הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אור בקצה המנהרה לקורבנות תקיפה מינית: 100 אלף דגימות דנ"א הובילו לגל מעצרים והרשעות
תקציב של כ-38 מיליון דולר הושקע בשנים האחרונות כדי לבצע את הבדיקות, והיד עוד נטויה. לצערם הרב של התובעים, לא כל המעצרים מובילים להרשעות, בעיקר בגלל חוקי התיישנות המעניקים הגנה לתוקפים. התובע המחוזי של מנהטן: "התחלנו בתהליך שנועד לתקן כישלון טרגי של הממשלה ושל גופי אכיפת החוק, בכל הרמות"

בזכות תקציב שהועבר מתובע בניו יורק ומרשויות פדרליות, ראיות הקשורות ליותר מ-100 אלף תקיפות מיניות ברחבי המדינה נשלחו לבדיקות דנ"א, דבר שהוביל ליותר מאלף מעצרים ומאות הרשעות בשלוש השנים האחרונות, כך חשפו מוקדם יותר היום (שלישי) הרשויות בניו יורק.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ערכה לאיסוף ראיות של תקיפה מינית. 100 אלף דגימות הובילו לגל המעצרים (צילום: AP)

 

על פי ההערכות, ישנם כ-155 אלף תיקים נוספים הזקוקים לבדיקות דנ"א דומות. בנוסף לכך, הרשויות עדיין עומלות על התאמת תוצאות הבדיקה לחשודים באלפי מקרים. חשוב להבהיר שלא כל תוצאה חיובית וזיהוי של חשוד מובילה למעצר, שכן חוקי התיישנות חלים על חשודים רבים.

"התחלנו בתהליך שנועד לתקן כישלון טרגי של הממשלה ושל גופי אכיפת החוק, בכל הרמות", אמר סיירוס ואנס, התובע המחוזי של מנהטן, בהודעה שנמסרה הבוקר לתקשורת. עוד אמר ואנס כי "מדובר בכישלון שנמשך עשורים שלמים ומנע באופן שיטתי מנשים לקבל שוויון זכויות במערכת המשפטית".

משרד התובע המחוזי של מנהטן, ביחד עם משרד המשפטים בוושינגטון די. סי., השקיעו יחדיו כ-38 מיליון דולר מאז 2015 על מנת להשיג את תוצאות הבדיקות הללו. כזכור, בשנים האחרונות גוברים הקולות הקוראים לגופי אכיפת החוק ולמחוקקים לבטל את מה שכונה "הצטברות תיקים" - מצב בו דגימות דנ"א נלקחות מחשודים, אך הן לא מועברות לבדיקה.

שני הגופים שלחו את הדגימות לעשרות מעבדות ברחבי המדינה, לרבות מישיגן, אלבמה ולאס וגאס. לדברי אילסה נכט, המנהלת של עמותת Joyful Heart הפועלת למען קורבנות של תקיפה מינית, "חידוש הבדיקות והקצאת התקציב ע"י הרשויות בניו יורק ו-וושינגטון הובילו לכך שגם רשויות מקומיות אחרות פועלות במתכונת דומה. יש עוד הרבה שניתן לעשות, אבל זה בהחלט צעד חשוב", היא אמרה.

 

"כישלון שנמשך עשורים שלמים ומנע באופן שיטתי מנשים לקבל שוויון זכויות במערכת המשפטית": סיירוס ואנס, התובע המחוזי של מנהטן (צילום: רויטרס)

 

הצטברות התיקים היא תופעה שקרתה במשך עשורים, והסיבה העיקרית לכך היא העלות הגבוהה באופן יחסי, כאלף דולר, שנדרש על מנת לבצע את הבדיקה עם הדגימה. כך למשל, בניו יורק ביצעו בדיקות ל-17,000 תיקים פתוחים מהשנים 2000 עד 2003, דבר שהוביל להרשעתם של יותר מ-200 בני אדם. 

הבוקר נחשף שרק בניו יורק התבצעו 55 אלף בדיקות בחודשים האחרונים, דבר שהוביל ל-186 מעצרים ו-64 הרשעות כאשר חקירות רבות עדיין נמצאים בשלבים מקדימים, כך שהנתון צפוי לעלות. השותף השני לתוכנית, משרד המשפטים, שלח כ-45 אלף בדיקות בחודשים האחרונים, דבר שהוביל ל-899 מעצרים ו-498 הרשעות. בזכות ההצלחה של התוכנית, משרד המשפטים החליט להקצות 154 מיליון דולר בשלוש השנים הקרובות למיגור התקיפות המיניות.

כאמור, המגבלה הגדולה ביותר של הפרויקט היא חוקי התיישנות המעניקים הגנה לתוקפים, אך ישנן מגבלות נוספות. מתוך כלל הדגימות שנשלחות לבדיקה, רק בחלקן יש מספיק דנ"א על מנת ליצור פרופיל של חשוד פוטנציאלי. ומתוכם רק חלק קטן מוצאים התאמה במאגר הנתונים של ה-FBI. עוד דווח כי מקרים רבים לא זוכים להרשעה כי החשוד נפטר או שהקורבן לא רוצה להעיד בבית משפט.

"מעצרים הם לא הדרך היחידה למדוד את ההשפעה של בדיקות הדנ"א. הן מראות לקורבנות שלמערכת המשפטית אכפת מהם", סיכמה נכט.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE