הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ביום האישה הבינלאומי: כדורגלניות הנבחרת מאשימות את ההתאחדות באפליה
אלופות העולם שתחלנה בקרוב במסע להגנה על התואר טוענות לאפליה ממוסדת שהובילה לתנאי העסקה ירודים לעומת מקביליהן הגברים ומשכורות נמוכות יותר. בין התובעות כמה מכוכבות הנבחרת, בהן קרלי לויד, מייגן ראפינו ואלכס מורגן

נבחרת הנשים של ארצות הברית בכדורגל תובעת את התאחדות הכדורגל בטענה לאפליה מגדרית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אלופות העולם - ומשתכרת פחות. נבחרת הנשים של ארצות הברת בכדורכל (צילום: AP)

28 חברות הנבחרת, אלופת העולם המכהנת, הגישו הבוקר (שישי) תביעה שמאשימה את התאחדות הדורגל האמריקאית באפליה על רקע מגדר. התביעה היא מהלך מפתיע שמבטא הסלמה משמעותית במאבק המתמשך שמנהלות שחקניות הנבחרת בהתאחדות על תנאי העסקתן ושוויון בשכר המשולם להן. התביעה מוגשת חודשים ספורים לפני שתחלנה השחקניות במסע להגנה על התואר במוקדמות אליפות העולם הבאה.

בתביעה שהוגשה לבית משפט פדרלי בלוס אנג'לס, 28 השחקניות מאשימות את ההתאחדות – מעסיקתן הרשמית והגוף המנהל את הכדורגל בארצות הברית – במה שהן מגדירות שנים של "אפליה מגדרית ממוסדת". האפליה השפיעה לא רק על התשלומים לשחקניות אלא גם על תדירות משחקיהן, היכן שיחקו, איך הן אומנו, הטיפול הרפואי שקיבלו ואפילו סידורי הנסיעות שלהן למשחקים.

 

מייגן ראפינו, מכוכבות הנבחרת ואחת השחקניות הבולטות שחתומות על התביעה (צילום: Getty)

השחקניות, בהן כמה מכוכבות הנבחרת כמו קרלי לויד, מייגן ראפינו ואלכס מורגן, ביקשו מבית המשפט שיכיר בתביעה כתביעה ייצוגית שתחול על כל שחקנית, בעבר או בהווה, ששיחקה בנבחרת הלאומית מאז פברואר 2015. הן דורשות השוואת שכר רטרואקטיבית, פיצויי נזיקין ועוד, סכומים שעשויים להגיע למיליוני דולרים. לדברי השחקניות, הן נדרשות על פי תנאי העסקתן לשחק ביותר משחקים מאשר נבחרת הגברים בכדורגל, לנצח ביותר משחקים – ועדיין להשתכר פחות מעמיתיהן.

עם זאת, על פי ניתוח של הניו יורק טיימס, קשה להשוות באופן ישיר בין שתי הנבחרות ותנאי העסקתן. כך לדוגמה, השחקנים מקבלים בונוסים גבוהים יותר עבור הופעתם בנבחרת הלאומית – אך מקבלים תשלום רק עבור הופעותיהם, בעוד שלשחקניות הנבחרת יש משכורת קבועה שבצדה בונוסים נמוכים יותר עבור כל הופעה.

בנוסף, חלק מהפערים נובע מההבדל בבונוסים עבור הופעה בגביע העולם. כל אחת מ-32 נבחרו הגברים שמעפילה לגביע העולם מקבלת נתח מ-400 מיליון דולר, בעוד שבטורניר הנשים המקביל 24 הנבחרות הפינליסטיות מתחלקות בסכום נמוך ביותר מפי עשרה. אולם, סכומים אלו משולמים על ידי פיפ"א, התאחדות הכדורגל העולמית, ולא על ידי ההתאחדות האמריקאית.

 

מקבלים הרבה יותר כסף מפיפ"א. שחקני נבחרת הגברים בכדורגל (צילום: Getty)

חלק מן הטענות שמועלות בתביעה הופיעו כבר בתלונה שהגישו חמש שחקניות הנבחרת לנציבות השוויון בתעסוקה ב-2016. בהיעדר פתרון לבעיות שהועלו לאחר שלוש שנים, השחקניות ביקשו מהנציבות אישור לתבוע את המגיע להן בבית המשפט. האישור הגיע בחודש פברואר האחרון במה שסגר בפועל את התלונה לנציבות והעביר את הטענות למישור המשפטי.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE