הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בשנה הבאה בירושלים - נטע סחפה את הצבעת הקהל וניצחה באירוויזיון
נטע ברזילי עשתה את זה והביאה לישראל זכייה רביעית אי פעם בתחרות הזמר האירופית, 20 שנה בדיוק אחרי זכייתה של דנה אינטרנשיונל ב-1998. הצבעת השופטים הציבה את אוסטריה במקום הראשון, אולם הקהל הצדיק את המהמרים והשאיר את ההכרעה לרגע האחרון בין קפריסין לישראל

יש אליפות! נטע ברזילי, נציגת ישראל לאירוויזיון שעד לפני חודשים ספורים היתה אלמונית לחלוטין, סחפה את אירופה וניצחה בתחרות האירוויזיון עם שירה TOY בתום דרמה ענקית, שנמשכה ממש עד לרגע האחרון. ברזילי גברה על אלני פריירו, ילידת אלבניה שייצגה את קפריסין וסיימה שנייה. 

בתום הצבעת 43 המדינות שהשתתפו השנה בתחרות משלבי חצי הגמר, היתה הפתעה גדולה: אוסטריה, שלא היתה מדורגת כלל בין בעלות הסיכוי הריאלי לנצח, הובילה עם 271 נקודות. במקום השני שבדיה עם 253, ובמקום השלישי נטע ברזילי מישראל, שהובילה בשלב ההצבעה המוקדם (אחרי כשליש מן המדינות), עם 212 נקודות. הצבעת השופטים שווה 50% מן התוצאה הסופית, והצבעת הקהל מהווה את המחצית הנוספת. 

הקהל לא התרשם מה"מסובבת" שהכניסו השופטים לתחזיות, ואחרי מחצית מהצבעת הקהל היה ברור שאוסטריה בחוץ. המתח הלך ונצבר עד לשתי המדורגות הגבוהות ביותר על ידי הקהל. המנחות הפורטוגזיות משכו את הדרמה ככל שיכלו, אולם בסוף הודיעו: מספר הנקודות השני בגובהו מן הקהל הולך לקפריסין, מה שאומר שישראל מנצחת, עם 529 נקודות! קפריסין סיימה כאמור שנייה, עם 436 נקודות, בזכות האהבה הרבה (אך לא מדי) מהקהל, אחרי שהשופטים השאירו אותה הרחק מאחור, בניגוד לתחזיות. 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הופעה אדירה. נטע ברזילי, הערב בליסבון (רויטרס)


ישראל ידועה כמדינה חולת-אירוויזיון באופן כללי, אבל הפעם היה לעם היושב בציון עניין נוסף. בניגוד לשנים האחרונות, לראשונה בעצם מאז הזכייה של דנה אינטרנשיונל בסוף הניינטיז, הפעם נתנו החובבים, המומחים ובורסות ההימורים סיכוי רציני מאד לזכייה ישראלית. היות שכך אכן קרה, זו הפעם הרביעית שישראל זוכה באירוע הקאמפ האהוב של אירופה (1978 - יזהר כהן, "אבניבי"; 1979 - חלב ודבש, "הללויה"; 1998 - דנה אינטרנשיונל, "דיווה"). 

עם התקרב שלב השירים לסיומו, שלושת המועמדים העיקריים על פי בורסות ההימורים (ישראל, אירלנד, קפריסין) עלו לבמה תוך ארבעה שירים (כשביניהם שיר הבלוז המצוין אך הלא-שייך-לענף של הולנד). הנציגה הישראלית נטע ברזילי קצרה תשואות אדירות בתום הופעתה - הרמות ביותר שנשמעו בתחרות עד לאותו רגע. גראהם נורטון, אושיית הטלוויזיה והאירוויזיון הבריטי, אמר "יש לנטע קול פנטסטי. ייתכן בהחלט שראינו כעת את הזוכה בתחרות". עם זאת, גם ריאן אושונסי האירי, שהופיע אחריה קצר תשואות רמות, וכך גם הלני פריירו, ילידת אלבניה המייצגת את קפריסין. 

השיר האיטלקי נעל את שלב השירים ולאחר הפסקה קצרה ייפתח שלב ההצבעה. מתכונת ההצבעה משלבת בין צוות שופטים בכל מדינה להצבעת הקהל, המצביע באמצעות האינטרנט, או בטלפון\סמס. מצביעי הקהל, כמו צוותי השופטים, אינם יכולים להצביע בעד המדינה שלהם. 

26 מדינות מתמודדות בשלב הגמר של התחרות, מתוך 43 שהתמודדו בחצאי הגמר. התחרות השנה נערכת בנושא "אוקיאנוס", לכבוד עבר יורדי-הים המפואר של המארחת; הסלוגן של התחרות השנה הוא "כולם לעלות" (#AllAboard) ובטקס הפתיחה הוצגו דגלי המדינות המשתתפות על ידי גברים ונשים בתלבושות של מלחים. 


הכוכבת (בוורוד, שמאלה מהאמצע) והפמלייה



נציגת ישראל היא נטע ברזילי המוכשרת, שפרצה משום מקום עם השיר "טוי", והמשיכה לדהור בצמרת רשימות הפייבוריטים למרות שנאסר עליה להשתמש בגימיק הלוהט עמו זכתה בתחרות הקדם-אירוויזיון, הלא הוא ה"לופר", "מסובב הצלילים" ששיכפל את קולה של נטע ויצר אפקטים פופיים מבריקים. ברזילי, שהיתה תקליטנית אלמונית כמעט לגמרי (על אף שלמדה בבית הספר למוזיקה "רימון" ושירתה בלהקת חיל הים) בטרם החליטה לגשת לתחרות "הכוכב הבא לאירוויזיון", הוכיחה שגם בלי העזר הטכני יש לה נוכחות קולית מרשימה, ואם בכלל חיבת הקהל האירופי כלפיה רק גברה. בסופו של דבר הושגה פשרה לפיה תוכל ברזילי להשתמש בלופר באופן מוגבל, אך ההפקה כבר עברה הלאה והלופר שיופיע על הבמה יתפקד כאפקט ויזואלי בלבד (ומשהו לנטע להתעסק איתו בזמן שהיא שרה) אך לא יספק צלילים.

המועמדת העיקרית לזכייה היא שכנתנו מצפון-מערב, קפריסין. שירה של אלני פוריירה, "פואגו", תואר בין השאר כ"מה שהיה קורה אם שאקירה וביונסה היו מביאות ילד יחד". בבורסת הניחושים נעים יחסי ההימורים על הקפריסאית בין 11/8 ל-5/4. נטע ברזילי מדורגת שנייה, עם סיכויי זכייה הנעים בין 11/4 ל-5/2. במקום השלישי מדורג ריאן אושונסי האירי עם "Together", בלדת פופ מתקתקה המבוצעת על ידי זמר שנראה כאילו יוצר במפעל לזמרי להקות בנים. עליו אפשר להמר ביחס של בין 7/1 ל-10/1. 

אושונסי זינק לשלישייה המובילה על תקן "סוס שחור" לאחר שערוריה קטנה, במסגרתה שללה רשות השידור האירופית מרשת מנגו טי.וי הסינית את הזכות לשדר את התחרות. הסיבה? בחצי הגמר צנזרה הרשת הסינית את השיר האירי בשל תכני הגאווה הגאה המשובצים בו. סיפור כזה אף פעם לא מזיק כשמדובר באירוויזיון.עוד מועמדת חזקה היא צרפת, עם השאנסון "מרסי" המבוצע בידי צמד הבעל והאישה "מדאם מסייה". מי שיהמרו על בני הזוג ויזכו, יכפילו את כספם פי 14 עד 20.


ברכת הנשיא

אלא שבעוד כל המתמודדים הללו הם זמרים "כמו שזמרים צריכים להיראות", יפים ונכונים במושגים המקובלים (פריירו הקפריסאית היא רזה, חטובה ומופיעה בתלבושות צמודות וחושפניות, אושונסי הוא בעל מראה של דוגמן מלוקק, וגם ז'אן קארל לוקאס ואמילי סאט, הזוג הנשוי הצרפתי, "נראים מצוין". נטע לעומתם היא אישה גדולת מידות, שאינה מנסה כלל להתאים את עצמה ללוק של הז'אנר. אבל עם המון ביטחון עצמי, כישרון וגישה אמיתית ונינוחה, היא כבשה את חובבי האירוויזיון מליסבון ועד קייב, ובעוד כמה שעות נדע אם זה יספיק גם לזכייה בכל הקופה. אנחנו נמשיך לעדכן, ואתם - הישארו עמנו.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שוחח הערב (מוצ"ש) עם נטע ברזילי ואיחל לה הצלחה.  

"נטע היקרה שלנו, רציתי לדבר איתך לפני שהכל מתחיל, כדי להגיד לך כמה אנחנו גאים בך, לא משנה מה תהיה התוצאה היום בלילה", אמר הנשיא והוסיף: "את יוצרת מוכשרת ומופלאה, שמציבה את מדינת ישראל בקדמת הבמה של היצירה בכל העולם, ואני רוצה להגיד לך תודה על הדרך שעשית עד עכשיו. לא משנה מה תהיה התוצאה הערב- את עבור כולנו סמל לניצחון. כשאת עולה הערב תזכרי- את לרגע לא לבד, מדינה שלמה מאחורייך. מירושלים, ממני ומנחמה אני שולח לך 'דוז פואה'."

נטע הודתה לנשיא על השיחה בהתרגשות גדולה ואמרה: "אני מרגישה מצוין אנחנו במתח, אבל אנחנו עושים עבודה מטורפת כל המשלחת. כולם מרימים לי ודואגים שאהיה באנרגיה הכי טובה שיש ואני שומרת על קור רוח. יאללה נעשה את זה, קטן עלינו".

לאחר שסיימה לשיר בתחרות, ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ (וגם פרסם בפייסבוק) שלוש מלים: "נטע, כפרה עלייך". 


עדכונים:

הרגע הלא-מתוכנן הראשון באירוויזיון אירע בעת שאלמוני טיפש במיוחד פרץ לבמה במהלך הופעת הנציגה הבריטית סו-רי וחטף מידה את המיקרופון. האירוע הופסק בזמן שהמארנים סילקו את חובב הזמר הנלהב-מדי ווידאו שתקלת האבטחה טופלה בטרם נמשכה התחרות. לאחר מכן רחשו שמועות שהזמרת הבריטית תקבל הזדמנות נוספת, אולם על פי הדיווחים היא ויתרה על כך. 

לאחר הניצחון הגדול קיבלה המנצחת טלפונים משרת התרבות מירי רגב, ואחריה מראש הממשלה בנימין נתניהו, שחזר על מה שצייץ ואמר לה "כפרה עלייך". 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE