הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ ממשיך להרוס את הסדר הבינלאומי. המטרה הפעם: ארגון הסחר העולמי
הארגון הוקם ב-1994 כעדכון ל"הסכם הכללי על סחר ומכסי מגן" מ-1948, שכמו הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית, מהווה את אחד מנדבכי הסדר העולמי מאז תום מלחמת העולם השנייה. טראמפ כועס על הארגון בשל סירובו לפסוק כי רק מכסי המגן של ארה"ב לגיטימיים, ואלה שמטילות מדינות בתגובה אינם חוקיים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הטיל היום (חמישי) פצצה לזירת הסחר העולמי כשאמר בראיון לאתר בלומברג כי אם ארגון הסחר העולמי לא "יתאפס על עצמו" ("shape up"), הוא יוציא את ארצות הברית מן הארגון אותו ייסדה, המהווה נדבך מרכזי בסדר הבינלאומי שארה"ב יצרה והובילה לאחר מלחמת העולם השנייה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


פרק נוסף בסדרה "ארה"ב נגד העולם"



בראיון שנתן לאתר היום חזר הנשיא ומתח ביקורת על יחסו של הארגון לארה"ב. הדברים לאחר דיווחים קודמים לפיהם טראמפ אמר לעוזריו בבית הלבן כי ברצונו לעזוב את הארגון. אולם בכירי ממשלו אינם חולקים את להיטותו בנושא. בראיון שנתן ל-CNBC ביולי כינה שר המסחר וילבור רוס את הדיבורים על עזיבות ה-WTO "מוקדמים במקצת".

"לא הסתרנו את דעתנו שיש כמה רפורמות נחוצות בארגון הסחר העולמי", אמר אז רוס, והבהיר כי על ה-WTO "לעדכן ולשפר את התיאום בפעילויותיו". ארגון הסחר העולמי נוסד רשמית בשמו זה ב-1994, אולם הוא מהווה גלגול של "ההסכם הכללי על סחר ומכסי מגן" (GATT), שנוסד ב-1948, מעט לאחר הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית, כחלק ממערכת הסדר הבינלאומי שלאחר המלחמה. הארגון מסדיר את הסחר הבינלאומי (רבים מהסכמי הסחר ברחבי העולם מועתקים כלשונם מהסכמי-הבסיס של הארגון) ומשמש זירה ליישוב מחלוקות סחר.


אפילו הוא לא חושב שזה רעיון טוב. שר המסחר, וילבור רוס (צילום: ביזנס אינסיידר)



דבריו של טראמפ באים בעיצומם של מאבקי סחר רב-צדדיים, אשר השפיעו לרעה על מניות הרגישות לסחר הבינלאומי. היום קטעו מניות ארה"ב רצף של ארבעה ימי עליות, לאחר שפורסם כי טראמפ נחוש בדעתו להתקדם עם התוכנית להטיל מכסי מגן על סחורות יבוא מסין בסך 200 מיליארד דולר נוספים.

למרות דבריו של טראמפ, ארה"ב אינה מהססת לבקש את עזרת ה-WTO בטיפול במכסי-נגד שהטילו סין, האיחוד האירופי, קנדה, מקסיקו וטורקיה בתגובה למכסי המגן של טראמפ. ביולי הגישה ארה"ב חמש "פעולות מחלוקת" עם הארגון בטענה שמכסי הנגד שהוטלו על ארה"ב אינן חוקיות תחת כללי הארגון. סירובו של הארגון לפסוק כי צעדיו של טראמפ לגיטימיים אולם מענה מידתי עליהם אינו חוקי הוא שמעלה את חמת הנשיא.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE