הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ירידה בפשעי השנאה, עלייה בתקריות אנטישמיות
דו"ח של משרד המשפטים בקליפורניה חושף כי בניגוד למגמה הכללית, מספר הפשעים שכוונו כנגד הקהילה היהודית דווקא עולה. השיא הגיע בפיגוע הירי הקטלני בבית כנסת בדרום המדינה, אך נרשמו גם מאות אירועים נוספים, לרבות השחתת בתי כנסת ועוד

מספר פשעי השנאה שכוונו נגד הקהילה היהודית בקליפורניה עלה ב-12% במהלך שנה שעברה, וזאת חרף העובדה שנרשמה ירידה של 4.8% בכלל פשעי השנאה במדינה המוזהבת. כך עולה מנתונים שפורסמו ע"י משרד המשפטים המקומי בסקרמנטו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock / AP)

 

באופן רשמי, קליפורניה מגדירה פשעי שנאה כ"פשעים שכוונו כנגד אדם או אנשים, בגלל הגזע, המוצא האתני, הלאום, הדת, הנטייה המינית, המגדר או הנכות שלהם". לפי הגדרה זו, בכל רחבי קליפורניה דווח על 1,015 פשעי שנאה (כאמור, ירידה לעומת 1,066 פשעי השנאה שדווחו בשנת 2018).

מתוכם, 676 הוגדרו כ"פשעי שנאה אלימים" (ירידה קלה לעומת 697 ב-2018) ו-339 הוגדרו כ"פשעי שנאה כנגד נכס" (השחתה, ריסוס כתובות שנאה וכדומה). ירידה של 12% נרשמה בפשעי השנאה על רקע גזעני, וירידה של 2.1% נרשמה בכמות פשעי השנאה על רקע נטייה מינית.

לעומת זאת, נרשמה עלייה של 3.5% במספר פשעי השנאה על רקע דתי (מ-201 ל-208), אך כאשר בוחנים את מספר פשעי השנאה כנגד הקהילה היהודית ניתן לראות שהנתון מזנק ל-11.9% (מ-126 ל-141). לשם השוואה, כמות התקריות כנגד הקהילה המוסלמית בקליפורניה ירדה ביותר מעשרה אחוזים.

יותר מ-45% מכלל פשעי השנאה שהתרחשו בקליפורניה ב-2019 אירעו במפגשים אקראיים בכבישים או מחוץ לבתים, וזאת לעומת 6.5% שאירעו במוסדות דתיים.

 

גילברט-קיי ז"ל, לצד הרב ישראל גולדשטיין (צילום: פייסבוק)

 

על אף שמרבית התקריות האנטישמיות הן השחתה (למשל, ריסוס צלב קרס על בית כנסת בבוורלי הילס), ישנו אירוע אחד שזכור יותר מכל אחד אחר בשנה שעברה: פיגוע הירי הקטלני בבית כנסת בפאוויי, מצפון לסן דייגו.

 ב-27 באפריל 2019 - ערב שביעי של חג הפסח - הגיעו מאות חברי הקהילה היהודית לבית הכנסת. בסביבות השעה 11:30 בבוקר, ג'ון ארנסט בן ה-20 נכנס למקום כשהוא חמוש ברובה סער ואפוד מגן, והחל לירות לכל עבר.

כתוצאה מהאש נפגעו קיי, רב בית הכנסת ולפחות 2 בני אדם נוספים, ביניהם ילדה בת 8. בדיעבד הסתבר כי קיי הגנה בגופה על הרב, ושילמה על כך בחייה. למרבה המזל, הילדה הצעירה נפגעה באורח קל ואילו הרב נפגע באורח בינוני כאשר נורה בשתי ידיו. בעקבות הפגיעה שספג, בשלהי 2019 החליט גולדשטיין בן ה-58 לפרוש מהתפקיד, ומי שהחליף אותו הוא בנו, הרב מנדל גולדשטיין.

לאחר הפיגוע הקטלני, רשויות החוק המקומיות הצליחו לעצור את החשוד, אך ארנסט כפר באישומים, שכוללים רצח וניסיון לרצח בבית חב"ד וניסיון הצתה של מסגד באזור חודש ימים קודם לכן.

 

מימין: ארנסט מביט בפנים חתומות בבית המשפט; משמאל: ארנסט נכנס לבית חב"ד עם כלי הנשק, המתפללים מתחבאים ובורחים (צילום: AP)

 

במהלך משפטו נחשפו דעותיו הגזעניות והקיצוניות של הנאשם. כך למשל, באחד הדיונים הוא ישב בבית המשפט בידיים משולבות ופנים חתומות. התביעה בתיק השמיעה הקלטה בת 12 דקות שבה הוא משוחח עם מוקדנית המשטרה, מספר לה על כך שהוא "ירה לכל עבר" בבית הכנסת כדי "להציל את הלבנים". 

"אני מגן על האומה שלנו מפני העם היהודי, שמנסה להשמיד את כל האנשים הלבנים", אמר ארנסט למוקדנית החירום במשטרה במה שתואר כטון רגוע ביותר. הוא תיאר בפניה היכן הוא ממתין למשטרה (בתוך מכונית ההונדה שלו), ואפילו תיאר בפניה את בתי העסק שבסביבתו. הוא הבטיח להשאיר את רובה ה-AR-15 על מושב הנוסע ולצאת מהמכונית כאשר השוטרים יגיעו לעצור אותו. בשני מקרים שונים במהלך השיחה הוא גער במוקדנית על הזמן שעובר עד להגעת המשטרה: "אתם לוקחים מלא זמן להגיע לפה, אתם לא מבינים שאתם נלחמים באנשים הלא נכונים?", הוא שאל אותה.

ג'ונתן וייס, שוטר במשטרת סן דייגו, עלה לאחר מכן לדוכן העדים וסיפר כיצד דהר במהירות של 130 מייל לשעה (כ-210 קמ"ש) בכביש מהיר מס' 15 ברגע ששמע על האירוע בפאווי. בתוך עשר דקות הוא מצא את ארנסט במכוניתו כפי שאמר למוקדנית. "הוא יצא מהמכונית וירד אל הברכיים כפי שאמרתי לו לעשות, והוא קם לאחר שאזקתי אותו", הסביר וייס בעדותו והמשיך, "הדבר הראשון שהוא שאל אותי היה, 'מה שלומך היום?', ואחרי זה הוא שאל אם אני יודע מה יהודים עשו לגזע שלנו".

בתחילת מרץ - זמן קצר לפני שמשבר הקורונה גרם לדחייה של שימועים רבים - התביעה בתיקו של ארנסט הבהירה באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי היא חפצה בהטלת עונש מוות על הנאשם. מדובר בהחלטה מעט תמוהה, שכן מושל המדינה, גאווין ניוסאם, חתם אשתקד על צו שמורה להפסיק את כל ההוצאות להורג. גם ללא צו זה, קליפורניה לא ביצעה עונש מוות מאז 2006.

את דו"ח פשעי השנאה המלא ניתן לקרוא כאן.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE