הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
נקבע עונשו של הניאו-נאצי שתכנן לפוצץ בית כנסת היסטורי בלב ארה"ב
בית המשפט הפדרלי בקולורדו קבע כי ריצ'רד הולזר בן ה-28 יעביר את 19 וחצי השנים הקרובות מאחורי סורג ובריח, ולאחר מכן ישוחרר תחת מגבלות שיישארו במשך 15 שנים נוספות. במסגרת עסקת טיעון, הוא הודה שתכנן לפוצץ את בית הכנסת ההיסטורי בדרום המדינה

צעיר תושב קולורדו שהודה בקשריו לארגונים בתנועת העליונות הלבנה ומגדיר את עצמו כ"ניאו-נאצי גאה", נידון בשבוע שעבר לקרוב לעשרים שנות מאסר, וזאת לאחר שהודה שתכנן לפוצץ את אחד מבתי הכנסת העתיקים במדינה, כך על פי התביעה הפדרלית המקומית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ריצ'רד הולזר, הניאו נאצי שבדרך למאסר ממושך (צילום: מתוך פייסבוק)

 

כזכור, רשויות החוק הפדרליות עצרו את ריצ'רד הולזר בן ה-28 בנובמבר 2019, לאחר ששוחח עם סוכן סמוי של ה-FBI בנוגע לתוכניות שלו לפוצץ את בית הכנסת עמנו-אל בעיר פואבלו, כ-160 ק"מ דרומית לבירת המדינה, דנבר.

בזמנו פורסמה הודעה מטעם ה-FBI, שממנה עולה שהולזר נפגש עם שלושה אנשים במטרה לרכוש מהם חומרי גלם להרכבת פצצה, שאותה ביקש להטמין בבית הכנסת עמנואל שבעיר. אלא שבפועל, השלושה היו סוכנים סמויים של ה-FBI אשר ניהלו נגדו מבצע חשאי במשך כחודשים.

 

 

לאחר מעצרו, הולזר הובא בפני בית המשפט הפדרלי במדינה, שם הוגש נגדו כתב אישום ובו סעיף אחד של "ניסיון לשבש את חופש הדת באמצעות חומר נפץ". על פי דו"ח ה-FBI, הסוכנים הסמויים היו בקשר עמו כבר מתחילת חודש ספטמבר, והם עקבו אחר שיחות שניהל באמצעות הרשתות החברתיות שבהן הסביר כי בכוונתו לפגוע ביהודים: "הלוואי שהשואה באמת הייתה מתרחשת", כתב הולזר בן ה-27 באחת מאותן הודעות.

 

במשרדי ה-FBI בקולורדו עקבו אחר הולזר במשך חודשים (צילום: FBI)

 

שבועות ספורים לאחר שחקירה בעניינו החלה, סוכן סמוי פנה אליו והתחזה לאישה צעירה המתעניינת בעליונות הלבנה. לאותה "אישה" הוא סיפר שהיה בעברו חבר ב"קו קלוקס קלאן", ארגון השנאה שעדיין קיים ברחבי ארצות הברית גם כיום. לסוכן הסמוי הוא שלח הודעות רבות שכללו לא מעט תמונות שבהן הוא החזיק בכלי נשק.

באחת השיחות הו אף טען בפני הסוכן הסמוי כי שכר את שירותיו של אדם נוסף כדי שזה ירעיל את צינורות המים שמובילות לבית הכנסת ההיסטורי בעיר. שבועות בודדים לפני מעצרו הוא סיפר "לה" שהוא בדרך לבצע תצפית על בית הכנסת עמנואל במטרה "לראות אם הנמלים אכן יצאו מהקן".

במקביל, הוא התחיל לשוחח עם אדם נוסף - גם הוא סוכן סמוי של ה-FBI - וב-17 באוקטובר הם נפגשו במסעדה בעיר קולורדו ספרינגס. בפגישה זו הולזר העניק לסוכן מתנה ועליה הסמל של הנאצים, והוא אף "חזר והדגיש את שנאתו לעם היהודי" ואמר שהוא "רוצה לגרום לכך שהם לא ירגישו בטוחים [בעיר]".

 

בית הכנסת, והקהילה היהודית כולה, זכו לתמיכה רחבה מתושבי העיר לאחר חשיפת הפרשה (צילום: AP)

 

בחודשים שלאחר מכן נחשפו פרטים נוספים על הפרשה החמורה, ובתום הליך משפטי ממושך, הולזר הודה בשני סעיפים בכתב האישום - ביצוע פשע שנאה ("ניסיון לשבש את חופש הדת באמצעות חומר נפץ") ושימוש בחומרי נפץ כדי להרוס בניין. כל אחד מהסעיפים עלול לגרור עונש מאסר של עד 20 שנה.

"זו העבודה החשובה ביותר שאנחנו יכולים לעשות: לעצור מתקפת טרור לפני שהיא מתבצעת, ולהגן על התושבים", הסביר בזמנו ג'ייסון דאן, התובע הפדרלי בקולורדו, "תושבי פואבלו, ולמעשה כל המדינה, נמצאים כיום במצב בטוח יותר בזכות ההרשעה".

במסגרת עסקת הטיעון, הולזר חשף פרטים רבים על שלבי התכנון לפיגוע. בין היתר, הוא ביקר בבית הכנסת (שנמצא במרשם הלאומי של מקומות היסטוריים) כדי לעקוב אחר המתפללים. לאחר מכן הוא נפגש עם סוכן סמוי של ה-FBI וסיפר לו שהוא רוצה לעשות משהו כדי להבריח את היהודים מפואבלו: "הם לא רצויים פה, והם צריכים לעזוב עכשיו או למות", הוא אמר.

זמן קצר לאחר מכן הוא שלח תמונה לסוכן הסמוי, בה הוא החזיק ברובה סער, והסביר שהוא "נערך לקראת RAHOWA" - קיצור ל-Racial Holy War. במפגש נוסף עם הסוכן הסמוי, הולזר חשף את תוכניותיו להטמין חומר נפץ בבית הכנסת, כדי "למחוק את המקום מהמפה".

רבים בקהילה היהודית בקולורדו חששו שרשויות החוק לא יענישו בחומרה את הולזר, אולם, כאמור, בשבוע שעבר בית המשפט הפדרלי במדינה גזר עליו 235 חודשי מאסר, או 19 וחצי שנים. בנוסף, נגזרו עליו 15 שנים ב'שחרור תחת פיקוח'. דהיינו, גם לאחר שישוחרר מבית הכלא לקראת 2040, עליו יהיה להתייצב במשטרה ולהוכיח שאינו מעורב בפשיעה.

"מתן גזר הדין היום מהווה צעד נוסף במאבק האינסופי שלנו כנגד תנועות קיצוניות", סיכם התובע דאן.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE