הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחקר חדש: רוב המדינות לא ערוכות להתמודדות עם זיהומי עופרת במי השתיה
מכון מחקר סביבתי בחן את הפרוטוקולים של 32 מדינות בנוגע לנוכחות המתכת הרעילה במי שתיה, רובן נכשלו. קליפורניה הציגה שיפור ניכר, לפלורידה אין מדיניות כלל. ניו יורק הציגה שיפור קל מהבדיקה הקודמת, ומי הצטיינה?

מיליוני ילדים ברחבי ארצות הברית מצויים בסכנת שתיית מים נגועים בעופרת בבתי הספר שלהם, וכ-24 מיליון ילדים עלולים להפגע מבחינה קוגניטיבית בשל חשיפה לרמות נמוכות של המתכת הכבדה. כך עולה מדו"ח שפורסם היום (חמישי) מטעם מכון המחקר והמדיניות הסביבתית Environment America. לפי הדו"ח, מדינות רבות בארצות הברית לא ערוכות להתמודדות עם זיהומי עופרת פוטנציאליים, ומכאן הסכנה להגעתה למי השתייה בברזיות בתי הספר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


לרוב המדינות אין פרוטוקולים ראויים בנושא. ברזיית בית ספר (צילום: Shutterstock)

 

המחקר בחן בעיקר את החוקים והמדיניות ב-32 מדינות שונות בארצות הברית בכל הנוגע למניעת זיהומי עופרת ולטיפול בהם ופחות לכמות העופרת בפועל במתקני השתיה. המדידות העניקו ציונים למדינות השונות לפי חמישה קריטריונים: תקן העופרת במי השתיה (מה כמות המתכת המותרת על פי חוק); בחינת צעדי "הוציאו את העופרת"; בחינת מנגנוני ההתמודדות עם עופרת; שקיפות ציבורית; ורמת יישומיות הכללים הקבועים באותן מדינות.

הבשורה הטובה היא שמדינות רבות שלא דורגו בהערכה הקודמת שביצע הארגון ב-2017, בעיקר מטעמי חוסר מדיניות, עתה כן מדורגות כלומר ישנה מדיניות והתייחסות כלשהי לנושא העופרת. הבשורה הרעה היא שעדיין רוב מוחלט מהמדינות נבדקו קיבלו ציונים גרועים ורובן אף נכשלו בשקלול כל המדדים.

 

יש לעבור למדיניות מניעתית ולא רק להגיב. צינורות עופרת (צילום: Shutterstock)

מבין המדינות הגדולות, קליפורניה הציגה שיפור משמעותי: מציון "נכשל" לפני שנתיים ל-C+ במדידה הנוכחית. הנקודות התקבלו בעיקר מהפרוטוקולים הטובים שיש במדינה להתמודדות עם זיהומי עופרת ומהתנהלותה הפרו-אקטיבית למניעת זיהומים באמצעות החלפת צינורות. פלורידה, לעומתה, קיבלה ציון "נכשל" מהדהד – בשל היעדר מדיניות מוחלט להתמודדות עם הנושא.

ניו יורק הציגה גם היא שיפור קל, מ-C ל-C+, אך עדיין יש בה הרבה מקום לשיפור. הציון הטוב ביותר ניתן לוושינגטון הבירה, שקיבלה B+ בשל נקודות רבות שקיבלה על התמודדותה עם העופרת וצעדי המניעה שהיא נוקטת בנושא, אך בעיקר על השקיפות הציבורית שלה בתחום.

אמה דיאץ, עמיתת מחקר בנושא מים נקיים במכון Environment America ואחת מעורכות המחקר שפורסם היום, ציינה: "יותר ויותר בתי ספר שבודקים את רמת העופרת בברזיות שאצלם מוצאים בהן עופרת. אז להמתין לעוד בדיקות כדי לאשר שהילדים שלנו שותים מים שנגועים בעופרת זה בלתי נתפס. הגיע הזמן לשנות את הגישה מתגובתית למניעתית".

 

סכנה לפגיעה קוגניטיבית והפרעות קשב וריכוז (אילוסטרציה: Shutterstock)

עופרת היא מתכת כבדה ורעילה המסוכנת למערכת העצבים ומסוכנת במיוחד לילדים שעדיין לא השלימו את התפתחותם. זיהומי עופרת – שלא מתנקה מהגוף, וחשיפה אליה היא בלתי הפיכה – עלולים לגרום לנזק קוגניטיבי עד כדי פגיעה ניכרת ברמת ה-IQ, הפרעות קשב וריכוז וקשיי למידה. רמות גבוהות של עופרת עלולות לגרום אף למחלות נפש שמקורן בחוסר איזון כימי במוח.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE