש זרימת האנרגיה העולמית והספנות במפרץ הפרסי ובמצרי הורמוז.

בשבוע האחרון, בכירים איראנים הציגו עמדות מגוונות בפומבי לגבי אופן ההתמודדות עם האיום הישראלי. בעוד שהנשיא פזשקיאן ושר החוץ עראקצ'י הבטיחו תגובה במונחים מדודים, מפקד בכיר במשמרות המהפכה איים ב"חיסול כל הציונים".

איראן מנהלת בשבועות האחרונים מאמץ דיפלומטי נרחב לחיזוק בריתות עם מדינות ערב באזור, תוך אזהרתן כי סיוע לישראל בתקיפה יהפוך אותן למטרה לגיטימית. במקביל, טהרן מנסה להעביר מסרים לוושינגטון דרך ערוצים עקיפים במטרה לרסן את ישראל ולמנוע מלחמה.

המומחים מעריכים כי איראן אינה מעוניינת במלחמה כוללת עם ישראל, במיוחד לאחר שראתה את הפגיעה הקשה בבעלות בריתה בלבנון ובעזה. הממשלה החדשה באיראן מעדיפה להתמקד במשא ומתן עם המערב להסרת הסנקציות ושיפור הכלכלה הכושלת.

ברחובות טהרן, הסימנים היחידים למתיחות הם ציורי קיר תעמולה המאיימים על ישראל בעברית. המטבע האיראני ממשיך להיחלש מול הדולר, מחירי הזהב עולים, והממשלה אסרה על טיסות של רחפנים אזרחיים. רוב חברות התעופה הזרות השעו את טיסותיהן לאיראן.

בעוד תומכי המשטר הנלהבים מביעים נכונות להילחם בישראל, רבים מהאיראנים מביעים חרדה וכעס על האפשרות להיגרר למלחמה שאינם תומכים בה. "נשארתי באיראן למרות כל הבעיות ונאבקתי לשרוד," אמרה ראיקה, אמנית בת 47 מטהרן. "אני לא רוצה שנתערב במלחמות של מדינות אחרות. אני לא רוצה למות בשביל משהו שאין לו קשר למדינה שלי ולעם שלי."

100% לא
0% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE