הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אוקראינה תקבל 50 מיליארד דולר מנכסים שהמערב הקפיא לרוסיה
בכיר ביטחוני בבית הלבן הדגיש כי "מעולם לא נעשה דבר כזה" מצד קואליציית מדינות שלוקחת נכסים רבים מהכוח התוקפן - ומעבירה להגנה של הצד הנפגע

הבית הלבן הודיע ביום רביעי כי ארגון ה-G7 מתקרב להסכם למתן הלוואות בסך 50 מיליארד דולר לאוקראינה – כספים המגובים ברווחים מנכסים רוסיים שהוקפאו בעקבות המלחמה שהחלה בפברואר 2022.

הכספים יתמכו בהגנה ובכלכלה של אוקראינה בזמן שהיא ממשיכה להדוף את כוחות צבא רוסיה.

החלטת ה-G7 לתמוך בהלוואה של 50 מיליארד דולר מגיעה לאחר חודשים של משא ומתן על איך להשתמש באופן חוקי ברווחים מנכסים רוסיים מוקפאים מבלי להחרים את הנכסים עצמם. שיטה זו מונעת אתגרים משפטיים פוטנציאליים מצד רוסיה או השלכות בלתי צפויות על השווקים הגלובליים.

מנהיגי המדינות החברות - קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, בריטניה וארצות הברית - הסכימו מוקדם יותר השנה להתקדם עם התוכנית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן אמרה כי המהלך ההיסטורי לא יערב משלמי מיסים אמריקאים.

"אנחנו קרובים מאוד לסיום חלקה של אמריקה בחבילת ההלוואות של 50 מיליארד דולר זו", אישרה ילן במסיבת עיתונאים לאחרונה, והדגישה שכל ההלוואה תוחזר עם רווחי הנכסים הרוסיים.

'מעולם לא נעשה דבר כזה'

ארה"ב מתכננת לתרום 20 מיליארד דולר, בעוד שאר החברות יספקו את 30 המיליארד הנותרים.

לאחר שיושלם, המהלך יסמן את הפעם הראשונה שברית מסוג זה הקפיאה נכסים של מדינה לוחמת פעילה והשתמשה ברווחים כדי לסייע לקורבן.

"חשוב להבהיר, מעולם לא נעשה דבר כזה", אמר דליפ סינג, סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן לכלכלה בינלאומית.

"מעולם לא קואליציה רב-צדדית הקפיאה את הנכסים של מדינה תוקפנית ואז רתמה את ערך הנכסים הללו למימון ההגנה של הצד הנפגע, תוך שמירה על שלטון החוק ושמירה על סולידריות", המשיך.

תרומת ארה"ב להלוואה תחולק בין סיוע כלכלי וצבאי לאוקראינה, אמר סינג. הוא הוסיף כי פרטים נוספים יושלמו במהלך פגישת שרי האוצר של ה-G7 השבוע בסטרזה, איטליה.

 

 

כיצד יחולקו התשלומים?

התשלומים אמורים להתבצע בשלבים עד סוף 2025.

גורמים אוקראינים צפויים להחליט כיצד להשתמש בכספים בצורה הטובה ביותר, וקייב הדגישה את הצורך בתמיכה כספית מהירה לחיזוק המאמצים הכלכליים והצבאיים שלה.

רוב הנכסים מוחזקים בתוך האיחוד האירופי, וכמה ממדינות ה-G7 הביעו חששות לגבי החוקיות של השימוש בכספים רוסיים, שמתוכם הוקפאו כ-260 מיליארד דולר.

כדי להבטיח את ביטחון ההלוואה, האיחוד האירופי מתכוון להמשיך בהקפאת הנכסים לטווח ארוך, גם עם הצורך בחידושים חצי שנתיים. ילן אמרה שאמצעים אלה יבטיחו שמשלמי המיסים האמריקאים לא יישאו באחריות להחזר ההלוואה.

תגובת נגד רוסית

גורמים באירופה חוששים כיצד רוסיה תגיב לצעד היסטורי כזה, שכן מוסקבה לא נרתעת ממהלכים כאלה – ואף מצליחה להתרומם, וכיום נמצאת במקום חזק למדי.

רק השבוע, בין יום שלישי לחמישי, רוסיה אירחה את פסגת BRICS – ראשי תיבות של ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה. מדובר בקואליציה שמתחזקת מאוד, עם הצטרפותן לאחרונה של איראן, מצרים, איחוד האמירויות, אתיופיה וערב הסעודית. טורקיה, אזרבייג'ן ומלזיה הגישו בקשה להצטרף.

בפסגה, שצריכה להדאיג מאוד את המערב, דובר על "סדר עולמי חדש" עם תחלופה לשליטה האמריקאית – כולל הדולר "שמשמש ככלי נשק... אנחנו באמת רואים שזה כך. אני חושב שזו טעות גדולה מצד אלה שעושים זאת".

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE