הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מגמה מדאיגה: האם סמארטפונים גרמו לעלייה במקרי מוות בקרב הולכי רגל?
אחרי שני עשורים שבהם נרשמה ירידה דרסטית בכמות הולכי הרגל שנהרגו בתאונות, הרי שמאז 2009 נרשמה עלייה של 50%. הסיבה המרכזית לכך היא השימוש בסמארטפונים מצד אותם הולכי רגל

כמות הולכי הרגל שנהרגים מדי שנה בארצות הברית רשמה אשתקד שיא של 30 שנים, כך על פי מידע שנחשף השבוע ע"י משרד התחבורה בוושינגטון.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"בעשר השנים האחרונות נרשמה עלייה של 50% בכמות ההרוגים בקרב הולכי רגל" (צילום: Getty Images)

 

לפי הנתונים, במהלך 2019 נהרגו 6,590 הולכי רגל בתאונות דרכים, עלייה של 5% לעומת השנה הקודמת. מדובר בהכי הרבה הרוגים בקרב הולכי רגל מאז ש-6,870 איש נהרגו בשנת 1989.

בשני העשורים שלאחר מכן, כמות ההרוגים רק הלכה וירדה, ורבים בארה"ב היו אופטימיים לגבי הסיכוי שהמגמה תימשך. בשנת 2009, כמות הולכי הרגל שנהרגו בתאונות עמד על קצת יותר מ-4,000, אך לאחר מכן המגמה השתנתה לחלוטין.

במקום לרדת, כמות ההרוגים רק עלתה: "בעשר השנים האחרונות אנחנו רואים עלייה של יותר מ-50% בכמות הולכי הרגל שנהרגים", מסביר ג'ונתן אדקינס, מנכ"ל איגוד המושלים לבטיחות בתעבורה.

 

הולכי רגל מרוכזים בטלפון ולא ברכבים שדוהרים בכבישי ניו יורק (צילום: iStock)

 

חוקרים הצביעו על מגוון סיבות שתרמו לשינוי, למשל העובדה שמכוניות גדולות יותר כמו רכבי SUV הפכו לשכיחים יותר. הסיכוי לשרוד פגיעה מרכב כזה נמוך באופן משמעותי מאשר הסיכוי לשרוד פגיעה מרכב "פרייבט".

בנוסף, חוקרי האיגוד הצביעו על "שינויים בדפוסי השימוש בסמים", בייחוד לאור הלגליזציה של מריחואנה בעשרות מדינות.

אך הסיבה המרכזית, לדעת חוקרי האיגוד, היא השימוש בטלפונים ניידים, אך לאו דווקא של הנהגים הפוגעים, אלא של הולכי הרגל. סקר של מכון החקר "פיו" מצא כי 81% מהבוגרים בארה"ב משתמשים בסמארטפונים, וזאת לעומת 35% בלבד בשנת 2011.

"על אף שישנו תיאום בין העלייה בכמות ההרוגים לבין העלייה בשימוש בטלפונים ניידים, ובייחוד סמארטפונים, אין שום ראייה שמצביעה על קשר וודאי", הסבירו חוקרי האיגוד, שהסתייגו במעט מהקביעה, "יתכן שזה קשור לכך שחוקרי המשטרה לא יכולים להצביע על רגע מסוים של חוסר תשומת לב שנובע משימוש בטלפון".

 

גם השכיחות של רכבים גדולים יותר תרמה לעלייה (צילום: Shutterstock)

 

סיבה נוספת שאולי גרמה לעלייה בכמות הולכי הרגל שנהרגים בכבישים היא התחממות כדור הארץ. לדעת החוקרים, העובדה שכדור הארץ מתחמם גורם לאנשים לצאת להליכות בשעות הערב, וכמות הולכי הרגל שנהרגים בין השקיעה לזריחה עלתה ב-67% מאז 2009, וזאת לעומת עלייה של 16% במהלך שעות היום.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE