הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הראיון ש"שבר את גב הקושנר", ויפקס מחדש את טראמפ בחזרה אל בסיס בוחריו?
מזכיר המדינה לשעבר - ג'ון בולטון התראיין בסופ"ש בהמשך להשקת ספרו "המקום שזה קרה", והעלה כמה וכמה תהיות מעניינות לגבי מה שהוא מכנה "המחסור בדרך יציבה של טראמפ". אולי דווקא הראיון הזה יהיה הטריגר של טראמפ לחזור לעמדות בסיס בוחריו

האם הראיון של ג'ון בולטון היועץ הלאומי לשעבר  בסופ"ש לכלי תקשורת ישראלי, היה "הקש ששבר את גב הגמל" והטריגר שהוביל את טראמפ לשנות מגמה ולהתחיל להתרחק מהמדיניות אליה דוחף חתנו ג'רארד קושנר, בניסיון לחזור ל"בייס" שלו?
בולטון הנחשב למוביל הסמן הימני הבטחוני ניצי לאורך השנים, יתכן שגם משקף עמדות עומק של חלק ניכר מבסיס הבוחרים השמרני-בטחוני, שבלעדיו כמובן לטראמפ יהיה קשה מאוד לנצח בנובמבר.

אין זה סוד שהעמדה הסופר-דומיננטית אותה מחזיק החתן המשפחתי קושנר , הנחשב כמי שגם מוביל מדיניות פייסנית מול גורמים תוקפניים גם מבית וגם מחוץ, נשאה ונושאת מחירים לא קלים. מדיניות זו ע"פ דווחים קודמים הובילה גם להתנגשות עם שורה של האידיאולוגים הבכירים שהובילו את נצחון המפלגה הרפובליקאית ב-2016 וידידה הקרובים; החל ממזכיר המדינה לשעבר בולטון, וכמובן אסטרטג הנצחון סטיב בנון אשר שניהם כזכור פוטרו בבושת פנים, ע"פ דווחים בעקבות לחצים של קושנר. כמו כן, רק לפני כשבועיים גם רה"מ ישראל צוטט כמי שאומר בשיחות סגורות ש"קושנר לא מסוגל להיות אחראי ליומרות המגולמניות שלו בנוגע לעיצוב מפות המזרח התיכון" - ברמז עבה מדוע כוונות החלת הריבונות כל עוד קושנר מוביל אותן נועדו לכשלון, ולא יוצאות לפועל.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



ג'ון בולטון, היועץ הלאומי ושגריר ארה"ב באו"ם לשעבר 

לאחר שלפני פחות משבועיים, היועץ הלאומי ושגריר שגריר ארה"ב לשעבר באו"ם, הצהיר כי אין בכוונתו להצביע לא לטראמפ וגם לא לביידן, התראיין בסופ"ש לרגל צאת ספרו "בחדר שבו זה קרה  ושם פרס כמה עמדות מעניינות.
כזכור בסביבת טראמפ כולל הוא עצמו, עוד ניסו להתנגח בבולטון שנחשב לאמין ביותר אצל רבים מהמבציעים הרפובליקנים במהלך השבועיים האחרונים, אבל נראה שבדיעבד הם מבינים שכל התנגחות כזו בתקופה הזו של חודשים ספורים לפני הבחירות היא מקח הפסד מול בסיס הבוחרים העמוק ביותר שיש למפלגה הרפובליקנית ומכאן לטראמפ עצמו.

בולטון שגריר ארה"ב לשעבר, שכזכור בזמנו עוד בימי אובמה הציע לארה"ב לשקול את עזיבת האו"ם, עקב מה שהוא כינה: "ארגון מוטה, אנטי-אמריקאי  ואנטי-ישראלי, מושחת ורקוב" ובוודאי להפסיק לממן אותו, נשאל במהלך הראיון בסופ"ש לגבי על אמינותו של טראמפ, ועד כמה ישראל יכולה לסמוך עליו בקדנציה הבאה? 
תשובתו של בולטון היתה שקשה בעיקר לסמוך על היציבות במדיניותו, עד כדי סיכון ממשי לישראל; "טרמאפ בקלות מסוגל לשנות מדיניות מקצה לקצה". לטענת בולטון, להיטותו של טראמפ "לצאת מהקופסה" ולשחזר את הניסיון הכושל להביא לפירוק גרעיני של צפון קוריאה, דרך "פגישות אחד על אחד" עם מנהיגה ג'ונג און בקלות עלולה לחזור על עצמה והפעם ביתר שאת הפעם מול אירן באופן חמור."תיארתי בהרחבה בספרי עד כמה  הוא היה להוט להיפגש עם ההנהגה האיראנית, עם רוחאני או עם חמאנאי, כדי לדבר על חתימתו של הסכם גרעין חדש עם איראן - ובדיוק כפי שקים ג'ונג און העמיד פני שותף של טראמפ בעניינה של קוריאה, אני חושש שהאיראנים יוכלו לעשות אותו דבר עם טראמפ בכהונתו השנייה "מבחינתי שחזור מצב כזה הוא סכנה לכולנו, לעולם, לארה"ב וכמובן לישראל". בולטון רמז שבמצב כזה אירן כזה תוכל להגיע למציאות אל-חזור גרעינית.  




אסטרטג נצחון 2016, סטיב בנון,  אשר ע"פ דווחים מקורבים, גם הדחתו הגיעה בלחץ כבד של קושנר. האם התרחקות נוכחית של טראמפ מקושנר, תבשר גם קריאה לקאמבק במאני טיים אל בנון?


לא רק בעניין איראן בולטון כך משתמע לא סומך על טראמפ, אלא  גם בעניין הסכסוך הישראלי-ערבי. "למען האמת", אמר, "כל מי שחושב 'שפשוט אשב לי, אכין בזריזות גבולות פאר-טאצ', לא היה די זמן במזרח התיכון כדי להבין את עומקן של הבעיות האלה, בכך בולטון ככל הנראה העביר רמז עבה לגבי ג'רארד קושנר, שיותר ויותר נתפס כרופס מדי גם ביחס להתפרעויות בארה"ב, ולעומת פגיעה בגיבוי המשטרה,  וגם במדיניות חוץ בניסיון לפייס את התוקפן.

באשר לנושא החלת ריבונות של ישראל ביהודה ושומרון ההמלצה של בולטון, לראש הממשלה הישראלי היא לא להמתין לטראמפ בעניין ההחלה, אלא להחיל כמה שיותר מהר. "מה שמפתיע" לטענת בולטון,  "היא העובדה שטראמפ טרם העניק לישראל אור ירוק ממשי לריבונות. אבל סייג "ייתכן שמנקודת מבטו, הימנעות מהחלטה היא טובה מפני שהדבר מאפשר לו זמן רב יותר ככל שאנו מתקרבים לבחירות, זמן שבו יוכל לקבל החלטה שתתבסס על מצבו בסקרים ועל השפעתו האפשרית של הדבר על הבחירות",  ברמיזה שיתכן לדעתו של בולטון שלקראת הבחירות ממש לפחות בעניין זה טראמפ יתעשת.


מקורבי טראמפ, ויתכן גם הנשיא המכהן, הקשיבו והאזינו, וכאמור יתכן שדווקא הראיון הזה, מעניק להם סוג של אפשרות למחשבה מחדש לגבי ההליכה אחרי יוזמות החתן קושנר, לא רק בתחומי פנים, שנראה שטראמפ בדרך לעשות מהם יו-טרן אלא גם ביוזמות חוץ. יתכן שגם בסופו של דבר לגבי שינוי אסטרטגי, תוך התרחקות מקושנר וחזרה לבייס הרפובליקאי במדיניות הפנים והחוץ.
 

כזכור בימים האחרונים אסטרטג נצחון 2016,  סטיב בנון גם הוא התראיין בנושא מועמדות 2020, ולהבדיל כמובן להיות זהיר בהרבה מבולטון, תוך שהוא כמובן מביע תמיכה כללית בנשיא המכהן וברוב צעדיו תוך הבעת תקווה לנצחונו, כשהביקורת בדבריו עולה רק בין השורות ובצורה מעודנת.


 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE