הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מכה למדיניות ההגירה של טראמפ בערב הבחירות: סיכויי קבלת האזרחות לבעלי גרין קארד לא ייפגעו אם קיבלו דמי אבטלה
בפסיקה חריגה קבע ביהמ"ש הפדרלי באילינוי כי המדיניות שנכנסה לתוקף בתחילת השנה (והופסקה באופן זמני בשל המשבר) אינה תואמת את החוק הפדרלי. בממשל טראמפ צפויים לערער, אם כי התזמון של ההחלטה מקשה על תגובה מיידית

בית המשפט הפדרלי בשיקגו פסק נגד אחד העקרונות הבולטים ברפורמת ההגירה של הנשיא טראמפ, וקבע כי יש לבטל את המדיניות לפיה ניתן לסרב להנפיק גרין קארד למהגרים שזכו לסיוע כספי מהממשל, למשל דמי אבטלה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

כזכור, סוגיה זו הועלתה לראשונה במהלך קיץ 2019 ע"י הנשיא טראמפ, שטען בזמנו כי המטרה היא להפחית בכמות המהגרים שהופכים לנטל כלכלי על החברה האמריקאית. בחודש אוקטובר אשתקד, ביהמ"ש הפדרלי בניו יורק הוציא צו מניעה זמני כנגד המהלך, והממשל הפדרלי ערער על ההחלטה.

בתחילת השנה, הסוגיה הגיעה לביהמ"ש לערעורים בניו יורק, שדחה את הבקשה לבטל את צו המניעה. שני בתי משפט פדרליים נוספים, אחד בקליפורניה והשני במדינת וושינגטון, הוציאו אף הם צווי מניעה נגד המהלך, אך בהם הממשל דווקא כן הצליח לבטל את צו המניעה. למעשה, ביהמ"ש בניו יורק היה המכשול האחרון בדרך למדיניות החדשה.

הפסיקה של ביהמ"ש העליון מחודש פברואר ביטלה את ההחלטה של ביהמ"ש בניו יורק, ובפועל החוק נכנס לתוקף בפברואר (כעבור חודש ניתן צו מניעה זמני נוסף, הפעם בשל משבר הקורונה).

אלא שכעת, השופט גארי פיינרמן קבע שהמדיניות נוגדת את מה שמכונה "Administrative Procedure Act" - חוק שמחייב גופים פדרליים לתת דין וחשבון לציבור, ולמעשה לפרסם את התוכניות המפורטת ומדוע השינויים בוצעו, דבר שלא קרה. על כן, הפסיקה של פיינרמן תחול על ארה"ב כולה.

 

הנשיא טראמפ מחריף את מדיניות ההגירה (צילום: Getty Images)

 

חשוב להבהיר כי לא מדובר בחוק חדש לחלוטין, ועד כה מהגרים שהיו בתהליך קבלת הגרין קארד נדרשו להוכיח שהם לא יהוו נטל כלכלי עבור הממשל, אך בעיקר על ידי הצגת ראיות לעבודה במשרה מלאה. השינוי שממשל טראמפ מבקש לבצע הוא יאפשר שלא להנפיק גרין קארד למועמדים שמקבלים סיוע כספי מהמשלה, לרבות תוכניות בריאות כגון Medicaid, תלושי מזון ("food stamps") וסיוע בתשלום שכר הדירה.

אחת הסיבות המובילות להתנגדות למדיניות זו היא העובדה שקציני המשרד לאזרחות ושירותי הגירה (USCIS) יוכלו לקבוע אם לדעתם מגיש הבקשה יזדקק לסיוע כלכלי בעתיד, ועל סמך טיעון זה לדחות את הבקשה.

קן קוצ'ינלי, המנהל בפועל של USCIS ומי שהציג את התוכנית, הסביר בזמנו שהשינוי נועד ליישר קו עם מדיניות הנשיא: "אנחנו רוצים לראות מהגרים שמגיעים למדינה שיכולים להתקיים בכוחות עצמם. זהו ערך מרכזי בחלום האמריקאי, והוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה שלנו, בייחוד ההיסטוריה שנוגעת להגירה חוקית", הוא אמר.

באופן כללי, מהגרים מהווים חלק קטן מסך האוכלוסייה האמריקאית אשר מקבלת סיוע כספי מהממשל. כך למשל, בתוכנית הבריאות Medicaid רק כ-6.5% הם מהגרים שלא נולדו בארה"ב, וזאת לעומת כ-87% שכן נולדו במדינה.

למעשה, מחקרים הצביעו על כך שמהגרים רבים - בייחוד כאלה שנמצאים בתהליך קבלת הגרין קארד - אינם יכולים להגיש בקשות לסיוע ממשלתי בשל מעמדם החוקי. משבר הקורונה אומנם שינה במעט את תמונת המצב, אך לא קיימים נתונים רשמיים שמהם אפשר להבין כמה מהגרים חוקיים או אנשים הנמצאים בתהליך לקבלת גרין קארד, זכו לקבל דמי אבטלה בשנה האחרונה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE