הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
התסמין המסתורי של חולי הקורונה שסותר את הביולוגיה הבסיסית ומבלבל את צוותי הרפואה
היפוקסיה נובעת מרמות חמצן נמוכות הגורמות לאובדן הכרה ולא אחת למוות. עם זאת אלפי חולי קורונה סובלים ממנה אך ממשיכים לתפקד כרגיל. הרופאים תוהים כיצד אפשרי הדבר?

תופעה מוזרה המכונה "היפוקסיה מאושרת" גורמת לבלבול בקרב רופאים המטפלים בחולי קורונה. הרופאים מדווחים כי הפציינטים שלהם במצב טוב למרות רמות חמצן נמוכות באופן מסוכן, שבדרך כלל ישאירו אותם ללא הכרה, או אפילו מתים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


המצב המסתורי מתריס נגד הביולוגיה הבסיסית ומעלה שאלות עמוקות לגבי האופן שבו COVID-19 תוקף את הריאות, כך דווח בגרדיאן.

בעוד שרווית החמצן בדם של אדם בריא היא לפחות 95 אחוז, רופאים דיווחו על חולים מוכי קורונה עם רמות באזור ה-80 או ה-70 כולל מקרים קיצוניים של חולים עם מתחת ל-50 אחוזים.

ובכל זאת, אלה שנקראו "היפוקסיקים מאושרים", נצפו גולשים בטלפונים, משוחחים עם ספקי הבריאות שלהם, ומתארים את עצמם כבתחושה נוחה בדרך כלל, כך דווח במגזין Science.

ד"ר ראובן סטרייר, רופא חירום במרכז הרפואי הרמב"ם בברוקלין, אמר כי ישנה אי התאמה מוחלטת בין המוניטור ובין מצבו של החולה.

סטרייר ורופאים אחרים מבקשים להבין את המצב המוזר שהבחינו בו לראשונה במרץ.

גם ד"ר ג'ונתן באנארד-סמית', מומחה לטיפולי חירום בבית החולים מנצ'סטר רויאל בבריטניה, אמר ל-Guardian כי חלק מהמטופלים כלל אינם מודעים לכך ששיעורי החמצן שלהם ברצפה.

"לא היינו רואים תופעה זו בשפעת או בדלקת ריאות שנרכשה בקהילה", אמר. "זה הרבה יותר עמוק ומהווה דוגמא לפיזיולוגיה מאוד לא תקינה המתרחשת לנגד עינינו".

רופא בריטי אחר אמר שנראה כי אנשים חולים במצבי ריאות שונים העלולים לגרום להיפוקסיה קשה.

"עם דלקת ריאות או עם תסחיף ריאתי דומה הם לא היו יושבים במיטה ומדברים איתך", אמר ד"ר מייק צ'ארלסוורת 'מבית החולים 'וויתנשאווי' במנצ'סטר לאתר הגרדיאן. "אנחנו פשוט לא מבינים את זה. אנחנו לא יודעים אם זה גורם לנזק לאיברים שאנחנו לא מסוגלים לזהות. אנחנו לא מבינים אם הגוף מתגמל", הוסיף הרופא, שנדבק בעצמו ב- COVID-19".

 

המרכז הרפואי רמב"ם בברוקלין (צילום: ניו יורק פוסט)

ד"ר צ'ארלסוורת שכאמור בעצמו נדבק בקורונה סבל גם הוא מ'היפוקסיה מאושרת'.

"הייתי שולח הודעות מאוד מוזרות בטלפון. הייתי בעצם הזוי. במבט לאחור כנראה הייתי צריך להיכנס לבית חולים. אני די בטוח שרמות החמצן שלי היו נמוכות", אמר והוסיף כי מה שגורם לאנשים הסובלים ממחלות ריאה לחוסר נשימה אינה נפילה ברמת החמצן, אלא דווקא עלייה ברמות הפחמן הדו-חמצני.

"המוח מכוון לניטור הפחמן הדו-חמצני באמצעות חיישנים שונים. ברמות החמצן שלנו אנחנו לא חשים".

במקרה הנ"ל נראה כי רמות הפחמן הדו-חמצני יכולות להיות תקינות, והנשימה העמוקה עשויה להיות נוחה, כך אמרה ד"ר אלנארה מרסיה נגרי, רופאה בבית החולים סיורי-ליבאנס בסאו פאולו, ברזיל. בה גם נצפתה התופעה הסותרת את כל מה שנודע עד עתה למדע הרפואה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE