הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
פחות משבוע לאחר שהחלו: חברת התרופות נאלצה להשהות את ניסויי החיסון לקורונה
אסטרהזניקה הודיעה על הפסקה זמנית של הניסויים לאחר שאחד המשתתפים חלה במה שהוגדרה כמחלה מסתורית. "נאפשר לוועדה חיצונית לבחון את הנתונים לעומק, מדובר בצעד שגרתי", אמרו בחברה והוסיפו, "ממשיכים להתחייב לשמור על הסטנדרטים הגבוהים ביותר לאורך הניסויים"

חברת התרופות אסטרהזניקה (AstraZeneca) הודיעה מוקדם יותר היום (שלישי) כי היא נאלצת להשהות את המחקר הקליני שהיא עורכת בחיסון לקורונה, וזאת מאחר שאחד המשתתפים בניסוי חלה באופן מסתורי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: AP)

 

באסטרהזניקה הבהירו כי ההחלטה התקבלה ע"י ראשיה ללא לחצים חיצוניים, וזאת כדי "לאפשר לוועדה חיצונית לבחון את הנתונים לעומק". עוד הוסבר כי מדובר ב"צעד שגרתי שחייבים לנקוט בו כאשר אחד המשתתפים בניסוי קליני סובל ממחלה בלתי מוסברת. יש לחקור את הנסיבות ולוודא שתוצאות הניסוי אמינות", כלשון ההודעה.

ראוי לציין כי חברת התרופות הבריטית-שבדית פיתחה את החיסון ביחד עם החוקרים באוניברסיטת אוקספורד, והניסויים נערכים ברחבי העולם, לרבות בארצות הברית ובאירופה.

למעשה, רק לפני כשבוע החברה הודיעה כי היא נכנס לישורת האחרונה במירוץ לחיסון, כלומר שהיא עוברת לשלב השלישי והאחרון במחקר הקליני. בעיני רבים, שלב זה הינו הקריטי ביותר, שכן הוא בוחן את החיסון הן ביעילותו מול הנגיף (במקרה זה, נגיף הקורונה) והן את בטיחותו (ולכן גם חשוב ביותר שהחברה תגייס מתנדבים רבים בגילאים שונים).

פרטים נוספים על אותה "מחלה מסתורית" טרם פורסמו, אך מהחברה נמסר שהם "ממשיכים להתחייב לשמור על הסטנדרטים הגבוהים ביותר לאורך הניסויים".

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

 

כאמור, אסטרהזניקה הכריזה בשבוע שעבר על המעבר לשלב הסופי בניסוי, ומי שמיהר לברך היה שר הבריאות ושירותי האנוש של ארצות הברית, אלכס אזר: "זה היה הישג נהדר לו היינו במצב שבו חיסון אחד עובר לשלב הסופי בפיתוחו, כשמונה חודשים בלבד לאחר שנגיף חדש התגלה בעולם. עצם העובדה שישנם שלושה חיסונים שונים שנמצאים לקראת סיום תהליך הפיתוח זה פשוט יוצא מן הכלל", הוא אמר.

גם פרנסיס קולינס, מנהל המכונים הלאומיים לבריאות (NIH) בארה"ב, בירך: "אנחנו מסייעים ככל הניתן מתוך ההבנה שידרשו ניסויים רבים. כולנו מגויסים למען המטרה: השגת חיסון".

למעשה, סטרהזניקה מצטרפת לשתי חברות אמריקאיות - פייזר ומודרנה - הנמצאות בעיצומו של השלב השלישי והאחרון בניסוי. כבר בחודש מרץ החלה מודרנה להזריק את החיסון הניסיוני בבני אדם (שלב מאוד ראשוני שבו נבדקה בעיקר סוגיית הבטיחות). 

החיסון - mRNA-1273 - פותח במשותף ע"י אנשי ה-NIH. "כל החוקרים הפכו להיות חלק מ'צוות קורונה'", אמרה בזמנו ד"ר ליסה ג'קסון, החוקרת הראשית של המכון בסיאטל, "כולם רוצים לעשות ככל שרק ניתן כדי לסייע בשעת החירום הזו", היא הוסיפה.

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

פייזר החלה לבצע ניסויים קליניים בראשית חודש מאי, והיא שיתפה פעולה ביחד עם יצרנית תרופות גרמנית בשם BioNTech, שכבר החלה לבצע ניסוי קליני באירופה בחודש שעבר: "ניסוי קליני ייחודי זה יצא לדרך בארצות הברית אחרי שכבר החל באירופה, ואנחנו מצפים בקוצר רוח לשתף פעולה עם BioNTech כדי לקדם את הפיתוח של חיסון BNT162", מסר אלברט בורלה, מנכ"ל פייזר.

בסוף חודש יולי האחרון נודע כי ממשלת ארצות הברית סיכמה עם פייזר על רכישת 100 מיליון חיסונים לקורונה, וזאת על אף שטרם התקבלו האישורים הסופיים. בזמנו הסביר השר אזר כי העסקה אמור לצאת לפועל לקראת חודש דצמבר, אולם זה יקרה "רק כאשר החיסון יוכח כיעיל ובטוח".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE