הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
משפטו של רוג'ר סטון: משרד המשפטים הפחית את העונש המומלץ, התובעים בתיק הגיבו בעזיבה המונית
המלצת הענישה הועברה לשופטת איימי ברמן, אך במשרד המשפטים ביטלו אל המלצת התובעים ובמקום ביקשו מהשופטת "להתחשב בגילו המתקדם של הנאשם". 3 מהתובעים החליטו לעזוב את משרד המשפטים, התובע הראשי ישוב לתפקידו הקודם

כל ארבעת התובעים שהיו אמונים על ההליך המשפטי כנגד מקורבו של הנשיא טראמפ, רוג'ר סטון, הודיעו מוקדם יותר היום כי בכוונתם לנטוש את התיק, וזאת על רקע החלטת משרד המשפטים להמליץ על עונש מאסר קצר באופן משמעותי ממה שהתובעים המליצו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


סטון בדרכו לבית המשפט (צילום: רויטרס)

 

סטון, יועץ רפובליקני ותיק שנחשב עד להגשת כתב האישום לאחד האנשים הכי קרובים לנשיא טראמפ, נעצר במסגרת חקירת התערבותה של רוסיה בבחירות 2016. כתב האישום בן 23 העמודים אושר על ידי חבר מושבעים גדול וכולל שבעה אישומים: סעיף אחד של שיבוש הליכים, חמישה סעיפים של מתן עדות שקר וסעיף אחד של הטרדת עד. בין היתר, סטון מואשם שהעיד עדות שקר בפני הקונגרס, שיקר בנוגע למסמכים רלוונטיים וסירב להציגם בפני הקונגרס והסנאט והדיח אדם נוסף לשקר בעדותו בפני גורמים רשמיים.

כנהוג במערכת המשפט האמריקאית, התביעה בתיק הגישה את המלצת העונש שלה, ובמקרה הזה מדובר במאסר בפועל של 7 עד 9 שנים. אלא שבחודשים האחרונים הנשיא טראמפ שב ומדגיש כי בעיניו מדובר בעונש "חסר צדק". וכעת, משרד המשפטים התערב - יתכן שלפי הוראות הנשיא.

בהמלצה החדשה לא צויינה תקופת מאסר מסוימת, אך במקום נכתב: "ההמלצה הקודמת לא משקפת בצורה ראויה את עמדת משרד המשפטים בנוגע לעונש סביר".

 

במהלך המשפט, סטון הסתבך עם השופטת איימי ברמן (צילום: מתוך איורי ביהמ"ש)

 

המשפט של סטון מתנהל בשנה האחרונה בצורה יחסית שקטה, לאחר שבתחילת התהליך השופטת איימי ברמן אסרה על סטון לדבר, לשוחח או להגיב בכל צורה בנוגע למה שמתנהל בבית המשפט, כולל ברשתות החברתיות. איסור זה נבע ממספר פוסטים בעייתים שהעלה סטון לרשתות החברתיות, לדוגמה תמונתה של השופטת לצד כוונת של רובה.

משרד המשפטים אף העביר השבוע בקשה לשופטת ברמן ובה נכתב: "אנחנו מפצירים בך להתחשב בגילו המתקדם, מצבו הרפואי, מצבו האישי והיעדר עבר פלילי כשאת גוזרת את דינו של הנאשם". עוד נכתב כי "הנאשם אומנם ביצע עבירות חמורות ומגיע לו להישלח למאסר, אך לפי מה שידוע לממשלה, עונש של 87 עד 108 חודשי מאסר זה מוגזם ולא נחוץ".

בסוף ההמלצה נכתב: "הממשל פונה לבית המשפט כדי לקבוע את העונש הספציפי תחת הנסיבות הקיימות בתיק".

 

סטון והנשיא טראמפ מכירים שנים רבות. הבוקר הנשיא אמר שמדובר ב"מצב נוראי ולא הוגן" (צילום: AP)

 

בעקבות ההתערבות של משרד המשפטים, התובע הראשי שהוביל את התיק נגד סטון - ארון זלינסקי - הודיע כי הוא מתפטר מהתיק. חשוב להסביר כי זלינסקי היה אחד מאנשיו של התובע המיוחד רוברט מולר, והוא לא עוזב את משרד המשפטים. במקום, הוא יחזור למשרד התובע הפדרלי במרילנד שבו עבד לפני שגוייס ע"י מולר.

תובע נוסף, ג'ונתן קראביס, הגיש אף הוא את התפטרותו, אך במקרה שלו מדובר בעזיבת העבודה. במכתב ששיגר לשופטת כתב קראביס כי "אני לא מסוגל לייצג את הממשל יותר". שני התובעים הנוספים, אדם ג'ד ומייקל מרנדו, הודיעו אף הם על עזיבתם.

הנשיא טראמפ התייחס לפרשת סטון בסדרת ציוצים לילית: "זהו מצב נוראי ולא הוגן. הפשעים האמיתיים היו של הצד השני ולא קורה להם כלום", הוא כתב. הבוקר הוא שוחח על הנושא עם כתבי הבית הלבן וטען שלא הורה למשרד המשפטים להפחית בעונשו הצפוי של סטון: "אני יכול לעשות את זה אם אני רוצה, יש לי את הזכות לעשות את זה. אבל אני חייב להגיד שההמלצה המקורית הייתה מגוחכת".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE