הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"הציבור פשוט לא מודע לזכויות שלו"
עצת מומחה: פעמים רבות מדי הגעתם למוסך לתקן את האוטו ואיבדתם זמן יקר ואת העצבים שלכם? עו"ד ליאור סדגן, מומחה לחוק הלמון, מסביר כיצד למנוע מיצרניות כלי הרכב לתסכל אתכם

קניתם או לקחתם בליס כלי רכב חדש בין אם זה הונדה, פורד, טויוטה, מרצדס או אפילו למבורגיני, אך לאחר רגעי השמחה והאופוריה, נראה שאיתו גם קיבלתם לא מעט לימונים חמוצים בדמות הגעה תכופה למוסך המורשה. טיפולים חוזרים והגעה למוסך הם כאב ראש לא פשוט שקשה מאוד להיפטר ממנו. דעו שיש לכם למי לפנות, ומה לעשות כדי להפוך את כל החמוץ הזה ללימונדה מתוקה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


Photo: mollypix / Getty Images

 

עו"ד ליאור סדגן, הבעלים של משרד עורכי הדין סדגן, בן 31, מומחה לתחום תאונות דרכים ולמציאת פתרונות עבור לקוחות שיש להם תקלות חוזרות עם רכבם, לפתרון הזה קוראים "חוק הלימון" (Lemon Law). סדגן הוא עורך-דין שמתמחה בחוק הלימון, היחיד בתחום הזה באזור קליפורניה וסן דייגו שגם דובר עברית.

סדגן, החל את דרכו המקצועית בגיל צעיר. הוא למד עריכת דין ישר לאחר הקולג' בגיל 23 והתאהב במקצוע. במסגרת הלימודים באוניברסיטת ווסט לוס אנג'לס קיבל שבע פעמים אות הצטיינות בלימודי עריכת דין שנקרא וויטקין אוורדס. תוך כדי הלימודים החל ללמד והיה למנטור בבית ספר. כל סוף שבוע לימד כיתה של 30 תלמידים, "עד היום אני עוזר לתלמידים שלי לשעבר שמתקשרים אליי לעזרה ולייעוץ בתחום. אני זמין להם כמו שאני תמיד זמין ללקוחות שלי או לכל אדם שרוצה ייעוץ".

מרגע שסיים את לימודיו החל לעסוק במקצוע בתחום תאונות הדרכים וטיפול בבעיות כלי רכב שמצריכות פנייה ליצרניות כלי הרכב במסגרת חוק הלמון. העובדה שגדל גם בארה"ב וגם בארץ לסירוגין והעברית השוטפת שלו מאפשרים ללקוחות דוברי העברית שלו להרגיש יותר בנוח ולהבין יותר לעומק מה מגיע להם במסגרת החוק.

 

עו"ד ליאור סגדן, מומחה ל"חוק הלימון"

 

מכיוון שמדובר בחוק שיכול לסייע לישראלים רבים שרוכשים או שוכרים רכב, ביקשנו ממנו להסביר לנו על החוק, ולקבל ממנו טיפים להתמודדות מול יצרני וזכייני הרכב.

אז מה זה "חוק הלימון"- "Lemon Law"?

"זהו חוק שנועד להגן על הצרכנים שקונים רכבים או שוכרים רכבים לטווח רחוק ונתקלים בבעיות חוזרות ונשנות ברכב. לכל מדינה בארה"ב יש את "חוק הלימון" שלה. במהות החוק הוא דומה, אבל בכל מדינה יש מעט שינויים. החוק תקף לכל סוגי הרכבים כולל קראוונים.

החוק חל על כל פגם שיכול לפגוע ביכולות הרכב, ערכו-שוויו, או בטיחותו. מדובר גם על פגמים כמו במנוע או בבלמים אבל גם בפגמים פשוטים יותר כביכול. אם החלון לא תקין וניגשתם לתקן אותו בפעם הרביעית, כלומר זה הזיק לשימוש בכלי הרכב ולערכו שירד.

במקרה של בטיחות, של פגם שיכול לסכן חיים, מספיק שהגעתם פעמיים לתקן את הרכב בגין הבעיה אז אתם זכאים להפעיל את חוק הלימון, כלומר, אם פעמיים תיקנתי את הבלמים מדובר כבר בפגיעה בבטיחות המכונית. במקרים כאלו מגישים תביעה למימוש זכאות לחוק הלימון".

את מי החוק יכול לשמש ומה זה אומר?

החוק משרת כל צרכן רכב שיש לו בעיות שחוזרות על עצמן עם הרכב. זה יכול להיות אותה הבעיה או בעיות שונות, הוא יכול לבקש את מימוש הזכאות לחוק. מימוש הזכאות יכול להתבטא באחת משלושת האפשרויות: הלקוח יקבל את כל כספו בחזרה ויחזיר את הרכב, הלקוח יקבל רכב חדש במקום, הסדר בין הלקוח ליצרן- השארת הרכב וקבלת חלק מהכסף חזרה על כל הנזק שנגרם.

בכל מקרה, חשוב מאוד לדעת שהבחירה היא בידי הלקוח ולא בידי היצרן או הזכיין שמכר לו את כלי הרכב.  

מהו החוק פה בקליפורניה?

"יש לנו את אחד מחוקי הלימון הטובים בארה"ב. החוק בא מאוד לקראת הלקוח, ומתייחס גם לקנייה וגם להשכרת רכב. בדרך כלל אחריות היצרן למכונית היא עד חמש שנים. הכל חייב להיות לפי הכללים הבסיסיים של תעודת האחריות, כלומר חובה לתקן את כלי הרכב אך ורק במוסך מורשה של היצרן או הזכיין שמכר לכם אותו. תעודת האחריות של הזכיין המורשה כוללת הכל, לא רק אחריות למנוע, אלא גם חלונות ולמעשה לכל פרט ופרט בו. הדבר היחיד שלא נמצא באחריות הוא נזק במכוון, כלומר במקרה שהלקוח גרם לבעיה מכוונת במכונית,כמו  לדוגמה שבר את השמשה, גם אם כתוצאה מתאונה.

במידה שלכלי רכב יש בעיות רבות חייבים לקחת אותו לתיקון. אני יודע שלפעמים אומרים שנטפל אח"כ או שאין כוח לטיפולים ונשארים עם התקלה. אני אומר אל תוותרו. לכו למוסך, ורק למוסך מורשה מטעם היצרן והזכיין. זה חשוב מאוד כדי שלאחר מכן יהיה רישום מדויק שאכן היו תקלות לרכב. אם אין רישום מסודר לא ניתן להוכיח שהיו לרכב בעיות חוזרות ונשנות. אם לא תלכו לתקן או תלכו לתקן במקום אחר, לא תוכלו לממש את הזכאות שלכם במסגרת חוק הלימון. תמיד תשמרו את כל התיעוד מתיקון הרכב".

האם אפשר לתבוע מימוש לזכאות החוק כבר בטיפול הראשון?

"ליצרן יש זכות לפתור או לתקן את הבעיות ברכב במספר הזדמנויות סביר".

כמה זה סביר?

"אין לזה מספר מדויק, אבל בדרך כלל מדובר על לפחות ארבעה תיקונים, אלא אם מדובר בתקלה שפוגעת בביטחות הנוסעים ברכב. תקלה שעלולה לסכן חיים, לדוגמא תקלה בבלמים, ככל הנראה שכבר אחרי התיקון השני אפשר יהיה להפעיל את חוק הלימון".

נראה שהחוק מגן על הלקוח ודי בפשטות. איפה מתחילות הבעיות, איפה הלקוח צריך לפנות לעו"ד?

"תמיד. בכל פעם שהלקוח מגיע לזכיין שמורשה לתקן ולטפל לו ברכב הוא מקבל תיעוד של הטיפולים. מדובר בהרבה מאוד קודים ומונחים מקצועיים שמי שלא מכיר לא ממש מבין אותם. עורך דין יכול לעזור לו להבין מה צריך לעשות ואיך לעשות את זה הכי מהר.

אצלי, הייעוץ הראשוני שאני מעניק ללקוחות הוא בחינם. אני מקבל את כל הרקורד, היסטוריית התיקונים של הרכב מהלקוח. אם הרכב אכן טופל מספר רב של פעמים עם בעיות חוזרות אצל אותו זכיין שמורשה לתקן את הרכב, אז יש עילה לתביעה ואני ממשיך בטיפול מול היצרן. אני מוציא מסמך רישמי ליצרן על הבעיות שהיו עם הרכב, ומבקש להפעיל לטובת הלקוח שלי את חוק הלימון, אם זה בקשה לקבל את הכסף חזרה, החלפת רכב או הסדר אחר.

הדבר הכי חשוב להבין שהלקוח לא משלם על השירותים שלנו, עורכי הדין. החוק בקליפורניה אומר שהיצרן הוא זה שנושא באחראיות על כל ההוצאות האלו, בהם גם הוצאות על עורכי הדין. מההתחלה עד הסוף הלקוח שלנו לא משלם דבר".

מה קורה אם הלקוח לא זוכה בתביעה מול היצרן?

"הלקוח למעשה לא יפסיד כלום. אם הוא לא זכה, הוא עדיין לא משלם לנו דבר".

איפה הקאץ'?

"שאלה טובה, אין לי תשובה אחרת חוץ מזה הכל, אין כאן קאץ'. אולי בעצם יש אחד. הוא חייב שיהיה קייס, שתהיה עילה, כי אם אין עילה אני לא אבזבז את הזמן שלי ולא אקח את התיק בכל מקרה. אני עוסק בתחום הה כל כך הרבה שאני יודע לזהות לפי ההיסטוריה של כלי הרכב שהלקוח מוסר לי, אם יש עילה או אין. לרוב לא קורה שאני לוקח תיק ולא זוכה".

 

עו"ד ליאור סגדן במשרד "אני לא מוותר ונלחם עד הסוף"

 

אז לקוח יכול להגיש גם תביעה לבד? למה הוא צריך לקחת עו"ד?

"נכון, אפשר לעשות הכל לבד אבל בדרך כלל מי שמנסה לעשות לבד, לרוב יקבל דחייה מהיצרן רק מכיוון שהוא אדם פרטי וזאת לפעמים על אף שהחוק לצידו. אני חייב לציין שיש גם מקרים שעורכי דין יקבלו דחייה. היצרנים משחקים בסוג של שיטת המצליח. הם מנסים את לדחות על הסף את התביעה למימוש החוק. אם צלח להם והלקוח או עורך הדין לא ירצו להמשיך להתעסק עם הנושא אז הם הצליחו. יש גם עורכי דין שמעדיפים לא להילחם בחברות היצרן אם הם קיבלו תשובה שלילית, אבל אני הבנתי שאסור לוותר, אני נאבק.

אם יש מצב של דחייה על הסף ואני בטוח בצדקתי ובצדקת הלקוח שלי אני ממשיך ותובע אותם. ברגע שהם מקבלים תביעה, היצרן לרוב רוצה לסגור את התיק כמה שיותר מהר ולהגיע להסדר. 80 אחוז מהאנשים הפרטיים וחמישים אחוז מעורכי הדין לא יתעסקו עם תביעות ברגע שהיצרן דחה את הדרישה להחלת חוק הלימון, כי מדובר בעוד עבודה- כך היצרן זוכה. הלקוח לא צריך לפחד גם אם ממשיכים לתביעה בבית משפט. היצרן הוא זה שצריך בכל מקרה לשאת בהוצאות, כולל הוצאות משפט. לכן כדאי ללקוח פשוט לקחת עורך דין שעוסק בחוק הזה.

סיבה נוספת היא שגם אם לקוח פרטי לוקח על עצמו לטפל לבד וזוכה בתביעה, היצרן יכול ל"מרוח" את הזמן במימוש התביעה מול הלקוח, אם זה החזר כספי או החלפת רכב או כל הסדר אחר. כשמדובר בעורך דין הוא יממש את לשון החוק לפי הזמנים הקבועים בחוק - 30 יום. יכול להיות שללקוח פרטי הם אפילו ימשכו את המימוש עד חצי שנה. לקוח שלא לקח עורך דין מההתחלה ויפנה אל עורך דין רק לאחר הזכייה שלו, יאלץ להמשיך להתמודד לבד עם הדרישה מהיצרן מכיוון שעורך הדין לא יוכל לדרוש כסף מהיצרן לאחר שהלקוח זכה, ואז לעורך דין כבר לא משתלם להיכנס לתביעה עם הלקוח".

האם מדובר גם אם לקוח קיבל דחייה מהיצרן לתביעה?

"אם לקוח קיבל דחייה מהיצרן, ורק לאחר מכן לקח עורך דין ככל הנראה שהיצרן לא ישנה את ההחלטה שלו רק בגלל שעורך דין נכנס לתמונה. המצב הופך למסובך יותר. עדיין זה משהו שאפשר להילחם בו, ואני מטפל ועוזר גם בתביעות כאלו אם אני רואה לנכון שעשו עוול ללקוח, אבל אין ספק שהיה עדיף ללקוח הזה לקחת מההתחלה עורך דין ולא לנסות לפתור לבדו. אם אני לוקח תיק זה אומר שאני מאמין בו ולכן אני לא מוותר והולך עם העניין עד הסוף, עד שנגיע לאיזשהוא הסדר".

מה קורה אם יצרן קורא לתיקון של רכבים מדגם מסויים, מה שנקרא ריקול?

"תתפלאו אבל ריקול אחד, כלומר שלקוח הכניס את הרכב למוסך של הזכיין פעם אחת לתיקון התקלה מכיוון שהיצרן קרא לציבור הרחב לתקן אותה, לא בהכרח אומר שהוא זכאי להגיש דרישה במסגרת חוק הלימון. אם מדובר במספר פעמים שהוא הגיע לתיקון בעקבות הריקול של החברה, אז יכול להיות שהוא זכאי שהחוק יחול במקרה שלו".

איך הגעת להתעסק ולהתמקד בחוק הזה?

"התחלתי בתור עורך דין של תאונות דרכים. החלטתי להתמקד רק בתאונות דרכים ובחוק הלימון כי אני ממש מבין את המכניקה, התמקצעתי גם בבעיות ובתיקונים של הרכבים. אני עובד עם הרבה מוסכים ואנשים שמתקנים כלי רכב מכוון שאני עוסק בתאונות דרכים ולמדתי המון מהם.

עם הזמן הפנמתי שהציבור לא ממש מודע לזכויות שלו. יש כאן חוק מצוין והוא אינו יודע כיצד להשתמש בו נכון. הרבה אנשים פשוט לא מכירים ומבינים כמה פשוט חוק הלימון. הם לא מנצלים את החוק שיכול ממש לסייע להם.

לא מעט עורכי דין שמתעסקים בחוק הלימון לא מעוניינים לקחת על עצמם תיקים מכל סוגי הרכבים, לדוגמא קראוונים, הרבה עורכי דין מפחדים להתעסק עם זה. אני לומד את הנושא לעומק, ויש לפעמים צורך להיות גם יצירתי עם החוק, במיוחד במקרים מיוחדים כמו עם קראוונים. אני מהיחידים שלא מפחדים לעסוק גם בתיקים האלו. העובדה גם שאני עורך הדין היחיד באזור שמדבר עברית ועוסק בחוק ובמקרים המיוחדים ביותר, גורמת לישראלים רבים קודם להרגיש נוח לדבר איתי ולהתייעץ וגם להבין טוב יותר את הזכויות שהחוק מעניק להם".

לסיום, מה העצה שלך?

"אל תהססו, פנו לעורך דין. דלתי פתוחה בפני כל מי שמעוניין להתייעץ. אני תמיד חוזר למי שפונה אלי. זה לא עולה כסף וחבל להפסיד במאבק מול חברה גדולה רק כי פחדתם לההתייעץ עם עורך דין. מגיע לכם ואל תפחדו לבקש את מה שמגיע".

ניתן לפנות לעו"ד סדגן לייעוץ חינם:


Law Offices of Lior Sadgan – L.A.

15250 Ventura Blvd. Suite 1110

Sherman Oaks, CA 91403

Tel: 818-751-5551

Fax: 818-751-5552

 

San Diego:

4231 Balboa Avenue, #1220

San Diego, CA 92117

Tel: (855) 720-2653

Fax: (855) 721-0146

 

Email: [email protected]

משרד עורך הדין ליאור סגדן בלוס אנג'לס

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE