הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בתום 20 שנים: האם הסתיים המאבק המשפטי על ציור שהנאצים גנבו מציירת יהודיה?
נינה של הציירת לילי קסירר נאבק במוזיאון מדריד 20 שנים כדי לקבל לידיו את הציור שמוצג במקום מאז שנת 1993. עם זאת, בית המשפט השאיר פתח לערעור אך לא בטוח שהמשפחה תנצל אותו

בית משפט פדרלי בלוס אנג'לס פסק אתמול (שלישי) כי מוזיאון ספרדי שרכש בשנת 1992 ציור שהוחרם על ידי הנאצים מציירת יהודיה לא צריך להעביר אותו לצאציה, והוא בעליו החוקיים. בפסק הדין של בית המשפט מתח השופט ג'ון פ. וולטר ביקורת קשה על האנס-היינריך טיסן-בורנמיצה, תעשיין גרמני ששמו מעטר את מוזיאון מדריד, שם נמצא הציור, על כך שלא עשה מספיק כדי לאתר את הבעלים האמיתיים שלו כשרכש אותו בשנת 1976. עם זאת, בית המשפט לא מצא כל ראיה לכך שהמוזיאון ידע שהיצירה נגזלה על ידי הנאצים בזמן השואה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הציור שעומד במרכז המחלוקת (צילום: ויקימדיה)

בית המשפט קבע עוד כי על פי החוק הספרדי, הציור שייך למוזיאון, למרות שהוא מתח ביקורת על ספרד עצמה וטען כי המדינה "אינה עקבית" בכל הנוגע להסכמים בינלאומיים עליהם היא חתומה, ולפיהם יש להשיב ליורשים החוקיים יצירות אומנות שהנאצים גנבו.

עורך הדין האמריקני מטעם המוזיאון, תדאוס שטאובר, אמר כי הוא מאמין שההחלטה שמה סוף למאבק משפטי מר שהחלה משפחתה של לילי קסירר נגד המוזיאון לפני עשרים שנה. "אני חושב שזה שם סוף לפרשה בגלל שבית המשפט קבע, וכך גם אנחנו, שעשינו מה שנדרש מאיתנו", אמר, "כעורך דין שהיה מעורב בתיק במשך 14 שנה, אני מרוצה שבית המשפט ערך משפט מלא כעת יש בידינו החלטה הקובעת מי הבעלים החוקיים וזה צריך לשים סוף לפרשה".

השופט וולטר, שראה את התיק חוזר לבית המשפט פעמיים בעקבות ערעורים חוזרים, ציין בפסק הדין שמתפרס על פני 34 עמודים כי ייתכן שיוגש עוד ערעור. עורך דינו של נינה של לילי, דיוויד מסן דייגו, לא ציין אם המשפחה מתכננת לערער על ההחלטה. "אנחנו לא מסכימים לכך שבית המשפט לא יכול לכפות על ספרד לעמוד בהתחייבויותיה המוסריות", אמר עורך הדין סטיב זק.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE