הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"האופן בו נפעל היום יכתיב כיצד יראה העתיד הקרוב": הצומת הקריטי של קליפורניה במאבק בקורונה
תחלואת הקורונה ממשיכה לעלות במדינה המוזהבת, וגוררת תגובת שרשרת המורגשת בבתי החולים, ובפרט ביחידות לטיפול נמרץ. במחלקת בריאות הציבור של לוס אנג'לס הזהירו כי "אם העליות החדות במאושפזים יימשכו, פשוט לא נעמוד בעומס. מיטות אשפוז בטיפול נמרץ הן המשאב הכי מוגבל שיש לנו"

משבר הקורונה בקליפורניה רק הלך והתעצם במהלך סוף השבוע האחרון - בו ארצות הברית ציינה את יום העצמאות ה-244 שלה - וזאת חרף המאמצים הרבים שנעשו כדי להניא את הציבור הרחב מלהסתובב מחוץ לבתים, לרבות סגירת עסקים ואתרי בילוי כגון חוף הים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

נכון לסוף השבוע האחרון, בקליפורניה כולה אובחנו מתחילת המשבר יותר מ-260 אלף חולי קורונה, וכ-6,300 נשאי הנגיף מתו בעקבות ההידבקות בו.

אומנם מדובר במאות אלפי בני אדם, אולם סך חולי הקורונה בקליפורניה מהווים פחות מאחוז אחד מ-40 מיליון תושביה, אך המגמות השונות שנרשמו בשבועות החולפים מעוררים דאגה רבה, בייחוד בנוגע ליכולת של בתי החולים לעמוד בעומס של חולי קורונה.

לפני שניכנס לעומס בבתי החולים, מוטב להתייחס לסוגיית בדיקות הקורונה. בתחילת המשבר, מושל המדינה - גאווין ניוסאם - הצביע על ביצוע של 60 אלף בדיקות קורונה בכל יום כיעד המרכזי. בסופו של דבר, המדינה הגיעה ליעד רק לקראת סוף חודש מאי.

 

אומנם נרשם שיפור ניכר במערך הבדיקות של קליפורניה, אך זה לא מסביר את המגמות שנרשמות בשבועות האחרונים (צילום: Getty Images)

 

באופן טבעי, כמות הבדיקות המבוצעות בכל יום עלתה מאז (בשבוע החולף בוצעו כ-103 אלף בדיקות מדי יום). יש שיצביעו על כך שסיבה לעלייה במספר החולים המאומתים, אך כאשר בוחנים את שיעור ההדבקה - כמות הבדיקות החיוביות לעומת מספר הבדיקות שבוצעו - ניתן לראות כי הנתון עומד כיום על 6.8%.

לשם השוואה, בימים הראשונים של המשבר עמד שיעור ההדבקה על כ-8% (כאשר מערך הבדיקות היה קטן באופן משמעותי). בהמשך, הנתון רשם מגמת ירידה והגיע לשפל של כ-4% לקראת סוף חודש מאי. בלוס אנג'לס, למשל, שיעור ההדבקה עומד כל כ-8.4%, שבועיים בלבד לאחר שעמד על 5.8%.

לדעת מומחים למחלות מדבקות ובריאות הציבור, העובדה ששיעור ההדבקה עלה באופן משמעותי מוכיחה שהנגיף ממשיך להתפשט על אף המאמצים שנעשו - מגבלות וסגירת עסקים.

 

מושל קליפורניה, גאווין ניוסאם (צילום: AP)

 

מגמה נוספת שנרשמה בחודש האחרון היא הגיל של החולים: בתחילת המשבר היה נדמה כי חולי קורונה מבוגרים (בני 65 ומעלה) סובלים מתסמיני מחלת COVID-19 קשים במיוחד, ובאופן כללי נדבקו בנגיף יותר מאשר צעירים. אך בשבועות האחרונים חלה מגמה הפוכה לגמרי, ודווקא בני 50 ומטה הפכו לקבוצת הגיל הגדולה בקרב החולים.

ההוכחה הברורה ביותר לכך התקבלה בנתונים שפורסמו ע"י מחלקת בריאות הציבור של קליפורניה, לפיהם בני 65 ומעלה מהווים רק 13% מכלל חולי הקורונה במדינה. לעומת זאת, בני 18-49 מהווים כעת 58% מהחולים בקליפורניה. ראוי לציין כי במקרי המוות לא נרשם שינוי במגמה, ובני 65 ומעלה מהווים 77% מכלל מקרי המוות כתוצאה מקורונה בקליפורניה.

על פניו נראה כי צעירים אומנם פגיעים יותר לנגיף (ככל הנראה זוהי תוצאה של התנהגות חברתית, ולא איזה מגמה בריאותית), אך בו בזמן הסיכוי למות מהמחלה הוא נמוך (בני 49 ומטה מהווים 6% בלבד ממקרי המוות בקליפורניה). למרות זאת, חשוב לזכור כי כלל המגמות שהזכרנו עד כה משפיעות על מערכת הבריאות.

 

מסעדות בלוס אנג'לס חזרו למתכונת של משלוחים ואיסוף עצמי ע"י הלקוח (צילום: Getty Images)

 

ביום שבת האחרון, בזמן שרבים ציינו את חג העצמאות, קליפורניה ציינה 15 ימים רצופים שבהם כמות חולי הקורונה בבתי החולים שוברת שיאים חדשים.

כך למשל, אתמול (ראשון) היו 5,790 חולי קורונה המאושפזים בבתי החולים (ועוד 1,488 מקרים של 'חשד לקורונה' - ממתינים לקבלת תוצאות הבדיקה) במדינה, ולפני שבועיים בדיוק היו "רק" 3,868 חולי קורונה בבתי החולים.  במחוז לוס אנג'לס, אגב, המצב לא שונה, ובשלושת השבועות האחרונים נרשמה עלייה של 50% במספר המאושפזים בעיר.

ניתן לומר שמגפת הקורונה חילקה את מרבית הציבור לשני מחנות, אלו שתומכים בהחרפת ההגבלות מחשש להתעצמות ההתפרצות, ומנגד אלו שטוענים כי יש לדעת כיצד להכיל את המחלה מבלי לפגוע בשגרת החיים ובכלכלה. לצד המחלוקות הרבות באופן ההתנהלות מול הנגיף, נראה ששני הצדדים יסכימו על מדד עיקרי אחד כזה שישקף את תמונת המצב האמיתית - העומס בבתי החולים.

אמנם, מספר הנדבקים הצעירים בני 18 עד 40 זינק בתוך כשלושה שבועות מ-27,455 ל- 27,424 עד ליום ראשון, אך מבט על גרף חתך הגילים מראה כי מדובר בפחות משליש מכלל אוכלוסיית המאושפזים.

וכמה מאושפזים ישנם בסך הכל ברחבי מחוז לוס אנג'לס? נכון לזמן כתיבת שורות אלה, מדובר על 1,921 בני אדם מתוך אוכלוסיה של מעל 10 מיליון תושבים, כאשר 538 מהם בטיפול נמרץ ו"רק" 346 מונשמים. 

כמובן שלא ניתן לבטל את סיפורו האישי והכואב של כל מאושפז או מונשם, אך אלו בהחלט מספרים שבתי החולים, כרגע, יכולים להכיל. נזכיר שוב שבחזקת מדינת קליפורניה ישנן מעל 11 אלף מכונות הנשמה, וכאשר מבצעים יותר בדיקות רוחביות, אז באופן טבעי מגלים יותר נשאים מאומתים שרובם המוחלט כלל אינו מפתח תסמינים.

 

גרף חתך גיל המאושפזים במחוז לוס אנג'לס

למרות זאת, עיקר החשש במדינה נובע מעצם העובדה שמספר חולי הקורונה המאושפזים ביחידת טיפול נמרץ עלה בקליפורניה עלה ב-63% במהלך שלושת השבועות האחרונים. 

מצד אחד, ישנן כ-4 אלף מיטות אשפוז פנויות בטיפול נמרץ בקליפורניה כולה, אך מומחים לבריאות הציבור הזהירו כי כמות זו פשוט לא תספיק במידה שהמגמות שנרשמו בשבועות האחרונים יימשכו עמוק אל תוך חודש יולי: "מיטות אשפוז בטיפול נמרץ הן המשאב הכי מוגבל שיש לנו. אם העליות החדות במאושפזים יימשכו, פשוט לא נעמוד בעומס", הזהירו במחלקת בריאות הציבור של מחוז לוס אנג'לס.

"אנחנו עומדים בפתח של שבועיים קריטיים ביותר", אמרה מנהלת המחלקה, ד"ר ברברה פרר, "נצטרך לוודא שמקומות עבודה ועסקים יספקו הגנה, הן לעובדים והן ללקוחות, באמצעות נהלי הבריאות כמו ריחוק חברתי וחבישת מסכות. אנחנו רואים עלייה חדה בחולים ובמאושפזים, דבר שמראה לנו שהנגיף ממשיך לעבור מאדם לאדם בתוך הקהילה".

עוד ציינה פרר כי בחודש אפריל, כ-86% מתושבי מחוז לוס אנג'לס החליטו להסתגר בבתים. כיום, הנתון כבר ירד ל-58%: "ברור לנו לחלוטין שהשילוב של חודשים ארוכים ב'סגר', ביחד עם הפתיחה המחודשת של חלקים נרחבים במשק בתוך שבועות אחדים, הביאו לכך שאנשים מתעלמים מאותם נהלים שסייענו לנו לבלום את הקורונה בהתחלה. זה פשוט לא יכול להימשך ככה".

"חוסר היכולת שלנו לפעול לפי אמצעי הבקרה והמניעה הבסיסיים ביותר מובילה לכך שיקירנו חולים בצורה קשה, ואף מתים. אם לא נמצא בעצמנו את הרצון לשמור על נהלי הבריאות, ההתאוששות מהמשבר תימשך תקופה ארוכה מאוד. מה שנעשה כיום ישפיע על איך שיראו השבועות הקרובים", סיכמה פרר.

קל לחשוב שזוהי בעיה שייחודית לעיר כמו לוס אנג'לס, אך רשויות הבריאות בכל המחוזות הסמוכים מדווחים על מגמות דומות: במחוז אורנג' נרשמה עלייה של 72% בכמות המאושפזים בשבועיים האחרונים, ואילו במחוז ונטורה הנתון זינק ב-74% בתקופה זו.

 

בתי חולים בקליפורניה מדווחים כבר עתה על עומס. אם המגמות יימשכו, זה עלול להוביל לקריסה (צילום: Getty Images)

 

בעקבות המגמות הללו, מושל קליפורניה הוסיף שישה מחוזות נוספים ל"רשימת הקורונה", שכעת מונה 23 מתוך 58 מחוזות קליפורניה. כבר בשבוע שעבר נחשפה הרשימה, שכללה את מרבית מחוזות דרום קליפורניה. הבוקר נוסף גם מחוז סן דייגו, ומספר מחוזות באזור סן פרנסיסקו.

המושל הסביר כי מחוז מוכנס לרשימה כאשר נרשמת לפחות אחת מהמגמות הבאות: עלייה במספר החולים, עלייה במספר המאושפזים וירידה במספר מיטות האשפוז הפנויות. "לא איבדנו מהאנרגיה, היכולת, המיקוד, הנחישות או התשוקה שלנו לפעול כפי שעשינו בתחילת המשבר", סיפר המושל.

כזכור, בשבוע שעבר הוכנס מחוז לוס אנג'לס לרשימה, ביחד עם 18 נוספים, דבר שגרר החרפה משמעותית במגבלות נהלי הזהירות למשך לפחות שלושה שבועות. בעקבות כך, המושל הורה על עצירת הכנסת לקוחות לישיבה בתוך מסעדות, בתי יין, מרכזי בילוי, בתי קולנוע, גני חיות, מוזיאונים ובתי הימורים.

"אין זה אומר שהמסעדות יסגרו", הבהיר ניוסאם בהודעתו, "משמעות המהלך היא שאנו מנסים לצמצם ככל שניתן את הפעילויות המרוכזות בפנים אותם המקומות ולהוציאן החוצה. כך נוכל לבלום את קצב התפשטות נגיף הקורונה". 

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

בהתאם למגמות שנרשמו, המושל ניוסאם סופג ביקורת קשה מתושבי המדינה. כזכור, קליפורניה הייתה המדינה האמריקאית הראשונה שמחייבת את התושבים להישאר בבתים (פרט למקרים חיוניים), אך לדעת רבים היא איבדה את כל היתרונות שקיבלה מכך כאשר ניוסאם איפשר לעסקים להיפתח מחדש.

על טענה זו השיב המושל כי "ניתן היה לבצע פתיחה בטוחה, אבל זה צריך לבוא ביחד עם אכיפה ואחריות אישית".

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE