הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
זסולט באלה בן ה-42 הוא הראשון לכהן כרב ראשי בצבא הגרמני, כ-9 עשורים אחרי שאדולף היטלר אסר על גיוס יהודים
מינויו של זסולט באלה לרב הראשי בצבא הגרמני מגיעה על רקע עלייה חדה באנטישמיות במדינה, ובמיוחד בכוחות המיוחדים בצבא

במהלך ימי הסגר הארוך בגרמניה, בעקבות מגפת הקורונה, הרב זסולט באלה זכה לפופולריות רבה בזכות התפילות שהוא שידר אונליין, בעמוד שלו בפייסבוק. כעת, כשהמדינה מתחילה להיפתח, הוא לוקח על עצמו תפקיד מפתיע: הרב הראשי של הצבא הגרמני - הראשון מזה כמעט 90 שנה, מאז שאדולף היטלר גירש יהודים מהכוחות המזוינים בשנות השלושים.

כל זה, והוא אפילו לא ידע שהוא יהודי ובן לניצולת שואה, עד גיל תשע.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הראשון בתפקיד מזה תשעה עשורים. הרב הראשי החדש של צבא גרמניה, זסולט באלה

 

רב המצטרף בגאווה לצבא גרמניה הוא אירוע סמלי ביותר עבור הקהילה היהודית. אלא שהוא קורה על רקע של שערוריות רבות המיוחסות לימין הקיצוני בצבא ובמשטרה הגרמנית בשנים האחרונות, ותוך כדי עלייה חדה ברמות האנטישמיות ברחבי המדינה.

בשנה שעברה כוח הקומנדו המיוחד של הצבא, המכונה KSK, התפרק חלקית לאחר פרסום דו״ח על כוחות ימניים קיצוניים בשורותיו, אף ששרת הביטחון אנגרט קרמפ-קרננבאואר הודיעה ​​ביום שלישי כי היחידה תמשיך את פעילותה, למרות הקריאות לפירוקה. יחידת משטרת מובחרת נוספת - שנקראה SEK - התפרקה בשבוע שעבר לאחר שנטען כי קציניה האדירו את הנאצים בקבוצת צ׳ט מקוונת.

"אני חושב שהאחראים צריכים לטפל בנושא הזה", אמר באלה (42) על הקיצוניות בכוחות המזוינים של גרמניה. רבנים צבאיים לא "יפתרו כל בעיה בתוך שבוע. עלינו לעבוד עם חזון לעתיד, כיצד אנו רוצים שהחברה הגרמנית והבונדסוור ייראו בעוד עשור,״ הוסיף.

שורה של שערויות הקשורות לימין הקיצוני. כוחות הקומנדו המיוחדים של גרמניה

 

באלה יהיה בסופו של דבר אחד מתוך עד עשרה רבנים הנותנים מענה לכ-80 עד 300 חיילים יהודים שיש לפי ההערכות כיום בבונדסוור. בדומה לכמרים נוצרים, הרבנים יקיימו שירותי דת ויציעו ייעוץ פתוח לחיילים מכל הדתות. באלה אומר שהשירות הוא "חלק מהחינוך האתי של כל החיילים בבונדסוור". יש כיום קפלות קתולית, פרוטסטנטית וכבר מיום שני, גם יהודית, בצבא הגרמני.

באלה אומר שיש "הבנה שגרמניה באמת עשתה כמיטב יכולתה בקרב מדינות אירופה להתמודד עם עברה, ואני חושב שיש להכיר בכך." זה לא אומר ש"הכל מושלם", הוא אומר ומצביע על הבעיה המתמשכת של אנטישמיות ופשעי השנאה במדינה. אבל הוא מאמין שהדרך להילחם בקיצוניות היא לעבוד יחד. הקהילה היהודית בגרמניה "לא רק רוצה לצעוק על הדברים הרעים", הוא אומר. "אנחנו רוצים לעשות את החלק שלנו."

"הקהילה היהודית השתנתה", אומר באלה ומוסיף: "אנו מבינים שזו לא אותה גרמניה."

״זו לא אותה גרמניה.״ זסולט באלה בבית הכנסת

 

באלה נולד בבודפשט, הונגריה, בשנת 1979, בן לאם יהודייה ולאב לא יהודי ששירת כסגן אלוף בצבא ההונגרי. אביו היה מפקד בסיס ליד בודפשט, וכילד באלה שהה זמן רב סביב חיילים.  כשהוא גדל, הוא אומר, "הדת לא באמת הייתה על השולחן", והוא גילה שהוא רק יהודי בגיל תשע, לאחר שראה מודעה לכנסייה ושאל את אמו אם הם יכולים ללכת יחד.

"ואז היא אמרה לי שאנחנו חייבים לדבר", הוא נזכר. אמו חשפה שהיא והוריה הם ניצולי שואה. לדבריו, גילוי המורשת היהודית שלו היה כמו למצוא "יומן ישן בעליית הגג שהיה שייך לסבא וסבתא רבא שלך", והסביר שזה "מרתק ללמוד שהסיפור הזה, הוא למעשה הסיפור שלך."

באלה יושבע בבית כנסת בלייפציג, מזרח גרמניה, ביום שני. גורמים רשמיים מקווים כי מינויו ידגיש את הפנים הפתוחות והמגוונות של הכוחות המזוינים המודרניים במדינה, הבונדסוור.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE