הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מיוזיק פרו
ראיון טראנס אטלנטי עם ירדן שולץ, מהנדס הסאונד המצליח שעבד עם אמנים מפורסמים כמו ניקי מינאז׳, קארדי בי ואד שירן שעושה את הכל מהאולפן הביתי שלו בחיפה. בשיחה אישית סיפר לי כיצד התאהב בעולם הסאונד, על העבודה עם רשימה ארוכה של אמנים בישראל ובחו״ל, ואיך המעבר לדיאטת קיטו קשוחה השיגה לו פרוייקט ראשון שזיכה אותו במועמדות לגראמי

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ירדן שולץ. צילום: Yakir Barrabi

שולץ, בן ה-38, הוא כאמור שם מוכר מאוד בתעשיית המוזיקה בישראל, אך בשנים האחרונות עושה חיל גם בארצות הברית; עם קרדיטים רבים לשירים שמיקסס ומאסטרים שעשה לפרויקטים מצליחים בארה״ב ביניהם: ”Neon Lights” של LODATO שנכנס למקום הראשון במצעד הדאנס של הבילבורד האמריקאי, הסינגל ”Dreamer” שהפך לשיר הרשמי של פיפא 2023 והוורלד קאפ האחרון, כמו גם, מיקס מאסטרינג לשיר הרשמי של מתאבקי ה- WWE. את ההצלחות הללו שולץ רשם לעצמו מעבודה בחדר קטן בדירתו בחיפה אותו הפך לאולפן ביתי, כשתוך כדי הוא חולם על אמריקה.

ירדן, העבודה בארץ שונה מהעבודה בחו״ל?
״כן, העבודה עם התעשייה בארץ היא בקצב אחר, לפעמים דברים קורים ממש ברגע האחרון. אני זוכר שב- 2017 עבדתי על שיר של עמרי זיו שנבחר לייצג את ישראל בארווזיון. הייתה איזו בעיה בלוחות הזמנים, ומהרגע שהשיר הזוכה נבחר ועד הגשת השיר לאירוויזיון היה לנו פחות משבוע. חייתי שלושה ימים באולפן מבלי לחזור הביתה. היינו ישנים איזה שעתיים בלילה ועבדנו במרתון מטורף בלי הפסקה כדי לסיים את השיר.ככה הגשנו את I feel alive שייצג את ישראל באירוזיון.״

ברוב המקרים מהנדס הסאונד די נחבא לכלים אך אין זאת כדי להעיד על חשיבות תפקידו. למעשה, אף אלבום מקצועי לא ייצא טרם עבר מיקס מסודר ומאסטרינג לאחריו.
בעבודתו שולץ עושה סדר בערוצי ההקלטה שנעשו באולפן, עורך ומערבל את הצליל הסופי ומעניק להקלטות את האיזון והצבע שלהם. זו אמנם עבודה מאוד טכנית, אך מהנדס קול מוכשר יודע להפוך אותה ליצירתית וזוכה להמון הערכה מהאמנים המקליטים והמפיק המוזיקלי.
לעיתים רבות תפקידו של טכנאי הקול משתלב בהפקה המוזיקלית ובהחלטות האומנותיות. כך לדוגמא נייג'ל גודריץ- שהפיק את ״אוקי קומפיוטר״- אלבומה פורץ הדרך של להקת רדיוהד, או טכנאי הקול אלן פרסונס שהפיק את ”The dark side of the moon”, אלבומה האייקוני של פינק פלויד, שניהם הפכו לאגדות בעקבות המעורבות שלהם ביצירת האלבומים הללו שנחשבים עד היום למאסטר פיס.
ירדן התאהב לראשונה במוזיקה האלקטרונית שמשכה אותו כבר מגיל צעיר. כנער הקליט סדרה של להיטים שזכו להצלחה בביצה המקומית בישראל.
ירדן: ״למוזיקה האלקטרונית לא הייתה תדמית טובה אז. ב-1999 נפתח בארץ הלייבל של GMI שהתעסק במוזיקה אלקטרונית. התחלתי לעבוד איתם והוצאנו המון להיטים שתפסו את הרדיו, הפכו פופולריים והחלו להתנגן ברדיו בשמחות ואירועים.

ירדן שולץ. צילום: Yakir Barrabi

בחייו האישיים שולץ נשוי באושר לזוגתו ליבי עם 7 שנים של זוגיות מופלאה. לפני מספר שנים ירדן אובחן כחולה סוכרת וליבי חששה לעתיד בריאותו כשהבחינה כמה מלחיצה ואינטנסיבית העבודה שלו, זאת בשילוב תזונה לא מאוזנת, ישיבה ממושכת על הכיסא באולפן, וידיעה שספורט אינו בדיוק התחביב האהוב עליו.
היא החליטה לקחת את העניינים לידיים. באותה תקופה קראה בצורה מעמיקה על דיאטה קטוגנית המבוססת על בשר, חמאה ומזונות עתירי שומן, בנוסף לגמילה מסוכר ופחמימות. ליבי ניסתה את הדיאטה במשך שלושה שבועות, ראתה כי טוב, והבינה שדרוש שינוי.
ליבי: ״זרקתי את כל האוכל שהיה במקרר והכנסתי את ירדן לדיאטה הזו. בהתחלה הוא הסתובב בקריז בבית, זה היה מאוד קשה, אבל אחרי כמה שבועות הגוף התרגל. היום ירדן אחראי על כל מה שקשור למנגל ואני על שאר הכנת האוכל. הדיאטה הזו דווקא קירבה בינינו כי עכשיו אנחנו מבשלים ביחד במטבח וזה כיף.״

הכולסטרול לא משתולל בטירוף מכל החמאה והבשר?
״רוב רופאי המשפחה מאכילים אותנו בשטויות האלו ששומן וכולסטרול רעים לנו. זו סתם הפחדה. האמת שהם חיוניים לנו מאוד. וכן, בחודשים הראשונים באמת אפשר למצוא עלייה ברמת הכולסטרול אבל אחר כך הוא צונח למימדים נורמלים.״
ירדן: ״כשהתחלתי עם הדיאטה הקטוגנית התקשרתי לרופא המשפחה רק כדי להתייעץ. הוא אמר לי, כן, שמענו על זה, אבל אני לא ממליץ; זה מסוכן, אתה יכול לחטוף התקף לב. אף רופא משפחה רגיל לא תמך. אחרי שלושה חודשים של דיאטה קטוגנית הגעתי לקופת חולים לבדיקת דם שגרתית של מעקב A1C כמו כל חולי סוכרת. אותו רופא הסתכל עליי ואמר לי: 'תשמע אני לא יודע מה אתה עושה, זה נוגד את כל ספרי הרפואה שלמדתי מהם, אבל תמשיך לעשות את זה'.
זה מדהים, דיאטה קטוגנית הורידה לי את הסוכר בדם וגם רמות השומנים ירדו. לפני כן, היו לי ערכים כל כך גבוהים שאנשים אמרו לי שאני עוד מעט חוטף התקף לב. כמה חודשים בתוך הדיאטה ואני בן אדם רגיל לחלוטין ועל הדרך הורדתי 11 קילו מבלי שתכננתי בכלל.״

ירדן סיפר לי איך הדיאטה המוזרה הביאה לו את אחד הפרויקטים המוזיקלים הכי מצליחים שלו בלוס אנג'לס: ״כשהתחלתי את הדיאטה הקטוגנית, מצאתי רופאה מומחית שליוותה אותי בכל התהליך.
באחד הביקורים אצלה, תוך כדי שיחה על בשר ושומנים בריאים סיפרתי לה שאני מוזיקאי שעובד עם מפיקים מכל העולם. דיברנו על הלחץ שהעבודה הזאת מביאה איתה, ועל אורח החיים המטורף והעמוס.
זו עבודה מאוד אינטנסיבית. אני יכול להתעורר בבוקר ולקבל מייל מקנדה מלייבל מסויים שמבקש מיקס ממש מהרגע להרגע. יש לך 24 שעות לעבוד על זה.
הרופאה אמרה לי שהיא מבינה את הלחץ הזה כי יש לה חבר ילדות טוב באל איי שעושה את אותו הדבר, והוא מאוד עסוק ומצליח. שאלתי אותה מי זה, והיא נתנה לי את השם וסיפרה שהוא מאוד מפורסם במוזיקה הלטינית.
כשהגעתי הביתה עשיתי גוגל על השם סבסטיאן קריס וכמעט נפלתי מהכיסא. מדובר באחד המפיקים המצליחים בתעשיה, שזכה במהלך הקריירה שלו בעשרות פרסי גראמי. חזרתי לרופאה שלי ואמרתי לה: 'תקשיבי את חייבת לחבר ביננו'".

החיבור בין קריס לירדן נוצר ולאחר שיחת טלפון מוצלחת השניים שמרו על קשר. בהמשך, החלו לעבוד ביחד. קריס נתן לירדן פרויקט מיקס ראשון, אהב את התוצאות, וכך, כדור השלג התגלגל לפרויקטים נוספים.
הגדול ביניהם היה העבודה עם ״וויפלאש״ להקת הרוק המקסיקנית; שאלבומם האחרון היה מועמד לפרס הגראמי הלטיני בעבור אלבום הרוק הטוב ביותר לשנת 2022.

ירדן שולץ. צילום: Yakir Barrabi

מה ההבדל בין מיקס לבין מאסטרינג?
״בעבודת המיקס אני מקבל את הערוצים ומסדר אותם בצורה אומנותית כדי שההקלטה תשמע טוב לכל בן אדם באוזן. המאסטרינג, הוא תהליך של עבודת סאונד מדויקת; מדובר בפינישים הכי קטנים הנעשים על ידי מהנדסי קול ברמה הגבוהה ביותר. זה למעשה הפיין טיונינג למיקס והליטוש הסופי ממש כמו בפוטושופ. אחריה, השיר מוכן להשמעה ברבים.״

איזו עבודה שלך אתה זוכר באופן מיוחד?
״טאצ׳ דאון״ של סטיילו ג׳י עם ניקי מינאז׳ ווביז קרטל. ווביז הוא אחד האמנים הכי מצליחים בג׳מיקה, אבל הוא נעצר ונכנס לכלא. את השיר הזה הוא הקליט על אייפון שמישהו הבריח לו לכלא, רק כדי שנבין עד כמה הוא גדול ומקושר.
השיר הגיע ללייבל 3 Beat של יוניברסל UK. הם רצו להוציא אותו אבל איכות ההקלטה הייתה ממש גרועה. הלייבל כמעט ויתר על השיר כי לא היה מצב שכוכבת בסדר גודל של ניקי מינאז׳ תהיה מוכנה להיות חלק מהשיר באיכות הזו.
קיבלתי מהם את השיר עם הזדמנות להציל אותו. לקחתי אותו ועבדתי עליו המון זמן, ובסוף הצלחתי. עשיתי לו את המיקס ואת המאסטרינג וגרמתי לו להישמע מצוין. ומשם טאצ׳דאון הפך ללהיט ענק בכל העולם.״
מה סוד ההצלחה בעולם הנדסת הסאונד?
״בגדול להקשיב לאנשים זה הדבר הכי חשוב וכמובן למות על העבודה שלך. בנוסף, לא מזיק להיות צעד אחד לפני כולם בתעשיה. למהנדס קול טוב צריכה להיות הטכנולוגיה הכי מתקדמת בארסנל. הרף תמיד עולה בתעשיה הזו, ומהנדס שיש לו את החידושים האחרונים בתחום יכול לדחוף את העבודה שלו לקצה, להפיק את הסאונד הכי טוב וגם לייעל את העבודה שלו.״

מהנדס סאונד שהוא מודל לחיקוי עבורך?
״דייב פנסאדו, מהנדס סאונד שעובד בתעשיה כבר משנות ה-70. הוא מיקסס אלבומים של ענקים כמו מייקל ג'קסון, ביונסה, פינק, מריה קארי וויטני יוסטון. הוא השראה עבורי. מגניב אותי להקשיב למיקסים שהוא עשה לאלבומים של מייקל ג'קסון, כבר אז זה היה יוצא דופן ומיוחד, וגם היום, רמת הסאונד באלבומים הללו נשמעת מדהים, זה ברמה אחרת.״

עם ההצלחה הנוכחית שלך, יש שאיפות לעבור מעבר לים?
״כן, זה חלום לעבור לגור באל איי, ובכלל, אני תמיד דואג לשמור על קשר עם חו״ל. המוזיקה האלקטרונית זה ז’אנר שאני מאוד חזק בו; כל שנה אני טס לכנס של מוזיקה אלקטרונית באמסטרדם שאתה יכול לפגוש בה את כל האמנים והמפיקים המוזיקליים הכי חשובים בג׳אנר. אני נפגש עם מוזיקאים מכל העולם, יושב עם בעלים ומנהלים של לייבלים מוזיקליים.
האינטראקציה הזו מאוד חשובה. אתה לא יכול להיות כל היום מול המחשב ולעבוד עם אנשים רק דרך אימיילים. חשוב לשבת על כוס קפה או בירה, לאכול משהו ביחד, להסתכל לאנשים בעיניים, לצחוק איתם. זאת הסיבה שאני רוצה לעבור ללוס אנג'לס, יהיה יותר קל להיפגש עם כל האנשים שאני עובד איתם וליצור קשרים אמיתיים.״

ספר משהו מצחיק שקרה לך לאחרונה.
"בתחילת דצמבר אני מקבל טלפון מסם פאלדט (Sam Feldt) והוא אומר לי שהוא צריך מיקס ומאסטר דחוף לשיר חדש, רק שהפעם זה משהו שונה ושאני חייב להיות יצירתי מאוד. אני לוחץ פליי ומתחיל לעבוד וזה נשמע לי סופר מוכר. אחרי כמה שניות קלטתי שזו ויטני יוסטון, אקפלה מתוך הופעת לייב, ואז הבנתי למה אני צריך להיות יצירתי.
בעצם הייתי צריך לעשות עבודת פוסט פרודקשן של שחזור השירה. התלהבתי אבל לא הבנתי למה פתאום דווקא עכשיו מישהו מעוניין לעשות לה רמיקס. סיימתי את המיקס והמאסטר, RCA records אישרו וחיכינו לשחרור של השיר.
למרבה ההפתעה, כשבוע לפני שחרור השיר אני רואה שאני מתויג באינסטגרם בסרט החדש על חייה של ויטני יוסטון I Wanna Dance With Somebody. ורק אז נפל לי האסימון שבעצם אני חלק מהסאונדטרק הרשמי של הסרט."

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE