הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חושבים לנסות את דיאטת ״צום לסירוגין״? כך תעשו את זה נכון
מדובר על אחת הדיאטות הכי נפוצות ומדוברות של השנים האחרונות, אשר הולכת ותופסת תאוצה, זאת בעקבות ההבטחות הרבות שלה לשרוף שומן מהר יותר, לשפר את המדדים הבריאותיים, ולשמור על הביצועים הספורטיביים. אך מה שחשוב הוא לדעת לעשות אותה נכון

דיאטת צום לסירוגין מבוססת על שילוב פרקי זמן של צום במהלך היממה, והיא כאמור, הולכת והופכת להיות הדיאטה הכי מדוברת של השנה. ההגיון אשר עומד מאחורי שיטה זו היא העובדה כי אכילה לעיתים תכופות מובילה לצריכה מוגברת של מזון, עלייה במשקל, ולעיתים גם לעלייה בסוכר בדם, זאת לצד ההבנה כי גופנו יכול לעמוד בפרקי זמן ארוכים ללא מזון. 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


האפשרות המוכרת והקלה מכולן היא 16/8: כלומר, 16 שעות צום ו-8 שעות של אכילה מבוקרת, בדרך כלל בשעות שבין 12 בצהריים ל-8 בערב. כמו כן, ניתן למצוא לשיטה זו יתרון נוסף: פרק הצום הממושך מקטין את רמות מאגרי האנרגיה הזמינים של הגוף שמקורם בפחמימות ולמעשה מכריח את הגוף לנצל גם את מאגרי השומן ליצירת אנרגיה. 

מחקרים שנערכו בקרב אוכלוסיות שונות חושפים כי אימוץ הרגלי תזונה מסוג זה מוביל לירידה באחוז רקמת השומן בזמן קצר, וגם תורם להפחתת תהליכים דלקתיים בגוף, איזון רמות הסוכר בדם, שיפור במדדי לחץ הדם, הפחתת הסיכון לחלות בסוגי סרטן ועוד.

אך בקרב מתאמנים הדבר מעט מסובך יותר. זאת מכיוון כי על מנת לבצע אימון גופני שיגרום לשיפור בביצועי הגוף ודחיית תחושת העייפות ככל שניתן, יש צורך במקביל גם להקפיד על הרגלי תזונה מתאימים. במילים אחרות, לספק לגוף את חומרי הגלם להם הוא זקוק על מנת להניע את התהליכים המטבוליים. 

מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת ״Nutrients״ מצא כי בקרב הקבוצה שביצעה צום לסירוגין התרחשה ירידה משמעותית ברקמת השומן של כמעט 6% לעומת כ-1% בקבוצת הדיאטה הרגילה. כאשר בשתי הקבוצות לא התרחשה ירידה במסת השריר. 

כמו כן, בקבוצת הצום לסירוגין התרחשה עלייה בניצול מאגרי השומן. כלומר, בטווח הקצר, בקרב מתאמנים באימוני סיבולת, דיאטת צום לסירוגין מביאה לירידה מהירה במסת השומן ללא פגיעה ביכולת הגופנית. החשיבות של אספקה זמינה של חלבונים היא כה גדולה, שמחקרים מצאו שצריכת חלבון לפני השינה יכולה לשפר את קצב בניית השריר שחלקו מתרחש תוך כדי שינה. זו למעשה הסיבה בגינה מתאמנים רבים חוששים שפרק זמן ממושך ללא זמינות של חלבונים עלול לפגוע בהשפעה המטיבה של האימונים על השרירים.

לסיכום, היתרון המשמעותי של צום לסירוגין הוא העובדה כי ללא גירעון קלורי וצריכת קלורית מאוזנת ניתן להשיג הפחתה מהירה ברקמת השומן ללא ירידה במסת השריר או בביצועים הספורטיביים. עם זאת, אם אתם בשלב בו אתם רוצים לשפר ביצועים, מוטב שתפנו לשיטות דיאטה אחרות. 

בנוסף, שיטה זו אינה מתאימה למתאמנים שנמצאים במתח נפשי מוגבר, מצבים של חוסר בשעות שינה, או מתאמנים הסובלים ממחלות כרוניות כמו סוכרת ועוד. בכל אופן, חשוב לזכור כי לפני כל מקרה של ביצוע שינוי תזונתי, מומלץ להתייעץ עם דיאטן קליני או עם רופא המשפחה.



0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE