הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם המפלגה הרפובליקנית בדרך להיות הבית הטבעי של יהדות ארצות הברית?
הקרבה בין טראמפ ונתניהו מחד וההקצנה של גורמים במפלגה הדמוקרטית מאידך גורמים לרפובליקנים להאמין שב-2020 יוכלו להנות מנתח גדול מאי פעם מהקול היהודי, אבל זה לא יהיה פשוט: "היהודים לא מצביעים רק לפי מה שקשור לישראל"

אחרי עשרות שנים של זיהוי מיידי וגורף של יהדות ארצות הברית עם המפלגה הדמוקרטי,ההקצנה והביקורת החריפה על ישראל מרחיקות ממנה את מי שהיו מצביעה הנאמנים במשך שנים. מהצד השני, המפלגה הרפובליקנית מציגה, מלבד קרבה בעייתי לחוגים לאומניים וגזעניים ותומכי "עליונות לבנה", גם מערכת יחסים קרובה מאוד עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


קרבה רעיונות ואישיותית. נתניהו וטראמפ (צילום: לע"מ)

התורמים הבולטים הם אותם תורמים - שלום לשלדון אדלסון - העקרונות אותם עקרונות, וגם נתניהו עצמו הושווה לא אחת, לטוב ולרע, לנשיא דונלד טראמפ. בשל כך, במפלגה הרפובליקנית החלו בריכוז מאמצים לגיוס הקול – והכסף – היהודי לקראת בחירות 2020 וסבורים שלא מדובר ביעד בלתי אפשרי.

ניל שטראוס, דובר הקואליציה היהודית-רפובליקנית, אמר בראיון לעיתון The Jewish Week כי "הטיעון שלנו הוא שזה הבית הטבעי ליהודים בימים אלה", בהתייחסו למפלגה הרפובליקנית, חרף אירועים כמו צעדת הימין בשרלוטסוויל שנשאה סממנים נאו-נאצים ושמשתתפיה הזדהו כתומכי טראמפ. לדבריו שטראוס, "לנשיא יש רקורד מכובד מאוד, ויש לנו אמונה רבה בו".

כשבחירות 2020 הולכות ומתקרבות, הגורמים השמרנים בפוליטיקה האמריקאית מעריכים כי זו השנה שבה יוכלו להנות מנתח משמעותי מקולות המצביעים היהודיים. הקואליציה היהודית-רפובליקנית גייסה עד כה יותר מ-10 מיליון דולר לטובת המטרה של שכנוע מצביעים יהודיים לתמוך בטראמפ ב-2020, למרות נאמנותם ארוכת השנים למפלגה הדמוקרטית.

 

"לנשיא יש רקורד מכובד מאוד". ניל שטראוס, דובר הקואליציה היהודית-רפובליקנית (צילום: The Hill)

הטיעון עבור טראמפ מתמקד בשני אפיקים: הראשון הוא מדיניות החוץ שלו שמשרתת את שלטון הימין הישראלי, שבמרכזה העברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים, הנסיגה מהסכם הגרעין עם איראן ולאחרונה, הכרתו בריבונות הישראלית על רמת הגולן. האפיק השני הוא הדגשת הכשלון של המפלגה הדמוקרטית להתמודד כראוי עם טענות ותגובות בעייתיות, כולל כאלו בעלות ניחוח אנטישמי של ממש, מצד חברות הקונגרס החדשות ובראשן אילהאן עומאר. בהקשר זה יש להזכיר כי דבריה של עומאר מגונים השכם וערב מצד הממסד הדמוקרטי הוותיק, הרבה יותר משטראמפ מקפיד לגנות אירועי שנאה אלימים המתרחשים בקרב תומכיו.

עם זאת, לא רבים צופים נהירה המונית של מצביעים יהודיים ימינה. הפובליציסט השמרן ג'ונתן טובין אמר כי "כבר הוכח שזו משימה חסרת סיכוי", בהתייחסו לניסיונות השמרניים לזכות בקול היהודי, "ומסיבה אחת מאוד ברורה: רוב המצביעים היהודיים לא פועלים רק לפני מה שקשור בישראל".

 

"המצביעים היהודיים לא פועלים רק לפי מה שקשור לישראל". בתו הגיורת של הנשיא ויועצתו הקרובה איוונקה בחנוכת השגרירות האמריקאית בירושלים (צילום: imagenesmy)

המשימה, גם אם לא בהכרח חסרת סיכוי, אכן מורכבת. ב-2016 הצביעו 71% מהיהודים האמריקים עבור הילארי קלינטון ורק 24% לטראמפ. בבחירות האמצע שהתקיימו בנובמבר האחרון המגמה הייתה ברורה דווקא להתחזקות בשמאל: 79% מהמצביעים היהודיים הצביעו למועמדים דמוקרטיים ורק 17% למועמדים רפובליקניים.

סטיבן ביים, מנהל המחלקה לחיים יהודיים מודרניים בועידה היהודית-אמריקאית, ציין כי "כלל האצבע הוא שהמצביעים היהודיים  תמיד יבחרו במועמד הליברלי יותר. יוצא הדופן הוא רק במקרה שהמועמד הליברלי יותר נתפס כעוין לישראל". ובכל זאת,  היהודים הרפובליקניים מזהים חלון הזדמנויות. לדברי שטראוס, "כשמסתכלים על המגמה בטווח הארוך, אנחנו נמצאים בעלייה. כשמסתכלים על היהודים שמצביעים למעמדים לנשיאות, עלינו לאזור ה-20 פלוס בשיעור התמיכה בטראמפ, כך שאנחנו נעים בכיוון הנכון".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE