הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם הריחוק החברתי מונע מקליפורניה להפוך לניו יורק הבאה?
לדעת מומחים לבריאות הציבור, העובדה שמדינות כמו קליפורניה ו-וושינגטון אימצו הנחיות להישאר בבתים ולשמור על ריחוק חברתי היא שמנעה ממנה להפוך למוקד קורונה, בדומה לניו יורק, ניו ג'רזי ולואיזיאנה. "כאשר נצליח 'לשטח את העקומה', זה יורגש בקליפורניה ובוושינגטון לפני שאר המדינות", מסביר חוקר מ-UCSF

ספק רב אם מישהו שמע על המושג "ריחוק חברתי" עוד בטרם החלה המגפה העולמית, אך כעת מרבית מתושבי ארה"ב מודעים אליו היטב. בזמן שלא מעט ממדינות ארה"ב מיישרות קו עם הנחיות גורמי הבריאות רק בימים האחרונים, מדינות החוף המערבי סובלות מהמגפה כבר במשך חודש ימים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: AP)

 

נדמה כי בלפחות שתי מדינות - קליפורניה ו-וושינגטון - הרשויות והתושבים הבינו את חומרת המצב היטב כבר בשלבים מאוד ראשוניים של המגפה. כך למשל, בקליפורניה "השתמשו" באוניית התענוגות גרנד פרינסס - ששטה מול חופי סן פרנסיסקו בזמן שהצוות והנוסעים החלו להידבק בקורונה. זה היה ב-5 במרץ, וכבר באותו יום פנו גורמי הבריאות באזור לחברות גדולות בעמק הסיליקון, והפצירו בהם לאפשר לעובדים לעבוד מהבית.

כאשר הספינה סוף סוף עגנה בנמל באוקלנד ב-9 במרץ - ארבעה ימים בלבד לאחר מכן - חיי השגרה באזור מפרץ סן פרנסיסקו השתנו לחלוטין. באותו בוקר נרשמה ירידה של 24% בכמות הנוסעים במערכת התחבורה הציבורית באזור - BART - וכעבור ימים בודדים הנתון כבר עמד על 75% פחות מהרגיל. ב-16 במרץ, שבעה מחוזות באזור המפרץ (סנטה קלרה, סן מטאו, מארין, קונטרה קוסטה, אלמידה וסנטה קרוז) הפכו לרשות האמריקאית הראשונה שמנחה את התושבים להישאר בבתים.

באזור אחר, סיאטל שבוושינגטון, פעלו באופן דומה. עבור התושבים, מה שהתרחש באחד מבתי האבות בעיר (למעלה מ-50 נדבקים בשבוע הראשון של מרץ) שימש כתמרור אזהרה לציבור הרחב. בתוך כשבוע, חברות רבות בעיר - ביניהן גם מיקרוסופט ואמזון - העבירו את העובדים למתכונת של עבודה מהבית.

 

שומרים על ריחוק חברתי גם בתור לסופרמרקט. בשבוע שעבר בלוס אנג'לס (צילום: Getty Images)

 

חשוב להסביר כי בקליפורניה ובוושינגטון עדיין סובלים מהנגיף, והוא ממשיך להתפשט במדינות הללו על אף המאמצים. עם זאת, קצב ההתפשטות נמוך באופן משמעותי בהשוואה למוקדי קורונה נוספים בארה"ב, ביניהם ניו יורק, ניו ג'רזי, מישיגן ולואיזיאנה.

לדעת מומחים לבריאות הציבור, זוהי הוכחה ברורה לכך שמדיניות הריחוק החברתי משפיעה: "כאשר נצליח 'לשטח את העקומה', זה יורגש בקליפורניה ובוושינגטון לפני שאר המדינות", מסביר ד"ר ג'ורג' רות'רפורד, אפידמיולוג ומומחה למחלות זיהומיות מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו (USCF).

עוד הסביר ד"ר רות'רפורד כי "החלת מדיניות 'הישארו בבית' באזור מפרץ סן פרנסיסקו התרחשה יחסית מוקדם, כאשר הנגיף היה חדש בארה"ב, ולכן רואים פחות מקרים בהשוואה למוקדים החמים".

ד"ר רוברט קים-פארלי, אפידמיולוג מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA), הסכים עם ד"ר רות'רפורד ואף הסביר כי כמות המאושפזים והמתים כתוצאה מהנגיף היא המדד המדויק ביותר: "לפי ההערכות שלי, מספר המאושפזים והמתים מהקורונה רק יעלה, אבל בשבועות הקרובים נראה את העקומה הזו מתיישרת לה, בעיקר בזכות הריחוק החברתי", הוא אמר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE